تقدیر ستاد اقامه نماز از سازمان تأمین‌اجتماعی

ستاد اقامه نماز در جریان همایش فصلی دبیران و رابطین اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی در حوزه ستادی که به میزبانی تأمین‌اجتماعی برگزار شد، از این سازمان به‌دلیل اهتمام ویژه در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ نورانی نماز و تعامل سازنده با ستاد اقامه نماز کشور تقدیر کرد.

به‌گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، در این همایش که با حضور «سید احمد زرهانی» قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور و دبیران و رابطان اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه ستادی برگزار شد، «احمد اسفندیاری» معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های تأمین‌اجتماعی، با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش به میزبانی سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برگزاری این جلسات مایه برکت سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور و یکی از بزرگترین نهادهای بیمه‌گر منطقه و جهان با پوشش بیش از ۵۳ درصد جمعیت کشور است.

وی افزود: تنها ۲۰ درصد از کل جمعیت ۳۶ میلیونی کشور در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند ولی به برکت انقلاب اسلامی و تلاش‌های انجام شده، در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و حدود ۱۰۰ درصد جمعیت تحت پوشش بیمه درمان هستند. در دو سال و نیم فعالیت مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید تحت پوشش قرار گرفته و به جمعیت بیمه‌شده‌ها اضافه شده‌اند. همچنین در سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از چهار و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر داریم که بیشترین جمعیت بازنشسته در بین صندوق‌های بازنشستگی کشور است.

اسفندیاری اضافه کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان ملکی که خدمات درمانی رایگان به بیمه شدگان و بازنشستگان ارائه می‌دهد، بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی در کل کشور دارد که شامل بیش از ۸۰ بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی به اضافه تعداد زیادی دی‌کلینیک و کلینیک است. در بخش درمان غیرمستقیم هم سازمان تأمین‌اجتماعی بزرگترین خریدار خدمات سلامت از وزارت بهداشت و بخش درمان خصوصی با بیش از ۵۷ هزار مطب، بیمارستان و مرکز درمانی و تشخیصی است و در مناطقی که تأمین‌اجتماعی بخش بستری ملکی ندارد، برای افراد کمتر از هفت سال و بالای ۶۵ سال تمامی خدمات بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی نیز رایگان است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: تأمین‌اجتماعی بیش از چهار و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد که نیمی از هزینه بیمه تکمیلی درمان این گروه را پرداخت می‌کند. هزینه این خدمت در سال‌جاری بیش از هشت هزار میلیارد تومان شده که تأمین‌اجتماعی پرداخت کرده است تا بازنشستگان بتوانند با خیال راحت به همه مراکز درمانی مراجعه کنند و در دریافت خدمات درمانی، دغدغه و مشکلات کمتری داشته باشند.

اسفندیاری با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ برای پرداخت مستمری‌ها، ماهانه ۴ تا ۶ همت استقراض از نظام بانکی در سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته بود و در نتیجه در سال ۱۴۰۱ با تجمیع این رقم، این سازمان به بزرگترین بدهکار بانکی تبدیل شده بود که در سال گذشته این بدهی بیش از ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی با کمک دولت و مجلس، تسویه شد. در دولت سیزدهم همچنین بزرگترین تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت صورت گرفت و دولت در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۷۰ همت از بدهی‌هایش را پرداخت کرد و در سال جاری پرداخت ۷۰ همت در دستور کار قرار گرفته است. این رویکرد با کمک و مساعدت دولت و مجلس محترم انجام شده است.

وی همچنین در مورد فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در دو سال نیم گذشته در حوزه فرهنگی اقدامات بسیار خوبی به‌ویژه در حوزه نماز در سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته است و به‌واسطه ارتباط تنگاتنگی که سازمان تأمین‌اجتماعی با ستاد اقامه نماز دارد و با راهنمایی‌ها و هدایت دوستان در این ستاد، در سال ۱۴۰۰ تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های برتر در زمینه اهتمام به نماز معرفی و تقدیر شد. در سال ۱۴۰۱ هم به‌عنوان دستگاه برتر در امر اقامه نماز برگزیده شد و در مراسمی که در زنجان برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

اسفندیاری با اعلام این‌که هم‌اکنون در حدود هزار مرکز در سازمان تامین اجتماعی، اعم از مراکز درمانی و بیمه‌ای و شرکت‌های تابعه، نماز جماعت اقامه می‌شود، افزود: وضعیت اقامه نماز جماعت در استان‌ها، به‌طور مستقل از سایر فعالیت‌ها نظارت و پایش می‌شود که این بازدیدها و پیگیری‌ها و پایش‌ها در سال ۱۴۰۲ بیشتر از سال‌های قبل از آن بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ابتکار این سازمان در برپایی جشنواره معراج در حوزه نماز، افزود: در سازمان تأمین‌اجتماعی تجربه ۲۵ دوره برگزاری مسابقات قران وجود دارد. ما در دوره بیست‌وچهارم این مسابقات، آن را به اعضای خانواده‌های همکاران تسری دادیم تا آنها هم بتوانند در این مسابقات شرکت کنند. در نتیجه در سال ۱۴۰۱ حدود پنج هزار نفر مشارکت‌کننده در مسابقات قرآنی داشتیم که این مشارکت در سال جاری به رقم ۱۰ هزار نفر رسید و ۱۰۰ درصد افزایش یافت. ما این تجربه را به حوزه اقامه نماز هم آوردیم و با همکاری دوستان در ستاد اقامه نماز، جشنواره‌ای تحت عنوان معراج با مشارکت بیش از ۳۲۰۰ نفر برگزار کردیم.

وی بیان کرد: توسعه برنامه‌های فرهنگی در سازمان تأمین‌اجتماعی در دستور کار است و معتقدیم اگر قرار است در دستگاه‌ها کار اساسی و بنیادین در حوزه فرهنگی انجام دهیم، باید برنامه‌های قرانی و برنامه‌های حوزه نماز را به داخل خانواده‌ها ببریم. در اولین دوره جشنواره معراج، از رقم ۳۲۰۰ نفر مشارکت‌کننده، بیش از ۱۱۰۰ نفر فرزندان همکاران و حدود ۲۱۰۰ نفر خود همکاران بودند. برای ترویج فرهنگ نورانی و متعالی نماز و قرآن، باید از دوران کودکی، فرزندان را به انس با قرآن و اقامه نماز ترغیب کرد.

اهتمام ویژه تأمین اجتماعی در ترویج و اشاعه فرهنگ نماز

«سید احمد زرهانی» قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در این همایش گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، اقامه نماز و ترویج معارف این فریضه الهی است. مقام معظم رهبری پرچمدار اقامه نماز هستند و در تمامی ۳۰ اجلاس گذشته اقامه نماز در کشور، ایشان به اجلاس‌های برگزارشده پیام داده‌اند که مفهوم این اقدام معظم‌له این است که ما برای اقامه نماز آمده‌ایم و اقامه نماز اصل است. از دیدگاه حضرت امام (ره) و رهبری عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، وزرا مسئول اقامه نماز در دستگاه‌ها هستند. شخص رئیس‌جمهور از کاخ کرملین تا سیاه چادر عشایر چهارمحال و بختیاری، در وقت اذان و اوقات شرعی، دست از کار می‌کشند و خودشان و مشایعت‌کنندگان و مستقبلین و همراهان، همه با هم به اقامه نماز می‌پردازند. این ویژگی مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی است که نماز را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و عمیق‌ترین دستاوردهای فرهنگی و تربیتی مد نظر دارد.

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به ضرورت تداوم آموزش در مهارت‌های ترویج و اشاعه نماز گفت: ائمه جماعت باید علاوه بر قرآن و تفسیر و فقه و علوم دینی و ادبیات عرب، روانشناسی و جامعه‌شناسی هم ولو مختصر بدانند. باید علوم اجتماعی و رفتاری بدانند و بلد باشند با نسل نو ارتباط برقرار کنند. ما مداوم در حال تربیت استاد هستیم و برای نیروهای نظامی و انتظامی و دستگاه‌های اجرایی و همچنین برای خانواده‌ها، فرزندان، دانش‌آموزان، معلمان و برای ائمه جماعت دوره‌های آموزشی ویژه برگزار می‌کنیم. این دوره‌های آموزشی سه تحول در مخاطبان ایجاد می‌کند. هم دانش را بالا می‌برد، هم بینش را ارتقاء می‌دهد و درنهایت کنش و رفتار نو ایجاد می‌کند. امروز سخن از تحول و تغییر در رفتار است. ما نمی‌توانیم انسان‌ها را به یک‌باره تغییر دهیم، کار ما مثل کاشت و داشت و برداشت است، از طریق ایجاد دانش، ایجاد بینش و ایجاد رفتارهای نو. تغییر در پرتو آموزش، امکان‌پذیر است و همه نیاز به آموزش مداوم داریم.

در پایان این همایش، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با اهدای لوح تقدیر این ستاد به فعالان و مسئولان حوزه فرهنگی سازمان تأمین‌اجتماعی از اهتمام ویژه این سازمان در زمینه ترویج و اشاعه فرهنگ نورانی نماز و تعامل سازنده با ستاد اقامه نماز کشور تجلیل کرد.

کد خبر: 68944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =