کارنامه بیمه‌ای موفق تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۲

پرداخت ۱۶۰هزار میلیارد تومان از بدهی تأمین‌اجتماعی به بانک‌ها و انجام بزرگ‌ترین تسویه‌حساب با نظام بانکی، اجرای موفق طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و طرح‌های مختلف جذب بیمه‌شدگان جدید با ثبت افزایش ۲میلیون و ۳۰۰‌هزار نفری، پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران بدون استقراض از سیستم بانکی، توسعه پوشش بیمه کارفرمایان با مقررات جدید، هوشمندسازی لیست حق‌بیمه‌ها و توسعه خدمات‌ غیرحضوری به ۵۷ مورد، بخشی از کارنامه سازمان تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۲ است.

همچنین در دوره جدید مدیریتی تأمین‌اجتماعی، رایزنی‌ها برای دریافت مطالبات از کارفرمایان بخش‌های دولتی و خصوصی، انعقاد قراردادهای مختلف برای رشد بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح‌های مختلف بیمه‌ای نظیر بیمه‌های توافقی، دریافت لیست هوشمند حق‌بیمه کارفرمایان، برنامه‌ریزی ایفای تعهدات نسبت به مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان و پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال‌ جاری بدون استقراض از نظام بانکی، اجرایی شد.

تأمین‌اجتماعی با جامعه آماری بیش از ۴۷ میلیون نفری افراد تحت‌پوشش جهت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران و تأمین منابع پایدار، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ متناسب با توسعه سازمانی را پیگیری کرده است. اجرای موفق اقدامات در دوره جدید مدیریتی به شیوه‌ای مطلوب در حوزه بیمه‌ای، بازنشستگی و پرداخت تعهدات تأمین‌اجتماعی را می‌توان ناشی از سیاست‌ها و راهبردهای این نهاد بیمه‌گر در دوره ۲.۵ساله اخیر دانست. در همین راستا در این شماره «آتیه‌نو» برخی از برنامه‌های موفق و تحقق هدف‌گذاری در کارنامه تأمین‌اجتماعی بیان شده است.

تسویه کامل بدهی بانکی ۱۰۶‌هزار میلیارد تومانی تأمین‌اجتماعی به نظام بانکی را باید یکی از اقدامات راهبردی این سازمان در سال ۱۴۰۲ در حوزه کاهش وابستگی تأمین‌اجتماعی به سیستم بانکی به‌شمار آورد.

در حوزه دریافت مطالبات تأمین‌اجتماعی از نهاد دولت نیز در دو سال گذشته حدود ۱۷۰‌هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته شده دولت به تأمین‌اجتماعی تسویه شده و امسال هم پرداخت حداقل ۷۰‌هزار میلیارد تومان دیگر به تصویب رسیده است. در مجموع با محاسبه سال‌ جاری ۲۴۰‌هزار میلیارد تومان از بدهی به سازمان پرداخت شده که در نوع خود بی‌سابقه است.

برای سال آینده در لایحه بودجه ۱۷۰‌هزار میلیارد تومان دیگر از پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده است. سازمان تأمین‌اجتماعی علاوه بر تسویه حساب با نظام بانکی، ۴۶‌هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه را هم به‌عنوان بزرگ‌ترین افزایش سرمایه نظام بانکی در بانک رفاه کارگران محقق کرده‌ که فرصت مهمی برای حوزه کسب‌وکار محسوب می‌شود. با مجموعه اقدامات صورت گرفته در ۲.۵ سال اخیر و تأمین منابع پایدار، سازمان تأمین‌اجتماعی سال آینده وضعیت پایدارتری را تجربه خواهد کرد.

افزایش تعداد بیمه‌شدگان جدید

پیگیری راهبردهای تحولی در سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین منجر به پوشش بیمه‌ای بالغ بر ۲.۳ میلیون نفر از ابتدای دولت تا پایان سال‌جاری شد. جذب این تعداد بیمه‌شده جدید در ۲.۵ سال گذشته، معادل عملکرد هفت سال در دولت‌های گذشته بوده است. برنامه‌ریزی تأمین‌اجتماعی بر جذب حدود یک میلیون و ۶۵۰‌هزار نفر بیمه‌شده جدید صورت گرفته که برای سال آینده افزایش ۲.۵ میلیون نفر در برنامه‌های این سازمان پیش‌بینی شده است.

انعقاد قرارداد برای پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار، دانشجویان، ورزشکاران، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، مشاغل اینترنتی و فضای کسب‌وکار در حوزه مجازی از دستاوردهای بزرگ تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات گسترده و گسترش چتر بیمه‌ای برای همه افراد بدون بیمه محسوب می‌شود. براساس آمارهای موجود حدود هشت میلیون نفر از افراد شاغل از خدمات بیمه محروم‌اند که سازمان تأمین‌اجتماعی براساس اصل (۲۹) قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین‌اجتماعی جذب بیمه‌شدگان جدید را دنبال می‌کند.

پرداخت مستمری بدون استقراض بانکی

یکی از مهم‌ترین راهبردهای تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۲ پرداخت به‌موقع حقوق افراد تحت‌پوشش در حوزه مستمری‌بگیران بود که در سال‌ جاری تاکنون بدون یک ریال استقراض از نظام بانکی، ایفای تمام تعهدات به‌طور متوسط شامل ماهانه ۴۳‌هزار میلیارد تومان را شامل شده است. در ابتدای دولت، ماهانه بالغ بر ۵‌هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت حقوق و مستمری‌ها در تأمین‌اجتماعی وجود داشت که برای جبران این مورد، از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ استقراض بی‌رویه از نظام بانکی صورت گرفته بود.

با آغاز به ‌کار مدیریت جدید تأمین‌اجتماعی، اقدامات مؤثری در راستای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران نظیر عدم استقراض از نظام بانکی برای اجرای تعهدات در قالب مستمری‌بگیران انجام شد. در این ارتباط ایفای تعهدات ۱۲ماهه سال ۱۴۰۲ تأمین‌اجتماعی در قبال افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر بدون استقراض از سیستم بانکی محقق شد.

تعهدات حوزه بازنشستگان و مستمری‌بگیران

ارائه خدمات بیمه‌ای مختلف به تأمین‌اجتماعی به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی نظیر پرداخت ۵۰درصد سهم بیمه تکمیلی این بخش از جامعه ذی‌نفعان سازمان از اقدامات مؤثر در حمایت از جمعیت ۴میلیون و ۳۰۰‌هزار نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران محسوب می‌شود. همچنین رشد مبلغ تسهیلات بازنشستگان و اعطای ۲۳۰‌هزار فقره وام ۲۰میلیون تومانی به جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی را می‌توان بخش دیگری از اقدامات مؤثر این سازمان در قبال جمعیت بازنشسته به‌شمار آورد.

اعزام ۶۵‌هزار نفر از بازنشستگان به سفرهای زیارتی در قالب طرح کرامت رضوی نیز بخشی از کارنامه تأمین‌اجتماعی در سال‌ ۱۴۰۲ در راستای ایفای تعهدات نسبت به جامعه بازنشستگان محسوب می‌شود.

۵۹ خدمت غیرحضوری

هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی به‌منظور ارائه خدمات غیرحضوری به جامعه هدف یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان در دوره مدیریتی ۲.۵ ساله اخیر بود. در ابتدای این دوره ۴۲ خدمت غیرحضوری در تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر ۵۹ خدمت الکترونیک در قالب سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی(اپلیکیشن) تأمین من، به مخاطبان و ذی‌نفعان ارائه می‌شود.

اقدامات حوزه هوشمندسازی باعث شده که در دولت سیزدهم سازمان تأمین‌اجتماعی رتبه اول و برتر را بین دستگاه‌های مختلف در هوشمندسازی دریافت کند. ارسال لیست حق‌بیمه هوشمند کارگاه‌های فعال تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی از مهم‌ترین راهبردهای این نهاد بیمه‌ای برای تسهیل فرایند بیمه‌پردازی کارفرمایان و متمرکزشدن خدمات مربوط به ارسال لیست‌های کارفرمایی و کارگری به حساب می‌آید. این اقدام منجر به رشد ۱۷درصدی وصولی منابع تأمین‌اجتماعی شد.

در حال حاضر اقداماتی جدی از سوی تأمین‌اجتماعی برای مراحل هوشمندسازی لیست حق‌بیمه کارفرمایان در حال انجام است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اکنون در ۱۱ استان این طرح تحولی اجرایی شده و برنامه‌ریزی این سازمان شامل اجرای این طرح در هفت استان دیگر تا پایان سال ‌جاری است. براساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، در جریان هوشمندسازی لیست حق‌بیمه کارفرمایان، تا خردادماه سال آینده لیست بیمه بیش از یک میلیون و ۳۰۰‌هزار کارگاه فعال تحت‌پوشش این نهاد بیمه‌ای هوشمند می‌شود.

توسعه پوشش بیمه‌ای کارفرمایان

حذف محدودیت‌ها برای کارفرمایان ازجمله انعقاد قرارداد جداگانه و مراحل پوشش بیمه‌ای آنان هم‌زمان با جامعه کارگری یکی از تسهیل‌گری‌های تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای طرح «تسهیل مقررات بیمه‌ جامعه کارفرمایی» در قالب کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی و جهت توسعه پوشش بیمه‌ای از امسال اجرایی شد تا از این طریق کسر حق‌بیمه واقعی از درآمد این افراد انجام شود.

مطابق با این اقدام در مقررات بیمه کارفرمایان، از این پس کارفرمایان حقوقی غیردولتی و کارفرمایان صنفی می‌توانند نام خود را هم در لیست حق‌بیمه کارکنان کارگاه وارد کنند. برای کارفرمایان حقوقی غیردولتی نیز این امکان فراهم شده که درآمد واقعی آنان مبنای کسر حق‌بیمه و برقراری تعهدات بیمه‌ای باشد. از حدود ۷۰۰‌هزار کارفرمای مشمول این مقررات، تاکنون حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰‌هزار نفر در قالب عقد قرارداد جداگانه تحت‌پوشش قرار گرفته‌اند. تسهیل پوشش بیمه‌ای حوزه کارفرمایی امکان بهره‌مندی همه کارفرمایان از مزایای این سازمان بیمه‌گر را به دنبال خواهد داشت.

براساس بخشنامه‌ صادره سازمان تأمین‌اجتماعی از این پس کارفرمایان اشخاص حقوقی غیردولتی می‌توانند نسبت به درج نام خود در لیست بیمه کارگاه با عنوان شغلی (صرفاً مدیرعامل یا اعضای هیأت‌مدیره) و با دستمزد مشمول کسر حق‌بیمه با رعایت ماده (۲۸) قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند.

کد خبر: 69040

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =