پایبندی بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌ای کشور به سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی

مقام معظم رهبری در بیست‌ویکم فروردین‌ماه سال 1401 در اجرای بند «یک» اصل (۱۱۰) قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی را در 9 بند برای اقدام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. براساس دستور رهبر انقلاب اسلامی و در اجرای بند «ج-۱» الزامات تحقق سیاست‌های کلی نظام، قوه مجریه موظف شد با کمک مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و با بسیج دستگاه‌های مسئول، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی لازم، در مدت شش ماه ارائه کند.

سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به عنوان یکی از متولیان رفاه و تأمین در کشور، یک روز پس از ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری این سند بالادستی خبر داد. در این گزارش به برخی اقدامات این سازمان درباره اجرایی‌سازی سیاست ‌کلی تأمین‌اجتماعی پرداخته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

توسعه پوشش بیمه‌ای

بندهای اول سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی به استقرار نظام تأمین‌اجتماعی به صورت جامع، یکپارچه، شفاف، کارآمد، فراگیر و چندلایه و بند پنجم این سیاست‌ها به لایه‌بندی امور امدادی، حمایتی و بیمه‌ای و سطح‌بندی خدمات با رویکرد فعال دولت براساس وسع و استحقاق اشاره دارد. یکی از پیش‌شرط‌ها و اقداماتی که در راستای اجرای این دو بند باید صورت گیرد، توسعه پوشش بیمه در کشور و امکان بیمه‌شدن افراد فاقد بیمه‌های اجتماعی است.

در حال حاضر 47میلیون نفر عضو خانواده تأمین‌اجتماعی هستند که نزدیک به 2.3میلیون نفر از این جمعیت از ابتدای دوره مدیریتی جدید تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند. در کنار اجرای طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های بیمه‌های توافقی ازجمله بیمه امدادگران هلال‌احمر، صندوق ذخیره بسیجیان، اعضای مراکز روانشناسی و مشاوره و غیره، سازمان تلاش کرده در راستای تحقق سیاست‌های کلی گام بردارد.

توسعه خدمات بیمه‌ای و درمانی

توسعه کمی‌وکیفی خدمات و تعهدات بیمه‌ای و درمانی از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برای پایبندی به سیاست‌های کلی (ذیل بندهای 5 و 6) بود. افزایش 80درصدی سقف تعهدات و افزایش 120درصدی مبلغ ریالی سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان، در کنار توسعه مراکز درمانی یکی از اقدامات سازمان برای اجرایی‌سازی سیاست‌های کلی بود. سازمان در دولت سیزدهم 133 پروژه عمرانی در حوزه درمانی، بیمه‌ای و رفاهی را (عمدتاً در مناطق کم‌برخوردارتر کشور) در دستور کار قرار داد که تنها در سال 1401 تأمین‌اجتماعی 78 پروژه افتتاحی، توسعه‌ای و آغاز عملیات اجرایی را با ارزش ریالی 39هزار میلیارد تومان و زیربنای 336هزار مترمربع طرح‌ریزی کرد.

انجام به موقع تعهدات با رقم بالغ بر 40هزار میلیارد تومان بدون انجام استقراض از نظام بانکی، پرداخت بیش از 15هزار میلیارد تومان تعهدات بیمه بیکاری برای ماهانه بیش از 170هزار نفر، پرداخت 4400میلیارد تومان تعهدات کوتاه‌مدت (شامل اروتز و پروتز، غرامت دستمزد، هزینه سفر، کمک‌هزینه ازدواج، بارداری و کفن‌ودفن) در سال 1401 از دیگر اقدامات سازمان در این حوزه بود.

صیانت مالی

صیانت مالی از بیمه‌شدگان در بخش درمان از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای اجرای بندهای «5» و «6» سیاست‌های کلی بود. در زمینه درمان زوجین نابارور بیش از 95هزار پرونده از سال 1400 تاکنون در سازمان تشکیل شده است. همچنین در زمینه پوشش دارویی، این سازمان 130قلم داروی جدید را تحت‌پوشش قرار داد و به‌صورت جدی و مؤثر در اجرای طرح دارویار مشارکت کرد. حمایت از ارائه خدمات تخصصی و درمانی به بیماران اوتیسم در مراکز دانشگاهی و خصوصی، ارائه رایگان کلیه خدمات درمانی بیماران خاص (شامل تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی، صعب‌العلاج و سرطانی با هزینه بالغ بر 1500میلیارد تومان در سال‌های 1401 و 1402، فرانشیز رایگان در شهرستان‌های فاقد مراکز ملکی و همچنین مراجعان بالای 65سال، جبران هزینه لوازم مصرفی پزشکی و آندوپروتزها تا سقف قیمت برای بیمه‌شدگان مندرج در سایت (IMED) و تدوین و به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌های خدمات درمانی را می‌توان از دیگر اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی برای عملیاتی‌کردن سیاست‌های کلی دانست.

مبارزه با فساد و صیانت از دارایی‌ها

مبارزه با فساد و صیانت از اموال و دارایی‌های سازمان و حوزه سرمایه‌گذاری، اقدام دیگر سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد پایبندی به بندهای «2» و «3» سیاست‌های کلی بود. در این زمینه سازمان در چند سطح اقدامات خود را به سرانجام رسانده که در رأس آن مدیرعامل سازمان تاکنون 52 سفر استانی در قالب بازدیدهای نظارتی انجام داده است. همچنین افراد فسادستیز با شاخصه‌های کارآمدی و انقلابی در مجموعه شرکت‌های اقتصادی و تابعه تأمین‌اجتماعی منصوب شدند. برای شفافیت بیشتر، سازمان از فناوری نظارتی و گزارش‌دهی بهره برده که شامل طراحی و رونمایی از تارنمای «تأمین‌نما» با موضوع نمایش برخط داده‌های آماری سازمان در کنار رونمایی از سه سامانه نظارتی سوت‌زنی و رسیدگی به شکایات اداره‌کل بازرسی و رسیدگی به شکایات ستاد خبری اداره‌کل حراست و سامانه ثبت تخلفات اداری می‌شود.

هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی

هوشمندسازی تأمین‌اجتماعی در راستای تحقق سیاست‌های کلی بندهای «3» و «6» در طی دو سال‌ونیم گذشته در سازمان با سرعت و تنوع ارائه خدمات بیشتری اجرایی شد. با توجه به تأثیر هوشمندسازی بر پایداری منابع سازمان، مدیریت مصارف و کنترل هزینه‌ها و افزایش بازدهی دارایی‌ها و البته احقاق‌حق ‌ذی‌نفعان اهم اقدامات این سازمان در این خصوص را می‌توان شامل پایدارسازی و توسعه نسخه الکترونیک، طراحی، رونمایی و ارتقای اپلیکیشن کاربردی «تأمین‌من»، اجرای پروژه لیست هوشمند و ارائه خدمات غیرحضوری از طریق سامانه 1420 عنوان کرد.

در مسیر پایبندی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نخستین جلسه شورای معاونان سازمان تأمین‌اجتماعی در سال 1401 که به صورت فوق‌العاده و فوری و به‌منظور بحث و تبادل‌نظر در زمینه اتخاذ تصمیم و تدوین راهکارهای عملیاتی‌سازی سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی (یک روز پس از ابلاغ سیاست‌ها) برگزار شد، این سیاست‌ها را مأموریت اصلی سازمان ارزیابی کرد و گفت: «محورهای نُه‌گانه سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، همگی از مأموریت‌های اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و تجربی موجود در این سازمان، آمادگی لازم وجود دارد که سازمان در طراحی و پیشبرد برنامه عملیاتی سیاست‌های ابلاغی، نقشی جدی برعهده بگیرد. بند به بند و کلمه‌به‌کلمه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری دربرگیرنده دغدغه‌های کارشناسان و دلسوزان حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی است و دال مرکزی سیاست‌های ابلاغی نیز تحقق عدالت به‌عنوان هدف اصلی و پیشینی کشور در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است. اراده جدی در سازمان تأمین‌اجتماعی برای پیگیری و عملیاتی‌سازی سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری وجود دارد و از همه ظرفیت‌های بخشی و فرابخشی و داشته‌های این سازمان که ظرفیت بسیار بزرگی در حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور است، برای عملیاتی‌سازی این سیاست‌ها استفاده خواهد شد. بدون تردید مقام معظم رهبری با آگاهی و شناخت دقیق از ظرفیت‌ها و امکانات و همچنین کاستی‌ها و مشکلات کشور، سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی را برای ایجاد تحول ابلاغ فرموده‌اند و ما نیز در حوزه مأموریت خود برای اجرای این سیاست‌ها با تمام توان تلاش می‌کنیم و اطمینان داریم که ابلاغ این سیاست‌ها، مسیر جدیدی را برای بهبود و ارتقای خدمات نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کشور خواهد گشود.»

میرهاشم موسوی در نشست خبری ویژه دهه مبارک فجر و چهل‌وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال جاری سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی را کامل‌ترین و جامع‌ترین سند تأمین‌اجتماعی دانست و افزود: «مسیر تحول در نظام تأمین‌اجتماعی و در حوزه رفاه عمومی، در سیاست‌های ابلاغی پیش‌بینی شده است. تمام چالش‌های تأمین‌اجتماعی و رفاه عمومی در این سیاست‌ها شناسایی شده و راهکار مقابله با آن‌ها نیز ارائه شده است. در دو سال اخیر عمده حرکت‌های ما در تأمین‌اجتماعی بر مبنای سیاست‌های کلی ابلاغی بوده است. با افزایش 2.3میلیون بیمه‌شده جدید در این مدت، پایداری صندوق تأمین‌اجتماعی افزایش یافته که این کار مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی بوده که بر پوشش بیمه فراگیر تأکید دارد.»

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه تأکید کرد: «سیاست‌های ابلاغی حوزه تأمین‌اجتماعی، سیاست بخشی نیست و همه ارکان نظام و همه دستگاه‌ها باید به این سیاست‌ها و الزامات آن توجه داشته باشند. در همه کشورها در بازتوزیع درآمدها، تمرکز بر نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی است و این موضوع در سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است. لذا باید اقتضائات قانون‌گذاری را به سیاست‌های ملی تأمین‌اجتماعی پیوند بزنیم.»

کد خبر: 69051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =