آسیب ۹۰ درصدی فعالیت‌های تولیدی در اثر کرونا

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان گفت: تاثیر کرونا در بخش تولید ۹۰ درصد، واحدهای کوچک ۱۰ درصد، صنایع بزرگ و بخش کشاورزی ۱۸ درصد و خدمات ۵۰ درصد بوده و فعالیت این حوزه‌ها را مختل کرده است.

‌اصغر آهنی‌ها در گفت‌وگو با «آتیه آنلاین» در خصوص تاثیر کرونا بر افراد تحت پوشش تامین اجتماعی افزود: با شیوع کرونا و به تبع آن تعطیلی کسب‌وکارها، بسیاری از شاغلان کشور بی‌کار شده و بنابراین سازمان تامین‌اجتماعی در یک سال اخیر با تعداد زیادی از متقاضیان بیمه بیکاری مواجه شده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد واحدهای بسیار بزرگ دچار آسیب چشمگیری نشده‌اند؛ چرا که به موازی عبور از روزهای ابتدایی شیوع کرونا، برخی از قیمت‌های محصولات پایه‌ای را افزایش دادند و سود بسیاری کسب کردند. اما صنایع خرد و کوچک با مشکلات عدیده و بعضا تعطیلی مواجه شده‌اند و تعداد زیادی از آنها نیز با وجود مشکلات جدی مالی به هر قیمتی در تلاش حفظ خویش و عبور از این بحران هستند.

تاثیر زیانبار کرونا در بخش خدمات

آهنی‌ها تاثیر همه‌گیری کرونا را در بخش خدمات قابل توجه خواند و افزود: آسیب‌های کرونا در بخش خدمات خیلی جدی‌تر است؛ هتلداری، گردشگری، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های برون شهری یا تعطیل هستند و یا بسیار ضعیف مشغول ادامه فعالیت کم رونق خویش هستند و حجم و عمق بالای مشکلات ساختاری اقتصادی موجب شده است که تمهیدات حمایتی دولت و تامین اجتماعی بسیار موثر واقع نشود.

تسهیلات کرونایی ناچیز بوده است

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایان تصریح کرد: جز اعطای تسهیلات خیلی ناچیز و چند نوبت کمک جزیی دولت به بخشی از کارفرمایان، تسهیلات خاص آنچنانی به اغلب کارگران اختصاص داده نشده است و معتقدم که این کمک‌ها نتوانسته است گره‌ای از مشکلات آنها را بگشاید.

وی برخی اقدامات مدیران تامین اجتماعی را در حمایت از کارگران و کارفرمایان ارزشمند خواند و گفت: این سازمان در چارچوب قانون و ظرفیت مالی این صندوق گام‌هایی اگرچه کوچک اما موثر در کاهش فشارهای اقتصادی بر این اقشار با اعمال اصلاحات، تلخیص و صدور بخشنامه و آیین‌نامه‌های قانونی برداشته است.

بدهی دولت به تامین اجتماعی بحران زاست

آهنی‌ها با اشاره به موضوع مطالبات تامین‌اجتماعی از دولت، تاکید کرد: باید پذیرفت چنان‌چه دولت بدهی خود را به تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور که دارای هزینه‌های هنگفت است، نپردازد، این سازمان نه تنها در مسیر ارایه خدمات و حمایت مستمر به افراد ذی‌نفع با چالش روبرو می‌شود بلکه بعضا در موقعیت‌های اضطراری غیرمترقبه مانند کرونا نیز شاید نتواند خدمات در شان و بایسته‌ای را ارایه کند و حتی ممکن است به مرور با افزایش بی تعادلی میان منابع و مصارف، شاهد بروز بحران جدی در این صندوق و تبعات گسترده اجتماعی این عدم توازن باشیم.

حاکمیت واقعی سه جانبه‌گرایی

وی با تاکید بر مطالبه کارگران و کارفرمایان بر ضرورت حاکمیت واقعی سه جانبه گرایی در سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: اگرچه کارگران و کارفرمایان از ارکان اصلی تامین اجتماعی هستند اما متاسفانه به واقع اصل سه جانبه گرایی مورد تاکید آنها محقق نشده است و بدهی‌های بالای دولت به این سازمان از تبعات نگاه سودجویانه به یک صندوق بیمه اجتماعی که صاحبان اصلی آن ۴۴ میلیون بیمه شده کشوری هستند نشات می‌گیرد.

آهنی‌ها تصریح کرد: نمایندگان افراد تحت پوشش این بزرگ‌ترین صندوق بیمه‌ای در مجلس شورای اسلامی در جهت استیفای حقوق ذی‌نفعان بیش از گذشته باید تمام تلاش و پیگیری خود را در الزام دولت به پرداخت بدهی‌هایش به این صندوق به‌کار گیرند.

گفت‌وگو: مهین داوری، روزنامه‌نگار

کد خبر: 7005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =