نظام متمرکز تأمین اجتماعی جلوی رانت‌افزایی را می‌گیرد

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی و دبیر رویداد جمع سپاری ایده‌ها پیرامون نظام متمرکز تأمین اجتماعی گفت: پرداختن به‌نظام متمرکز تأمین اجتماعی و اجرای دقیق و درست آن موجب می‌شود، جلوی رانت افزایی گرفته شود، چراکه در این سال‌ها نظام توزیع مناسب خدمات وجود نداشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی، علی حیدری در پنجمین وبینار با موضوع  "پیرامون نظام متمرکز تأمین اجتماعی برای آحاد مردم" تأکید کرد: هدف از برگزاری این وبینارها استفاده از نقطه نظرات صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی است.

وی افزود: برخورداری از یک سطح حداقلی از حمایت برای مردم یک ضرورت است و نظام متمرکز تأمین اجتماعی به‌صورت فراگیر بیانگر این حق است و نیم‌قرن تلاش نظری روی آن انجام‌شده و به لحاظ قانونی احکام زیادی در این رابطه وجود دارد.
حیدری گفت: اینکه گفته می‌شود در شرایط اقتصادی فعلی و با کسری‌های بودجه‌ای نباید این موضوع مطرح شود باید بر ضرورت علمی آن تأکید کرد، بر اساس تجارب موفق علمی و عملی در دنیا این امر تائید شده است چراکه در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا نظام‌های مترقی بیمه‌ای در دنیا دچار چالش شده‌اند و ما هم مستثنا از آن نیستیم.
وی تصریح کرد: محاصره اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در کشور وجود دارد و چهره‌های فاحش آسیب‌های اجتماعی و فقر را نیز به‌وضوح می‌بینیم بنابراین مجموعه‌ای از عوامل که شامل کرونا، تحریم‌ها، شرایط بد اقتصادی و فقر است ضرورت اجرای نظام متمرکز تأمین اجتماعی و پرداختن به آن را نشان می‌دهد که باید به سمت آن حرکت کرد تا تاب‌آوری اجتماعی افزایش یابد.
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: از منظر زیرساخت‌ها وزارت رفاه در سال‌های اخیر تلاش کرده و مقدمات زیرساخت‌ها را مبتنی بر آزمون وسع فراهم کرده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر پنجره واحد خدمت و تجمیع اطلاعات‌پایه راداریم ولی هنوز شفافیت وجود ندارد و هر دستگاهی طی سال‌های گذشته هر چیزی که دریافت می‌کرده به‌درستی هزینه نمی‌کرده است.
حیدری تأکید کرد: پرداختن به‌نظام متمرکز تأمین اجتماعی و اجرای دقیق و درست آن موجب می‌شود جلوی رانت افزایی گرفته شود چراکه در این سال‌ها نظام توزیع مناسبی وجود نداشته است و ما نیز نمی‌توانیم بگوییم که خدمات، قابل رهگیری هستند و به خانوارهای موردنظر داده می‌شوند، بنابراین اگر بخواهیم نظام توزیع را رصد کنیم، نیازمند استقرار نظام متمرکز هستیم.
نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر نظام متمرکز تأمین اجتماعی ایجاد شود جانمایی دقیق با تحلیل از حساسیت‌ها از وضعیت خانوارها را خواهیم داشت.

برنامه‌ریزی بلندمدت از ضروریات ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی
در ادامه این وبینار، اصغر حقیقی مدیر مطالعات و نوآوری سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، با تأکید بر امنیت فردی در رویکرد گفتمان سازی گفت: برنامه‌های فقرزدایی ازجمله حقوقی است که افراد جامعه باید از آن برخوردار باشند و تمام دولت‌ها به دنبال ارائه برنامه در این خصوص هستند و تأمین اجتماعی نیز اکنون به‌عنوان یک حق مطرح است و برای همه آحاد مردم این حق دیده‌شده است.
 وی ادامه داد: اگر امنیت را در بُعد ایجابی ببینیم، ابعاد آن بر اساس گفتمان امنیت مطرح می‌شود و امنیت اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی بر اساس آن به دست می‌آیند که در کنار این موضوع، بحث پرداختن به اخلاق و اقتصاد نیز مطرح است که در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن تأکید شده و نشان از اهمیت آن دارد.
 وی گفت: در دهه پنجم انقلاب لازم است مباحث تأمین اجتماعی با تأکید بر فقرزدایی در اولویت کار دولت‌ها قرار گیرد.
مدیر مطالعات و نوآوری سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: برنامه‌ریزی بلندمدت ازجمله ضروریات برای ایجاد نظام متمرکز تأمین اجتماعی است که باید الزامات اجتماعی اقتصادی و پژوهشی آن را جدی گرفت.


تجدیدنظر اقتصادی در برنامه هفتم توسعه
بایزید مردوخی استاد اقتصاد و رئیس اتاق فکر موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نیز گفت: طبق گزارش توسعه بین‌المللی از میان ۸۲ نزاع موجود، تنها سه مورد بین کشوری و ۷۹ مورد درون کشوری بوده و تلفات جنگی اگر ۹۰ درصد آن نظامی بوده و ۱۰ درصد شهروندی، اکنون معکوس شده است؛ همچنین عمده‌ترین چالش و دلیل ناامنی‌ها اکنون فقر است.
 وی بابیان این مقدمه گفت: بنابراین نظام متمرکز تأمین اجتماعی ازاین‌جهت موردنظر است که می‌خواهد مبانی قانونی و عدالت‌خواهی را برقرار کند که البته مبانی قانونی را قانون اساسی فراهم کرده و تجربه اجرایی آن نیز در تأمین اجتماعی موجود است.
 مردوخی ادامه داد: مباحثی مانند صلح، قانون، عدالت، بازنشستگی، پیری، بی‌سرپرستی و غیره همه در قانون آمده و بیمه حقی همگانی تعریف‌شده است و تحقق این امر، نیازمند وجود نظام متمرکزی است که آن نیز مستلزم استقرار نظام اقتصادی مناسب بر پایه عدالت و رفع محرومیت‌هاست.
 وی گفت: نظام اقتصادی با همه تلاش‌هایش طی این سال‌ها به آن سهم از قانون اساسی نائل نشده و این را نباید فراموش کرد که با چشم‌پوشی از این نظام اقتصادی نمی‌توانیم نظام متمرکز تأمین اجتماعی را پیاده‌سازی کنیم.
 وی افزود: از طرفی تأمین اجتماعی بارزترین اثر را از قانون، ثبات اقتصادی و غیره می‌گیرد و بنابراین می‌توان گفت تا زمانی که اقتصاد، سروسامان نیافته، نمی‌توانیم به‌نظام متمرکز برسیم.
رئیس اتاق فکر موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه اقدامات کوتاه‌مدت در برنامه‌ریزی‌های بودجه‌ای جوابگو نیست، گفت: برای پیاده‌سازی نظام متمرکز به زمان طولانی‌تری نیازمندیم و تجدیدنظر مبانی تأمین اجتماعی به همراه استراتژی‌های تحقق‌یافته از ضروریات دیگری است که باید به آن توجه کنیم.
مردوخی افزود: برنامه‌ریزی و مطالعه و تجدیدنظر در نظام اقتصادی کشور به‌طور منظم در برنامه هفتم توسعه باید موردتوجه قرار گیرد و استقرار نظام متمرکز در بستر برنامه‌های توسعه‌ایی امروز و بودجه‌ریزی‌های ما ممکن نیست و نیاز به زمان طولانی‌تری برای بررسی و اجرا دارد.

کد خبر: 7474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =