آسیب به کارگران با نگاه ابزاری

 رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور با اشاره به شرایط نامساعد قراردادهای کار کارگران گفت: ادامه این روند و نگاه ابزارگرایانه به کارگر و درنظر نگرفتن کرامت کارگران باعث روند آسیب‌ در حوزه های معیشت و امنیت شغلی به این قشر زحمتکش جامعه می‌شود.

فتح‌الله بیات در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: یکی از پرسش‌های اساسی و همواره جامعه کارگری از دولت‌های مختلف به عنوان کارفرمای بزرگ و همچنین کارفرمایان بخش خصوصی این است که چه ضرورتی دارد، در کارهای با موجودیت و ماهیت دائم و همیشگی، با کارگران قرارداد موقت و کوتاه‌مدت بسته شود.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: مادامی که اوضاع و شرایط قراردادهای کار توسط دولت ساماندهی نشود و کارگران در شرایط عادلانه قراردادی و دریافتی به کار مشغول نباشند، بدلیل نبود امنیت شغلی مناسب، انگیزه‌ای برای ادامه بهینه کار وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در خصوص لغو دادنامه ۱۷۹ که در سال ۱۳۷۵ توسط دیوان عدالت اداری به نفع کارفرمایان صادر شده، انتظار جامعه کارگری این است که پس از گذشت بیش از ۲۵ سال از برقراری این شرایط، مغایر با قانون کار و وارد شدن آسیب‌های فراوان معیشتی و انگیزشی به کارگران، با وجود نداشتن امنیت شغلی، ورق به نفع کارگران و در چارچوب قانون برگشته و بازگشت امنیت شغلی به جامعه کارگری را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: البته انتظار دیگر کارگران این است که اصلاح تبصره یک ماده ۷ قانون کار که در زمان تصدی وزارت آقای ربیعی انجام شده، باید ابلاغ شود و در خصوص این موارد با استناد به قانون، تکلیف کاملاً روشن است.

بیات تصریح کرد: زمانی که سقف کار موقت و قراردادهای کوتاه مدت، ۴ سال تعیین شده به این معنی است که هرکاری که بر اساس ماهیت آن بیش از این زمان طول بکشد، عملاً و بر اساس قانون، کار موقت محسوب نمی‌شود و سئوال این است که در این شرایط، قرارداد ۳ یا چند ماهه با کارگر چه معنی می‌تواند داشته باشد.

  

کد خبر: 21989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =