ایران رتبه اول خاورمیانه در برنامه‌های پیشگیری از معلولیت شنوایی

در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی از برنامه‌های پیشگیری از معلولیت شنوایی، کشورمان جزو هفت کشور اول جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اخیرا اعلام کرد: در ارزیابی سازمان بهداشت جهانی از برنامه‌های پیشگیری ازمعلولیت شنوایی کشورمان جزو هفت کشور اول جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شد و در خاورمیانه نیز مقام اول را به خود اختصاص داد.

وی بااشاره به آمار نوزادان غربال شده در سال ۱۴۰۰ در برنامه غربالگری بهزیستی گفت: در سال گذشته یک میلیون و پانزده هزار نوزاد در کشور از نظر شنوایی‌غربال شده‌اند و میانگین پوشش کشور در این طرح بیش از ۹۲ درصد بوده است.

عباسی خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود ۳ هزار نفر دچار اختلال شنوایی تشخیص داده شده‌اند که در پروسه پیگیری و درمان قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، در کل ۱۶ سال اجرای این برنامه ۳۸ هزار کودک دارای اختلال شنوایی شناسایی شده‌اند که چنانچه این برنامه اجرا نمی‌شد این کودکان قطعاً ناشنوا یا کم شنوا می‌شدند.

عباسی بااشاره به تقدم پیشگیری بر درمان تاکید کرد: سرانه غربالگری هر کودک برای بهزیستی حدود 18 هزار تومان است در صورتی که اگر کودک ناشنوا شود صرفاً کمک هزینه یارانه خدمات توانبخشی ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و در صورتی که کودک به صورت میانگین ۵ سال از خدمات توانبخشی برخوردار شود حدود ۷۵ میلیون تومان برای سازمان هزینه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: قطعاً خانواده و فرد سایر هزینه‌های مادی و معنوی مربوط به معلولیت را نیز متحمل خواهند شد.

عباسی ادامه داد: بنابراین هزینه فایده‌ این طرح، به روشنی نشان می‌دهد که پیشگیری، تا چه اندازه هزینه‌های فرد، خانواده و جامعه را کاهش می‌دهد.

کاهش بروزمعلولیت‌ها باانجام به موقع تست‌های غربال‌گری شنوایی

متخصص شنوایی و تعادل (ادیولوژیست) بیمارستان پاستورنو در پاسخ به سن طلایی غربالگری اختلالات شنوایی نوزادان گفت: غربالگری‌ها طبق منابع و گایدلاین‌های جدید در سطوح یک، دو و سه انجام می شود، یعنی نهایتا تا یکماهگی باید تست‌های غربالگری نوزادان انجام شود که نرمال یا غیرنرمال‌بودن آنها مشخص شود، اگر غیرنرمال باشد تا دوماهگی باید نوع کم شنوایی و میزان آن مشخص شود و در سطح سه نهایتا تا پایان سه ماهگی با مشخص کردن نوع درمان، اقدامات درمانی عملیاتی می‌شود.

آزاده ابراهیمی اضافه کرد: هدف از توانبخشی این است که بتوانیم فرد کم‌شنوا را جدا از هر میزان افت شنوایی به جامعه برگردانیم که بتواند به عنوان یک فرد عادی در  جامعه زندگی کند. مبلغ تهیه وسیله کمک شنوایی، هزینه کلاس‌های کمک آموزشی تربیت شنوایی و گفتاردرمانی و  تعیین پروسه درمانی  برای هر فرد کم شنوا قابل پیش بینی نیست، در مجموع تشخیص وضعیت و روند درمانی با متخصص توانبخشی است.

ابراهیمی پیشتر در پاسخ به اینکه«اگر غربالگری انجام نشود تبعات آن خانواده، دولت و نظام سلامت کشور چیست؟»، تاکید کرد: اگر غربالگری انجام نشود فرد از دو جنیه دچار آسیب می‌شود. یکی از جنبه گفتار و زبان  است؛ چراکه بچه‌ای اگر نتواند بشنود باالتبع نمی‌تواند سخن بگوید. منظور از« زبان» گفتار درونی و ذاتی هر فرد است که به صورت« تفکر» خود را نشان می‌دهد.« گفتار» نمود بیرونی زبان است.

این متخصص شنوایی و تعادل (ادیولوژیست) بیمارستان پاستورنو ادامه داد: فردی که مشکل گفتار و  زبان  دارد  چون نمی‌تواند خواسته‌اش را به درستی مطرح کند اینجاست که کم‌شنوایی به نوعی به معلولیت تبدیل می‌شود. معلولیت یعنی که کسی کم شنوایی دارد خودش نتواند به تنهایی در جامعه نیازهایش را مطرح و برطرف کند؛ بنابراین نیازمند کمک از اطرافیان، خانواده و در نهایت  دولت است که این مساله هزینه‌های فراوانی را به دنبال دارد. بخش دیگرهزینه روحی است. فرد کم‌شنوا به این دلیل که  در زبان، تفکر و گفتار دچار مشکل است معمولا در جامعه دچار افسردگی و طردشدگی می‌شود. در موارد بسیار حاد نیز بعضا اقدام به خودکشی در این افراد وجود دارد.

کد خبر: 50936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =