رسیدگی به پرونده خدمات درمان ناباروری در کمترین زمان

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر متوسط زمان رسیدگی صورت‌حساب‌های خسارت متفرقه حدود ۲۱ روز است که در خصوص پرونده‌های سرپایی و شیمی‌درمانی این مدت‌زمان حدود  ۱۵ روز به طول می‌انجامد، گفت: درباره پرونده‌های خدمات ناباروری نیز پس از تشکیل پرونده و دریافت خدمت و ارائه صورت‌حساب توسط بیمه‌شدگان، پرداخت صورت‌حساب‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.

دکتر سعید خانجانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان از طریق معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی که عهده‌دار انجام وظایف بخش درمان غیرمستقیم در استان است، اقدام به عقد قرارداد و خرید خدمت از مراکز ارائه‌کننده خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی حسب نیاز منطقه و بیمه‌شدگان در سطح استان می‌کند اظهار کرد: براین‌ اساس مدیریت درمان تأمین اجتماعی گیلان با حدود ۲۱۵۰ مرکز تشخیصی و درمانی استان قرارداد همکاری دارد.

وی افزود: شمار مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد استان ۲۱۵۰ مرکز بوده که شامل ۵۸۰ پزشک عمومی، ۴۲۱ متخصص و فوق‌تخصص، ۹۵ دندانپزشک، ۴۰۳ داروخانه، ۵۲۳ مرکز پاراکلینیک شامل (آزمایشگاه، مراکز تصویربرداری، فیزیوتراپی و...)، ۱۲۸ بیمارستان و درمانگاه می‌شود.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه آمار مراکز طرف قرارداد طی  چند سال گذشته تغییرات محسوسی نداشته و صرفاً برای گروه دندانپزشکان ۳۰ درصد کاهش داشته است گفت: در اسناد پزشکی گیلان ماهانه بیش از ۷۷۰ هزار نسخه و صورت‌حساب رسیدگی شده که مبلغ صورت‌حساب‌های مربوطه نیز بیش از ۷۰ میلیارد تومان در هر ماه است.

خانجانی در ارزیابی جایگاه تأمین اجتماعی در پوشش هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان گفت: باتوجه‌به اینکه تعهد پرداخت خدمات سازمان بر مبنای تعرفه دولتی است، پوشش هزینه درمان بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در مراکز دولتی و دانشگاهی بسیار خوب است. به‌ویژه با طرح حمایت مالی سازمان برای بیماران بستری در مراکز دانشگاهی که ۱۰۰درصد هزینه درمان بستری بیمه‌شدگان را در شهرستان‌های استان پوشش داده و در مراکز دانشگاهی شهر رشت نیز برای بیماران بستری بالای ۶۵ سال رایگان است.

وی ادامه داد: همچنین برای بیماران خاص باتوجه ‌به پوشش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های تشخیصی درمانی در مراکز دانشگاهی رضایت‌مندی مطلوبی را برای این عزیزان فراهم کرده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان افزود: لیکن در خصوص خدمات ارائه شده در بخش‌ خصوصی (سرپایی و بستری) باتوجه‌ به تفاوت نسبتاً زیاد تعرفه بخش خصوصی و دولتی و تعهد سازمان بر مبنای تعرفه دولتی، پرداخت از جیب بیمه‌شدگان (مجموع فرانشیز و مابه‌التفاوت تعرفه بخش دولتی و خصوصی) نسبتاً بالا بوده و پوشش خمات در این بخش، در صورت عدم دارا بودن بیمه تکمیلی، موجب نارضایتی بیمه‌شدگان می‌شود.

خانجانی در پاسخ به اینکه اجرای نسخه الکترونیک چه تأثیری در ایجاد تسهیل در انعقاد قراردادها داشته و میزان استقبال چگونه بوده است، گفت: طرح نسخه الکترونیک تاثیر چندانی در انعقاد قراردادها نداشته است؛ لیکن به‌واسطه نسخه‌نویسی الکترونیک و برخط موجب نظم و تسریع معرفی پزشکان شاغل در مراکز درمانگاهی و بیمارستانی برای ثبت در فیشیه مراکز شده است.

وی در توضیح وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف‌ قرارداد نیز گفت: در حال حاضر پرداخت نسخ الکترونیک مراکز طرف قرارداد به‌صورت ماهانه انجام می‌شود و نسخ کاغذی و پرونده‌های بیمارستانی نیز حسب تنخواه ارسالی در نوبت پرداخت قرار می‌گیرد که براین‌اساس آخرین ماه پرداخت نسخ الکترونیک، فروردین‌ماه ۱۴۰۱، آخرین ماه پرداخت قطعی نسخ کاغذی و پرونده‌های بستری مراکز دانشگاهی، شهریورماه ۱۴۰۰ و علی‌الحساب مراکز دانشگاهی آذرماه ۱۴۰۰ بوده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان افزود: همچنین آخرین ماه پرداختی بیمارستان‌های خصوصی، مهرماه ۱۴۰۰ است. آخرین ماه پرداخت مراکز دیالیز مستقل، آذرماه ۱۴۰۰ و مراکز آزمایشگاهی، دی‌ماه ۱۴۰۰ است.

خانجانی با بیان اینکه بر اساس ضوابط سازمانی، مدت‌زمان رسیدگی اسناد سرپایی از زمان پذیرش ۶۰ روز و مدت‌زمان رسیدگی به اسناد بستری از زمان پذیرش ۹۰ روز است اظهار کرد: البته در حال حاضر در استان گیلان متوسط زمان رسیدگی اسناد سرپایی ۳۹ روز و متوسط زمان رسیدگی اسناد بستری ۵۳ روز است. در خصوص نسخ الکترونیک پزشکان نیز باتوجه ‌به اولویت پرداخت نسخ الکترونیک، مدت‌زمان رسیدگی کمتر از ۱۵ روز است.

وی درباره وضعیت پرداخت خسارت در حوزه بیماران خاص و برخی خدمات خاص چون درمان ناباروری گفت: در حال حاضر متوسط زمان رسیدگی صورت‌حساب‌های خسارت متفرقه حدوداً ۲۱ روز بوده که در خصوص پرونده‌های سرپایی و شیمی‌درمانی این مدت‌زمان حدوداً ۱۵ روز است. درباره پرونده‌های خدمات ناباروری نیز پس از تشکیل پرونده و دریافت خدمت و ارائه صورت‌حساب توسط بیمه‌شدگان، پرداخت صورت‌حساب‌های مربوطه در کمترین زمان ممکن انجام می‌پذیرد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گیلان در خاتمه مروری بر روند ارائه خدمت تأمین اجتماعی به بیماران کرونایی داشت و گفت: طی اسفندماه سال ۱۳۹۸ و سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰۰ هزار پرونده بستری و بستری موقت در بیمارستان‌های طرف قرارداد برای بیماران کرونایی تشکیل شد که مبلغ کل صورت‌حساب‌های مربوطه بیش از ۱۸۲۲ میلیارد ریال بوده است.

خانجانی افزود: همچنین طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بخش سرپایی ۸۵۰۰ نسخه دارویی برای داروی فاویپیراویر به مبلغ ریالی ۴۱ میلیارد ریال و ۳۰۴ نسخه دارویی برای داروی رمدسیویر به مبلغ ریالی ۵.۵ میلیارد ریال برای بیمه‌شدگان مبتلا به کرونا در استان گیلان هزینه شده است.

کد خبر: 51008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =