مردان در معرض عوارض دیابت قرار دارند

رئیس هیات‌مدیره جامعه متخصص داخلی ایران، با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت در کشور از بیماری خود خبر ندارند، مردان را در معرض ابتلا به عوارض این بیماری دانست؛ زیرا آن‌ها به دلایل گوناگون از جمله مشغله کاری تمایل کمتری برای مراجعه به پزشک دارند.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، افزود: دیابت بیماری‌ است که قندخون بدن بیش از میزان طبیعی می‌شود؛ این بیماری در دو نوع ۱ و ۲ وجود دارد؛ دیابت نوع ۱ معمولا کودکان را مبتلا کرده و از بدو تولد کودک نمایان می‌شود که معمولا جنبه ارثی دارد؛ اما دیابت نوع ۲ که خفیف‌تر از نوع ۱ است، معمولا افراد بزرگسال و عموما میانسال را درگیر می‌کند که در ابتلا به این نوع دیابت نیز، وراثت نقش بیشتری دارد.

وی شیوع بیماری دیابت نوع یک را در بین کودکان پسر بیش از کودکان دختر برشمرد و گفت: در نتیجه دیابت نوع یک در بین مردان بزرگسال بیش از زنان است؛ اما در زمینه ابتلا به دیابت نوع ۲ تفاوتی بین زنان و مردان وجود ندارد.

متخصص داخلی اظهار کرد: ابتلا به دیابت ابتدا سبب افزایش قندخون می‌شود که اگر کنترل نشود، می‌تواند عوارض ناگوار ایجاد کرده و حتی منجر به مرگ افراد شود.

خسرونیا ادامه داد: یکی از مسائلی که در زمینه دیابت در کشور با آن مواجه هستیم، این است که ۵۰ درصد افراد مبتلا به دیابت، از بیماری خود خبر ندارند و از بین ۵۰ درصد افرادی که از بیماری خود خبر دارند، برخی‌ها آنگونه که باید بیماری خود را جدی نمی‌گیرند و متاسفانه پس از ایجاد عوارض بیماری مانند مشکلات کلیوی، مشکلات چشمی و تنگی عروق به فکر چاره می‌افتند.

وی علایمی مانند نوشیدن آب زیاد یا تکرر ادارا را حاکی از بیماری دیابت دانست و افزود: برخی از افراد با مشاهده این علائم متوجه دیابت خود می‌شوند که در این صورت باید هرچه سریع‌تر اقدمات درمانی را آغاز کنند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری دیابت و عوارض آن، تصریح کرد: وسایل ارتباط جمعی در ایجاد این آگاهی می‌تواند نقش موثری داشته باشد تا افراد به ویژه پس از سنین ۳۰ و ۴۰ سال به طور مرتب آزمایش قندخون داشته باشند و آن‌ها هم که دیابت دارند، تحت نظر پزشک دارو مصرف کنند.

خسرونیا گفت: این اطلاع‌رسانی همچنین در زمینه سبک زندگی افراد دیابتی مهم است؛ زیرا برخی از این بیماران در اثر ناآگاهی خود را با خطر مواجه می‌کنند؛ به این ترتیب که در خوردن غذا زیاده‌روی می‌کنند و برای جبران دارو یا انسولین بیشترین مصرف می‌کنند؛ اما باید بدانند، میزان بالای داروهای دیابتی می‌تواند منجر به هایپوکلیسمی یا کاهش قندخون شود که کشنده‌تر از قند بالا است.

وی اظهار کرد: به عبارت دیگر افرادی که قرص زیادی مصرف می‌کنند و انسولین بیشتری تزریق می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند تا کسانی که قند خون‌شان بالا باشد. توصیه این است که مصرف قرص  وانسولین حتما زیر نظر پزشک انجام شود و از مصرف خودسرانه خودداری شود.

رئیس هیات‌مدیره جامعه متخصص داخلی ایران، افزود: متاسفانه دیده شده است که افراد دیابتی پس از مدتی از خوردن قرص یا تزریق انسولین خسته می‌شوند و به کسانی مراجعه می‌کنند که تجربه کافی نداشته و از طریق گیاه‌خواری یا داروهای گیاهی مبادرت به درمان می‌کنند که متاسفانه این افراد با عارضه‌های بسیار زیاد نزد پزشکان باز می‌گردند.

تغذیه و دیابت

خسرونیا شیوه تغذیه افراد دارای دیابت را در کنترل این بیماری بسیار موثر دانست و ادامه داد: مواد غذایی مانند قند، شکر، عسل، مربا، میوه‌های شیرین، برنج، نشاسته و نان دارای کالری بالایی بوده و قندخون را افزایش می‌دهد. متاسفانه اضطراب و استرس نیز یکی از عوامل بالا رفتن قندخون ناگهانی است. در نتیجه افراد دیابتیک باید مصرف قند و مواد غذایی خود را تحت نظر پزشک برنامه‌ریزی کنند.

کد خبر: 51045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =