نگرانی بابت تامین نقدینگی در استان همدان نداریم

معاون خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان با اشاره به اینکه متوسط مدت زمان انتظار بیمه‌شدگان برای دریافت خسارت درمان حدود ۱۸ روز از زمان ارائه اسناد به کارگزاری‌ها است گفت: با عنایت به اینکه پرداخت‌ها در این بخش، پرداخت متمرکز است، خوشبختانه نگرانی در استان از جهت تامین اعتبار و نقدینگی وجود نداشته و سریعا در سیستم ثبت و پرداخت می‌شود.

دکتر اردلان رفیعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با بیان اینکه مدیریت درمان استان همدان با ۹۳۷ مرکز ارائه‌دهنده خدمات تشخیصی درمانی قرارداد منعقد کرده و به بیمه شدگان استان ارائه خدمت می‌دهد اظهار کرد: از این تعداد ۳۸۰ همکار پزشک و دندانپزشک، ۲۶۱ مرکز داروخانه، ۲۱۰ مرکز پاراکلینیک، ۲۰ مرکز بیمارستانی و ۶۶ مورد، درمانگاه هستند.

وی افزود: بررسی آمار مراکز طرف قرارداد طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که با تغییر محسوسی در شمار مراکز مواجه نیستیم و معمولا تعداد خروجی با مراکز جدید که به ما پیوسته‌اند یکسان و با کمترین نوسان همراه بوده است.

معاون خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان درباره اثرات اجرایی نسخه الکترونیک نیز توضیح داد و گفت: سیاست استان قبل و بعد از اجرای طرح نسخه الکترونیک، جذب حداکثری مشارکت مراکز در عقد قرارداد و ارائه خدمت به بیمه‌شدگان بوده وتا به‌حال شاخص میانگین مراکز طرف قرارداد به جمعیت بیمه‌ای استان که بالغ بر ۷۸۰ هزار نفر است از میانگین شاخص کشوری کمتر است.

رفیعی ادامه داد: به همین دلیل به تمام تقاضاهای عقد قرارداد جواب مثبت داده شده است؛ مگر موارد خاص و یا مواردی که مغایرت‌های قانونی داشته و یا سابقه تخلفات محرز بوده است.  

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ مجموعا پنج میلیون و ۴۰۴ هزار نسخه و پرونده پزشکی بیماران پذیرش و مورد رسیدگی قرار گرفته است گفت: در بخش خسارت متفرقه هم بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ پرونده از مراکز غیرطرف قرارداد رسیدگی و پرداخت شده است.

معاون خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان ادامه داد: درباره روند پرداخت مطالبات نیز در حال حاضر و با توجه به اجرای طرح نسخه الکترونیک شرایط خوبی مهیا شده است. سازمان تامین اجتماعی با ایجاد سازوکار تشویقی در پرداخت‌ها به‌ویژه در بخش خصوصی تصمیم گرفت تا در ابتدای اجرای طرح با پرداخت ۸۰ درصد حق ویزیت و سایر خدمات به طور روزانه به همکاران پزشک تسهیلاتی را برای پیوستن به طرح فراهم کند و در ادامه با درخواست خود مراکز، پرداخت به شکل ماهانه انجام و مابقی مطالبات پس از رسیدگی اسناد تسویه می‌شد.

رفیعی با بیان اینکه در همین راستا، در استان همدان مطالبات سال گذشته مراکز بخش خصوصی تقریبا به طور کامل پرداخت شده و در بخش دانشگاهی هم به علت مشکلاتی که منجر به تاخیر در ارسال و پذیرش اسناد بیمارستانی شد به مرور در حال رسیدگی و پرداخت است؛ درباره مدت زمان رسیدگی به اسناد گفت: طبیعتا با تغییر فرایندها از شکل دستی و کاغذی به سیستم مکانیزه، انتظار داریم تا هم سرعت و هم دقت پذیرش اسناد و رسیدگی به آنها شرایط مطلوب‌تری پیدا کند.

معاون خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان افزود: هر چند در ابتدای راه مشکلاتی وجود دارد از جمله آنکه بعضا بارگزاری دیرهنگام اسناد و یا مشکلاتی که مراکز در ارسال اسناد خود از طریق نرم افزارهای واسط دارند موانعی ایجاد کرده است، اما در مجموع چون در ابتدای مسیر مکانیزه شدن فرایند پذیرش و رسیدگی طرح نسخه الکترونیک بوده و با مشکلاتی مواجه هستیم تغییر محسوسی در زمان رسیدگی نسبت به گذشته دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه متوسط مدت زمان انتظار بیمه‌شدگان برای دریافت خسارت حدود ۱۸ روز از زمان ارائه اسناد به کارگزاری‌ها است گفت: با عنایت به اینکه پرداخت‌ها در این بخش، پرداخت متمرکز است، خوشبختانه نگرانی در استان از جهت تامین اعتبار و نقدینگی وجود نداشته و سریعا در سیستم ثبت و پرداخت می‌شود.

رفیعی خدمات تامین اجتماعی به بیماران کرونایی را نیز تشریح کرد و گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا سازمان سعی داشته تا با پوشش کامل هزینه‌ها فشار هزینه درمان را از دوش بیمه شدگان بردارد و به همین منظور در موارد بستری موقت و بستری در بیمارستان ۱۰۰ در صد هزینه‌ها به‌عهده سازمان بوده و فرانشیز بیمار صفر شده است.

معاون خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان ادامه داد: در سال گذشته در استان همدان به‌طور میانگین ماهیانه ۷۸۰ پرونده بستری بیمار کرونا با میانگین هزینه ۶۰میلیون ریال و ۹۲۰ پرونده بستری موقت با میانگین صورت حساب نه میلیون ریال پذیرش و پرداخت شده است و طبق پروتکل اعلامی شورای عالی بیمه و ستاد مرکزی کرونا سعی شده تا همه پوشش‌های بیمه‌ای درمانی انجام شود.

وی درباره پوشش هزینه‌های درمانی بیماران خاص گفت: بر اساس مصوبات و تعهدات قانونی هزینه درمان بیمه شدگان در بخش بستری ۹۰ درصد و در بخش سرپایی ۷۰ درصد صورت حساب طبق تعرفه دولتی است، اما سازمان در جهت کاهش بار مالی درمان از دوش بیمه‌شدگان و ایجاد عدالت نسبی در دسترسی به خدمات رایگان در بخش بستری برای آحاد بیمه‌شدگان تصمیم به پوشش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های درمان بستری برای شهرهای فاقد مراکز ملکی بیمارستانی داشته است. همچنین هزینه درمان برای تمام بیماران بالای ۶۵ سال در مراجعه به بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی در بخش بستری رایگان است.

رفیعی ادامه داد: پوشش درمان خدمات نازایی نیز هر چند در بخش سرپایی انجام می‌شود ولی ۹۰ درصد صورت‌حساب در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی و به‌شکل گلوبال قابل محاسبه و پرداخت است.

به گفته معاون خرید راهبردی و رسیدگی به اسناد پزشکی مدیریت درمان تامین اجتماعی همدان، افزایش سهم سازمان برای بیشتر داروهای بیماران خاص و سرطانی بیش از سقف تعهد ۷۵ درصد و عمدتا پرداخت سهم ۹۰ درصد برای اکثر داروهای گران‌قیمت از جمله تعهدات سازمان است که در تعهداتش به بیمه‌شدگان لحاظ می‌شود.

کد خبر: 51217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =