درمان سالانه ۳۰۰ هزار نفر در بیمارستان تامین‌اجتماعی قم

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) استان قم، استقبال از این مرکز درمانی را بسیار چشمگیر توصیف کرد؛ به گونه‌ای که سالیانه حدود ۳۰۰ هزار نفر برای دریافت خدمات به این مرکز مراجعه می‌کنند و به واسطه کیفیت مناسب درمان، علاوه بر مردم استان، بسیاری از افراد از سایر نقاط به ویژه از استان‌های مرکزی، البرز، اصفهان، همدان و حتی تهران به این مرکز مراجعه می‌کنند.

دکتر محمد اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات بستری این مرکز درمانی، افزود: این خدمات شامل بخش‌های اورژانس، اتاق عمل، ICU، CCU، NICU، داخلی زنان و اطفال، داخلی و جراحی مردان، جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی زنان و بلوک زایمان است.

وی اظهار کرد: همچنین درمانگاه عمومی بیمارستان نیز در بخش درمان سرپایی خدمات گوناگونی را ارائه می‌کند که چشم‌پزشکی، داخلی، عفونی، جراحی عمومی، ارتوپدی، داخلی اعصاب، جراحی اعصاب، بیهوشی، ENT، ارولوژی، نفرولوژی، زنان، مامایی و اطفال از جمله این خدمات به شمار می‌رود.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) استان قم، گفت: خدمات پاراکلینیک بیمارستان از واحدهای تشخیصی درمانی آندوسکوپی، کولونوسکوپی، آزمایشگاه، داروخانه، رادیولوژی، سونوگرافی، سنجش تراکم، ماموگرافی و فیزیوتراپی تشکیل شده است.

پذیرش بیماران کرونا

اسماعیلی با اشاره به خدمات بیمارستان به بیماران کرونا، تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور این مرکز درمانی به عنوان نخستین بیمارستان تامین‌اجتماعی و سومین بیمارستان در سطح کشور، در پذیرش بیماران کرونا شناخته شد و بیماران از خدمات بستری، سرپایی و دارویی این مرکز بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: از آغاز کرونا تاکنون، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ بیمار کووید۱۹ از خدمات بستری و حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ بیمار از خدمات سرپایی این مرکز برخوردار شدند.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) استان قم، با اشاره به ۵۰۰ نیروی انسانی شاغل در این مرکز، افزود: از این میان، ۳۵۱ نفر کادر درمان را تشکیل می‌دهد. هرچند با مدیریت بهینه از نیروی انسانی به ویژه در بخش درمان، توانسته‌ایم پاسخ‌گوی نیاز بیمه‌شدگان باشیم؛ اما برای ارائه مطلوب خدمات به بیماران نیازمند آن هستیم تا ۲۵ پزشک و پرستار دیگر را جذب کنیم و برای این اقدام، مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم.

وضعیت تجهیزات بیمارستان

اسماعیلی درخصوص وضعیت تجهیزات و امکانات پزشکی بیمارستان، اظهار کرد: تجهیزات سرمایه‌ای آزمایشگاهی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و کمبودی در این زمینه به چشم نمی‌خورد؛ هرچند بسیار پیش آمده که کیت‌های آزمایشگاهی به دلیل تحریم‌ها کمیاب شده، اما این کمبود با مدیریت مناسب، رفع شده است.

وی گفت: همچنین با توجه به کمبود نیروی آزمایشگاهی، نیاز به دستگاه «سل کانتر فول دیف» وجود دارد و برای این منظور اقدامات اولیه برای دریافت مجوز خرید انجام شده است.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) استان قم، تصریح کرد: خوشبختانه بسیاری از تجهیزات رادیولوژی در وضعیت مناسب قرار دارد و تجهیزات سونوگرافی نیز این‌گونه است؛ اما با گذشت نزدیک به ۱۰ سال نیاز به تعمیرات این دستگاه‌ها مانند تعمیر تیوب CT اسکن و سایر دستگاه‌های تشخیصی وجود دارد. از سوی دیگر برای تکمیل خدمات تصویربرداری نیازمند نصب دستگاه MRI هستیم.

اسماعیلی با اشاره به وضعیت تجهیزات جنرال مرکز، ادامه داد: در سیستم تامین گازهای طبی اکسیژن، درحال حاضر تنها یک دستگاه آماده وجود دارد که در صورت بازگشت کرونا، حتما نیاز است تا تانک اکسیژن مایع تهیه شود هرچند در شرایط عادی مشکل خاصی در این زمینه ایجاد نشده است.

وی افزود: یکی دیگر از نیازهای این مرکز در زمینه تجهیزات، دستگاه جدید تامین هوای مرکزی است؛ دستگاه کنونی بسیار قدیمی و مستهلک است که خرید آن جزو برنامه‌های بیمارستان قرار دارد. اما خوشبختانه اتاق عمل از تجهیزات مناسبی برخوردار است و در صورت برخورداری از پزشک و کادر درمان کافی می‌توانیم با کمترین هزینه ERCP (ادغام دو تکنیک اندوسکوپی و فلوروسکوپی برای درمان بیماری‌های مجاری صفراوی و پانکراس) را راه‌اندازی کنیم.

تامین داروی بیماران

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) استان قم، با اشاره به وضعیت تامین دارو برای بیماران در این مرکز درمانی، اظهار کرد: با وجود مشکلاتی که در بازار دارو از ابتدای سال ۱۴۰۱ پیش آمده است؛ اما تامین آن برای بیمه‌شدگان به بهترین نحو انجام شده است. همچنین برای رفع کمبود انواع سرم، داروهای بیهوشی و شربت‌های آنتی‌بیوتیک اطفال، ذخیره‌سازی مناسبی انجام شده و برای تامین این اقلام با دانشگاه علوم‌پزشکی رایزنی شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه هتلینگ بیمارستان تا ۷۰ درصد ارتقا یافته است، گفت: انجام هتلینگ بیمارستان براساس مجوز و بودجه اعلامی سازمان پیش رفته است و برای امسال نیز نیازسنجی‌های لازم به عمل آمده که پس از ابلاغ و گزارش بودجه، اقدام خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین رتبه اعتباربخشی بیمارستان در دوره چهارم که از سوی وزارت بهداشت طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ انجام شد و راستی آزمایی آن در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به عمل آمد، درجه یک اعلام شده است.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) استان قم، یکی از مهمترین مسائل این مرکز درمانی را کمبود نیروی انسانی در رسته‌های مختلف خدمتی عنوان کرد و گفت: این کمبود در زمینه مشاغل بهدار، انتضامات و پرستار بیشتر مشهود است. همچنین عدم وجود برخی رشته‌های تخصصی مانند ارولوژی، گوش‌ و حلق و بینی و قلب نیز از دیگر مسائل این بیمارستان را تشکیل می‌دهد.

کد خبر: 51349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =