اشتغال ۸۵ درصد شاغلان در بخش خصوصی

نتایج گزارش نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می ‌هد که بیش از ۸۵ درصد شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور در مشاغل و فعالیت‌های مرتبط با بخش خصوصی در حال کار و اشتغال هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، نتایج یک گزارش مرتبط با حوزه بازار کسب و کار، اشتغال و نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بیش از ۸۵.۱ درصد شاغلان (۱۵ ساله و بیشتر) در کشور در مشاغل مربوط به بخش خصوصی مشغول به کار هستند و تنها ۱۴.۹ درصد از جمعیت در سن کار و شاغل کشور در بخش عمومی فعالیت دارند.

بر اساس خروجی داده‌های مرکز آمار ایران در ارتباط با اشتغال، افراد "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" با ۴۱ درصد و شاغلان در قالب "کارکن مستقل" نیز با ۳۶.۷ درصد بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی را به خود اختصاص داده‌اند.

داده‌های آماری این حوزه همچنین حاکی از این است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۹ میلیون و ۵۳۲ هزار نفر در بخش "مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی" و تعداد هشت میلیون و ۵۴۴ هزار نفر نیز در بخش "کارکن مستقل" مشغول به کار بوده‌اند که بخش حداکثری شاغلان در این حوزه‌ها را مردان تشکیل داده‌اند و به عبارتی زنان در حوزه اشتغال در اقلیت دارند.

اشتغال ۸۵ درصد شاغلان در بخش خصوصی

شاغلان صنعتی گسترده‌ترین فعالان نیروی کار

بخش دیگری از گزارش طرح نیروی کار مرکز آمار نشان می‌دهد که در بین "مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصی" ۱۵ ساله و بیشتر، بالاترین سهم به گروه عمده فعالیت اقتصاد "تولید صنعتی" با ۲۶.۹۹ درصد اختصاص دارد و پس از آن نیز گروه "ساختمان" و "عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت" به ترتیب با ۲۲.۴۵ درصد و ۱۳.۸۴ درصد بیشترین سهم فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال را در اختیار دارند.

اشتغال ۸۵ درصد شاغلان در بخش خصوصی

سهم بالای کارگران ساده در اشتغال

همچنین نتایج طرح نیروی کار در سال ۱۳۹۹ حاکی از این است که در بین "مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی ۱۵ ساله و بیشتر " بیشترین سهم به گروه عمده شغلی "کارگران ساده" با ۲۸.۲ درصد اختصاص دارد و گروه‌های شغلی "صنعت‌گران و کارکنان مشاغل مربوط" و همچنین "متصدیان ماشین آلات و دستگاه‌ها، مونتاژکاران و ..." به ترتیب با۲۰.۸ درصد و ۱۳.۹ درصد اختصاص دارد.

اشتغال ۸۵ درصد شاغلان در بخش خصوصی

سهم جمعیتی مردان و زنان در بازه سنی ۱۵ ساله و بیشتر

برآوردهای جمعیتی مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰ نسان می‌دهد که از جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور، بیشتر از ۶۴ میلیون نفر در حدود ۷۶.۲ درصد جامعه در رده سنی ۱۵ ساله و بیشتر قرار دارند که از این جمعیت ۵۰.۳ درصد را مردان و ۴۹.۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که بر این اساس مردان و زنان سهم تقریباً یکسانی را در این بازه سنی در اختیار دارند.

اشتغال ۸۵ درصد شاغلان در بخش خصوصی

اختلاف بالای سهم اشتغال مردان و زنان

گفتنی است که در زمستان سال گذشته تعداد شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور بیش از ۲۳ میلیون و ۴۴۱ هزارنفر برآورد شده است که بر خلاف تساوی تقریبی سهم جمعیتی، سهم اشتغال در بین زنان و مردان به هیچ عنوان دارای یکسانی نیست و اختلاف درصدی و عددی بسیار بالایی در این بخش وجود دارد به گونه‌ای که بیش از ۸۵.۱ درصد اشتغال این رده سنی به مردان و تنها ۱۴.۹ درصد به جامعه زنان تعلق دارد.

اشتغال ۸۵ درصد شاغلان در بخش خصوصی

کد خبر: 51530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =