تعین تکلیف بیمه کارگران ساختمانی در مرداد

بر اساس اعلام "علی بابایی کارنامی" رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح ماده پنج قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در راستای تأمین منابع پایدار برای پوشش بیمه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار نفر از شاغلان و فعالان این گروه شغلی تا پایان مردادماه تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام این خبر ضمن تشریح روند بررسی طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس، گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که هم از طریق کمیسیون اجتماعی مجلس و هم فراکسیون کارگری در حال انجام است این طرح تا پایان مردادماه تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد یک میلیون و دویست هزار کارگر ساختمانی داریم که تعداد ۷۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، افزود: اما دیگر فعالان و شاغلان حوزه ساختمان تحت پوشش بیمه قرار ندارند و برای اینکه این کارگران نیز تحت پوشش بیمه قرار گیرند با بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان کسر بودجه مواجه هستیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: استدلال سازمان تأمین اجتماعی این است که با قانون فعلی نمی‌توان اعتبارات لازم برای این بخش را تامین کرد و دولت نیز این میزان بودجه را پرداخت نمی‌کند و این در حالی است که قرار نیست این پول را دولت بدهد بلکه با حق سهمی که از پروانه ساختمانی کسر می‌شود، اعتبارات این بخش تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در مجلس برای رفع مشکل بیمه این کارگران، اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌ اجتماعی کارگران ساختمانی را در دستورکار قرار دادیم تا راهکار تامین اعتبارات لازم برای این بخش مشخص شود، همچنین در این اصلاحیه تاکید شده است که از طریق اجرای این قانون باید تمام کارگران ساختمانی مشمول این ماده ظرف مدت دو سال تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: کلیات این طرح در صحن مجلس به تصویب رسیده است و جزییات آن نیز بعد از اینکه در صحن علنی تصویب شد، دو شوری شده و به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد.

رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، در پیش‌بینی زمان لازم برای اتمام بررسی این طرح و تبدیل آن به قانون، تاکید کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که هم از طریق کمیسیون اجتماعی مجلس و هم فراکسیون کارگری در حال انجام است به نظر می‌رسد که این طرح تا پایان مردادماه تعیین تکلیف شود.

بستر پوشش بیمه‌ای تمام شاغلان ساختمان فراهم می‌شود

با اصلاح طرح قانون بیمه کارگران ساختمانی زمینه تامین منابع لازم برای پوشش بیمه و بهره‌مندی هر چه بهتر کارگران ساختمانی در صف انتظار فراهم می‌شود.

طرح بیمه کارگران ساختمانی در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد. البته کلیات طرح آن زمان به دلیل برخی ایرادات و نواقص به کمیسیون اجتماعی برگشت و به دلیل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری فرصت رسیدگی بیشتر پیدا نکرد اما کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی با جدیت روند رسیدگی به این طرح را پیگیری می کرد.

پوشش کامل بیمه کارگران ساختمانی در صورت تصویب نهایی اصلاحیه ماده پنج

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیش از با اشاره به اینکه با تصویب نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس، امکان پوشش بیمه‌ای تمامی واجدان شرایط بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی فراهم می‌شود، گفت: مخاطرات و آسیب‌های شغلی کارگران ساختمانی به لحاظ حوادث، بیماری ها و ازکارافتادگی، دغدغه مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی در لزوم توسعه پوشش بیمه‌ای این قشر شریف و زحمتکش است.

میرهاشم موسوی اظهار داشت: با توجه به اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از کارگران به ویژه این قشر معزز تعاملات و رایزنی‌های گسترده این سازمان با نمایندگان مجلس منجر به تقدیم طرح اصلاح ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به مجلس شورای اسلامی شد و متعاقب آن در سیر تقنین این طرح در کمیسیون اصلی (اجتماعی)، سازمان تأمین اجتماعی با حضور کارشناسی موثر موفق به جلب نظر نمایندگان و ذینفعان شد.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد: با حمایت و پشتیبانی قاطبه نمایندگان محترم، این اصلاحیه به تصویب نهایی نمایندگان در صحن علنی مجلس نیز برسد.

ضرورت پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی در سایه خطرات کار

بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در قالب کارگران ساختمانی در حوزه‌های عمرانی و ساخت و ساز فعالیت دارند که با نگاه به شرایط سختی کار آنها در محیط‌های پرخطر و در قالب کارهای سخت و طاقت فرسا در اجرای پروژه‌های مرتبط با ساخت و ساز، نیازمند بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای در سازمان‌های بیمه‌گر بخصوص سازمان تأمین اجتماعی هستند.

بر اساس داده‌های آماری مرتبط با فعالیت کارگران ساختمانی، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی در کشور مشغول به کار هستند که البته بخش قابل توجهی از این افراد در دسته‌بندی کارگران فصلی و پروژه‌ای فعالیت دارند که علاوه بر شرایط سختی کار و نبود اشتغال مداوم در طول سال که منجر به ایجاد ناپایداری در کسب درآمد و تامین معیشت خانوار آنها می‌شود، بخشی از این افراد به دلیل عدم همراهی دولت‌ها و مجالس در دوره‌های گذشته در خصوص پرداخت سهم حق بیمه و تصویب قوانین حمایتی، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار ندارند.  

پوشش کامل بیمه‌ای کارگران ساختمانی در راستای توسعه چتر تأمین اجتماعی

مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌ اجتماعی پیش از این از دستور کار مجلس در خصوص اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح در سال ۱۴۰۱ گامی اصولی برای توسعه خدمات تأمین‌ اجتماعی به کارگران ساختمانی برداشته خواهد شد.

به گفته محمد محمدی، در دی‌ماه ۱۴۰۰سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری منابع "حق بیمه سهم کارفرمایی" داشت که محل تأمین اعتبار مربوطه مشخص نبود و به همین دلیل اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت تا از این طریق بتوان تمام بیمه‌شدگان را تحت پوشش قرار داد.

تشریح جزییات بیمه کارگران ساختمانی

اکبر شوکت با اشاره به اینکه کارهای کارشناسی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی در طول سه سال گذشته در دوره های قبل و حاضر مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است به آتیه آنلاین گفت: آخرین بار موضوع مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی در فروردین ماه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و رای لازم را کسب کرد که حتی شامل مسائل مالی به عنوان مهم‌ترین دغدغه طرح شده در این خصوص می‌شد.

این کارشناس حوزه کارگری تصریح کرد: از طرف نمایندگان تشکل‌های کارگری بخصوص انجمن صنفی کارگران ساختمانی از نمایندگان مجلس مخالف طرح بیمه کارگران ساختمانی برای رسیدگی به موضوع دعوت شده است که البته تا به حال این کار انجام نشده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی هستند و با توجه به آمار موجود همین تعداد از کارگران فعال در حوزه ساختمان نیز در نوبت پوشش بیمه‌ای قرار دارند که در صورت به سرانجام رسیدن طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس مشمول بیمه تامین اجتماعی خواهند شد.

تغییر محل تامین منابع طرح بیمه کارگران ساختمانی

شوکت همچنین اضافه کرد: بر اساس قانون مرتبط با طرح بیمه کارگران ساختمانی، بخشی از منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی باید از محل پروانه های ساختمانی تامین شود.

وی با بیان اینکه اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در این راستا است که منابعی که از محل پروانه های ساختمانی برای تامین مالی طرح بیمه کارگران ساختمانی دریافت می‌شود، کفاف تامین منابع را نمی‌دهد، بیان کرد: البته سهم پراختی دولت در پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی نیز سه درصد مشخص شده در قانون است.

کد خبر: 52054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =