بیشترین آسیب کمبود دارویی متوجه بیماران است

یک پزشک داروساز، کمبودهای دارویی را به عنوان مهمترین مسائل حوزه دارویی عنوان کرد که برخی از این اقلام مربوط به درمان بیماری‌های وخیم مانند آلزایمر و سرطان بوده و در این روند آنکه بیشترین آسیب را می‌بیند، بیمار است.  

دکتر صدف خاکی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به کمبود برخی از اقلام در داروخانه‌ها افزود: شیرخشک برای اطفال بسیار کم شده و برخی از اقلام دارویی مربوط به بیماری‌های سالمندان از جمله آلزایمر به سختی گیر می‌آید. داروی پرازوسین (کاهش فشارخون) موجود نیست و مکمل‌های خارجی پیدا نمی‌شود. همچنین قرص‌های مربوط به بیماری‌های سرطان و بیماری‌های خاص در سطح بسیاری از داروخانه‌ها وجود ندارد و فروش این داروها محدود به چند داروخانه شده که بسیار شلوغ است و بیمار اگر همراه نداشته باشد، نمی‌تواند فراهم کند.

وی اظهار کرد: اما با اجرای طرح دارویار، برخی از اقلام دارویی که پیش از این قیمت بالایی داشت اکنون از درصد بیمه بیشتری برخوردار شده و پرداخت از جیب بیمار کمتر شده است؛ داروهای روفانیب (درمان روماتیسم مفصلی) و متوتروکسات (آنتی‌ متابولیتی) از جمله این اقلام به شمار می‌رود. پیش از این بیمار برای خرید داروی متوتروکسات ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کرد؛ اما اکنون ۳۰۰ تومان خریداری می‌کند و پوشش بیمه‌ای این دارو افزایش یافته است.

پزشک داروساز گفت: نسخه الکترونیک برخی از مواقع روند ارائه خدمات را با کندی مواجه می‌کند و برخی از مراکز درمانی که نسخه‌هایی با مبالغ سنگین دارویی صادر می‌کنند، فاقد خدمات الکترونیک هستند و در مجموعه می‌توان گفت؛ کسی که ضرر می‌بیند، بیمار است.

کد خبر: 53047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =