ضرورت پوشش بیمه‌ای دارو در گرانی

بازار دارویی کشور این روزها با مشکلات زیادی مواجه است و مردم دچار سردرگمی عجیبی شده‌اند. در حال حاضر مسائلی مانند کمبود اقلام دارویی و گرانی دارو، گریبانگیر این کالای حیاتی شده و دسترسی مردم را به داروهای مورد نیاز با چالش‌ مواجه کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین مقصر اصلی مسائل دارویی را می‌توان در تحریم‌های اقتصادی جست‌وجو کرد که برای مقابله با آن ضرورت ساماندهی یارانه‌ها به عنوان یک اقدام ضروری محور توجه قرار گرفت و به دنبال آن طرح دارویار به عنوان علاج کار، روی میز حل مشکلات نمایان شد. هرچند اجرای این طرح می‌تواند مزایای بسیاری را به دنبال داشته باشد، اما هرگونه خللی در اجرا، منجر به قطع زنجیره طرح شده و نابسامانی‌ها را فزونی می‌دهد. برخی از داروسازان سطح شهر از حال‌وهوای این روزهای دارو سخن می‌گویند و انتظارات خود را بیان می‌کنند.

یک مؤسس و مسئول فنی داروخانه، دارو را از اقلام اساسی زندگی برشمرد؛ آنگونه که با گرانی قیمت نمی‌توان از خرید آن چشم‌پوشی کرد و در نتیجه برخورداری از پوشش بیمه‌ای داروها را ضروری دانست تا بار هزینه آن بر دوش مردم سنگینی نکند.

دکتر فرزانه فتوحی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین چالش داروخانه‌ها را تأمین دارو تشکیل می‌دهد، افزود: با توجه به انتقال ارز ترجیحی و تغییر قیمت‌هایی که در ماه‌های اخیر در حوزه دارویی ایجاد شده، برخی از داروها با کسری مواجه شده یا فروش آنها متوقف شده تا تغییر قیمت، تثبیت شود. یکی از این اقلام، سرم است که در حال حاضر پخش نمی‌شود و این کمبود نه‌تنها در شهر تهران بلکه در شهرستان‌ها نیز یافت نمی‌شود.

وی گفت: بیشترین آسیب کمبود دارویی، متوجه بیماران است و داروخانه‌ها ممکن است فروش نداشته باشند یا به دلیل نبود یک قلم دارو، نسخه‌پیچی انجام نشود، اما بیمار برای تهیه یک قلم دارو، مجبور است تمام داروخانه‌های سطح شهر را جست‌وجو کند.

پزشک داروساز با اشاره به مزایای طرح دارویار گفت: این طرح تغییرات قیمت اقلام دارویی را پوشش می‌دهد تا پرداخت از جیب مردم کاهش یابد؛ اما ادامه طرح، مستلزم تأمین بودجه و پرداخت به ‌موقع مابه‌التفاوت هزینه دارو به صندوق‌های بیمه‌ای است تا آنها نیز از عهده پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد خود برآیند و با انباشت بدهی مواجه نشوند.

فتوحی همچنین در خصوص نسخه الکترونیک تصریح کرد: در برخی موارد بارگذاری‌ها به اختلال مواجه می‌شود و وقتی کد ملی بیمار را وارد می‌کنیم، نمی‌توانیم در سامانه نسخه او را مشاهده کنیم و مجبور می‌شویم تا وارد سایت تأمین‌اجتماعی شویم تا نسخه را مشاهده کنیم، در نتیجه ثبت اطلاعات در سامانه داروخانه نیاز به مراجعه مکرر دارد؛ به‌ویژه اینکه اختلاف قیمت داروها در سامانه ما قرار دارد و در سامانه تأمین‌اجتماعی اختلاف قیمت‌ها موجود نیست.

وی با بیان اینکه دارو از اقلام اساسی زندگی است، افزود: در مواجهه با گرانی مواد غذایی می‌توان از خرید برخی مواد خودداری کرد اما نمی‌توان از خرید داروهایی مانند قرص فشارخون چشم‌پوشی کرد. اگر داروها از پوشش بیمه برخوردار نباشد، هزینه سنگینی را بر دوش مردم می‌گذارد.

مؤسس و مسئول فنی داروخانه با اشاره به پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی تأمین‌اجتماعی، اظهار کرد: نکته مثبت این است که مطالبات پس از تغییر قیمت‌های دارویی انجام شد. تقریباً می‌توان گفت، تأمین‌اجتماعی بخش زیادی از مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کرده و اگر این روند ادامه یابد شرایط همکاری داروخانه‌ها با سازمان‌های بیمه‌گر گسترده‌تر می‌شود؛ در حال حاضر برخی داروخانه‌ها تمایلی به این همکاری ندارند و اگر وقفه‌ای در پرداخت مطالبات پیش نیاید، ترجیح این است فروش داروها بر مبنای پوشش بیمه انجام شود.

داروخانه‌ها؛ زنجیره واسط دارویار

یک پزشک داروساز، داروخانه‌ها را زنجیره واسط طرح دارویار توصیف کرد که تکلیف آنها در این طرح، منوط به پرداخت به موقع مطالبات صندوق‌های بیمه‌ای قرار دارد و نیز جایگاه داروخانه‌ها را در اجرای طرح نسخه الکترونیک بسیار برجسته دانست؛ زیرا بار ثبت نسخ دستی دارویی بر دوش داروخانه‌ها قرار دارد.

دکتر بهرام غفوری با بیان اینکه پیش از این کمبود دارویی از مهمترین مسائل بود، افزود: اما در حال حاضر میزان دسترسی مردم به داروها بهتر شده است. مدتی بود که داروها به دلیل کمبود مواد اولیه با کاهش مواجه بود؛ زیرا با برداشته شدن ارز ترجیحی واردکننده‌ها نمی‌توانستند با ارز آزاد داروها را وارد و به قیمت دستوری قدیم به فروش رسانند و در نتیجه تا روشن شدن تکلیف دست نگه داشته بودند؛ اما با اجرای طرح دارویار و آزادسازی قیمت داروها، کمبود دارویی تا حدودی برطرف شده است.

وی در خصوص اجرای طرح دارویار ادامه داد: در این طرح تکلیف اولین زنجیره دارویی که واردکننده‌ها و تولیدکننده‌ها هستند، مشخص شده است. همچنین تکلیف آخرین زنجیره یعنی مصرف‌کننده نیز معلوم است و با زیر پوشش قرار گرفتن مابه‌التفاوت افزایش قیمت دارو، اقلامی که برای مثال ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد را با پرداخت ۲۰ هزار تومان تهیه می‌کند اما تکلیف داروخانه‌ها که حلقه واسط تأمین دارویی است، منوط به پرداخت به موقع مطالبات است.  

مسئول فنی داروخانه با بیان اینکه امیدواریم بیمه‌ها بتوانند تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها را به حداقل زمان ممکن برسانند، تصریح کرد: «با الکترونیک شدن خدمات، امکان محاسبات مالی میسر شده و در طرح دارویار که ۹۵ درصد هزینه برخی اقلام زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفته، انتظار می‌رود در پرداخت مطالبات نیز تسریع شود.

غفوری جایگاه داروخانه‌ها را در اجرای طرح نسخه الکترونیک بسیار برجسته عنوان کرد و افزود: در این طرح، داروخانه‌ها بار کاستی ثبت عملیات الکترونیک را بر دوش داشتند و نسخ پزشکانی که با این طرح همکاری نداشتند، توسط داروخانه‌ها انجام می‌شد. هرچند اکنون نیز حدود ۲۰ درصد نسخ چنین وضعیتی دارد اما با فراگیر شدن طرح، اهرم فشار داروخانه‌ها نیز کم شده است.

داروخانه‌ها؛ میرزا بنویس

یک مسئول فنی داروخانه، مشکلات این‌روزهای دارو و داروخانه‌ها را شامل کمبود و گرانی دارویی عنوان کرد و به ویژه افزایش قیمت‌ها را سبب منصرف شدن مراجعه کننده‌ها از خرید دارو دانست؛ علاوه بر آن با توجه به صدور نسخ کاغذی از سوی برخی پزشکان، داروخانه‌ها را میرزا بنویس بیمه‌ها توصیف کرد.

دکتر حمیده شریف‌زاده با بیان اینکه گرانی و کمبود دارویی مهمترین مسئله داروخانه‌ها را تشکیل می‌دهد، افزود: قیمت دارو روزانه رو به افزایش است. بعضاً نرخ برخی داروها ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد گران شده و این مسأله گاهی بیمار و داروخانه را در تقابل هم قرار می‌دهد.

وی افزود: بعضاً بیمار می‌گوید هفته قبل این دارو را با قیمت کمتری خریداری کرده‌ام؛ حال باید گران‌تر بخرم، اما داروخانه‌ها در این زمینه نقشی ندارند و دلیل گرانی برخی اقلام دارویی مانند گرانی سایر کالاها اتفاق افتاده که به تحریم‌ها بازمی‌گردد. گفته می‌شود دارو تحریم نیست اما اثرات تحریم، داروها را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و مواد اولیه دارویی به سختی وارد کشور می‌شود. علاوه بر گرانی، کمبود دارویی نیز رخ داده و برخی داروهای متداول، اکنون نایاب شده است.

پزشک داروساز با اشاره به خدمات ثبت نسخه‌های کاغذی از سوی داروخانه‌ها، گفت: داروخانه‌ها میرزا بنویس بیمه‌ها شده‌اند؛ زیرا برخی پزشکان هنوز نسخه الکترونیک ندارند و نسخه دستی صادر می‌کنند و خدمات ثبت نسخ در داروخانه انجام می‌شود.

افزایش پرداخت از جیب بیماران

یک پزشک داروساز افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی را بسیار بالا عنوان کرد تا حدی که درصد پوشش بیمه‌ای پاسخگوی این افزایش نیست و در نتیجه پرداخت از جیب بیماران زیاد شده است.

دکتر محمد صالحی با بیان اینکه مهمترین مسأله کنونی حوزه دارویی را مسأله گرانی تشکیل می‌دهد، افزود: کمبودهای دارویی نیز وجود داشت که به تازگی کم شده است. اما درست است که طرح دارویار راه‌اندازی شده و مابه‌التفاوت پرداخت افزایش قیمت داروها برعهده بیمه‌ها قرار گرفته اما قیمت برخی از داروها به قدری افزایش یافته که بازهم پرداختی از جیب بیمار بیشتر است و بعضاً نرخ داروها تا سه برابر افزایش یافته است؛ به‌ویژه اینکه درصد پوشش بیمه‌ای داروها متفاوت بوده و هر قلم دارو از درصد مشخصی از پوشش برخوردار است.

وی با اشاره به پرداخت مطالبات از سوی تامین‌اجتماعی، گفت: پرداخت‌ها در زمان طولانی انجام شده و با توجه به مسئله تورم، سبب کاهش سرمایه داروخانه‌ها می‌شود. اخیرا پرداخت مطالبات انجام شده و امید است که روند آن پایدار باقی بماند.

کد خبر: 53247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =