از مصرف سبزی‌جات کودکان غافل نشوید

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان، گنجاندن سبزی‌های برگ‌سبز را در برنامه غذایی کودکان برای رشد مناسب آن‌ها و جلوگیری از مشکلات شب‌کوری، اقدامی حیاتی عنوان کرد.

پروفسور محمد حسین سلطان زاده در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه مصرف سبزی برای سلامت انسان بسیار مفید و ضروری است، افزود:‌ کاهو، کرفس، کلم‌پیچ، اسفناج، کاسنی، برگ چغندر و انواع سبزی‌ها مانند جعفری و گشنیز از انواع برگ‌سبز به شمار می‌روند.

وی اظهار کرد: مصرف سبزی برای بدن فواید بسیاری دارد؛ از جمله اینکه برای سلامت قلب مفید است. مصرف سبزی‌جات احتمال مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد؛ زیرا چربی کمی دارد و سرشار از ویتامین C، پتاسیم و منیزیم است.  پتاسیم ماده‌ای است که در تنظیم فشارخون و سلامت قلب موثر است.

استاد بازنشسته دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که مصرف کمی از این سبزی‌ها و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه، حدود ۱۱ درصد بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

سلطان‌زاده یکی دیگر از خواص سبزی‌جات را موثر در تنظیم قندخون بیان کرد و ادامه داد: سبزی‌ها به دلیل داشتن مقدار زیادی منیزیم در تنظیم میزان قندخون بسیار موثر هستند. همچنین ماده‌ای دارند که برای بیماران دیابتی مفید است. مطالعات نشان داده است که مصرف کمی سبزی در رژیم‌ غذایی سبب کاهش ۹ درصدی خطر دیابت می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین مصرف سبزی‌ها در پیشگیری از سرطان موثر واقع می‌شود؛ سبزی‌ها دارای موادی هستند که از رشد انواع سلول‌های سرطان سینه، ریه و معده جلوگیری می‌کند.

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان از میوکلینیک آمریکا، با اشاره به تاثیر مصرف سبزی‌ها در بهبود سیستم ایمنی بدن، افزود: سبزی‌ها دارای ماده‌ای هستند که سبب بهتر کار کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین سبزی‌ها در کنترل وزن نیز نقش دارند؛ زیرا کالری آن‌ها کم بوده و در نتیجه با خوردن مقدار زیادی از این خوراکی، هم می‌توان مواد مغذی مورد نیاز بدن‌ را تامین کرد و نیز به پر شدن حجم معده کمک کرد.

سلطان‌زاده اظهار کرد: همچنین مصرف سبزی‌های برگ سبز از شب‌کوری کودکان جلوگیری می‌کند. درحال حاضر میلیون‌ها کودک در سراسر دنیا دچار این بیماری و سایر بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین A هستند. سبزی‌ها به سبب دارا بودن ماده‌ای که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود، نقش موثری در پیشگیری از بروز این بیماری‌ها دارند و در رشد کودکان موثر هستند. از این‌رو والدین باید مصرف سبزی‌جات را در برنامه غذایی کودکان خود لحاظ کنند و از کودکی ذائقه آن‌ها را به سمت مصرف سبزی‌جات، سوق دهند.  

وی سایر فواید سبزی‌ها را شامل ویتامین‌های C، K و برخی ویتامین‌های گروه B برشمرد و افزود: ویتامین K علاوه بر نقشی که در انعقاد خون دارد، در پیشگیری از بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، تصلب شرائین، التهاب مفاصل و دیابت دارای اهمیت است.

متخصص اطفال و فلوشیپ فوق تخصصی عفونی کودکان، گفت: رنگ‌دانه‌های موجود در سبزی‌ها، علاوه بر اینکه ضد سرطان است، از چشم‌ها در برابر بیماری‌ها و آب‌مروارید، حفاظت می‌کند. همچنین موادی که در سبزی‌های برگ سبز وجود دارد، می‌تواند در پیشگیری از نشانه‌های پیری موثر واقع شود.

کد خبر: 53299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =