درمان ۸۰ درصد بیماری‌های افسردگی با دارو

یک متخصص روانپزشکی، ‌ ضمن تشریح زمینه‌های بروز افسردگی، اعلام کرد که ۸۰ درصد بیماران مبتلا به افسردگی با دارو بهبودی کامل یا چشمگیر پیدا می‌کنند و در مواردی، مصرف دارو برای بیمار افسرده مانند عینک برای افراد نزدیک‌بین است که باید تداوم یابد.

دکتر فربد فدائی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه افسردگی یک بیماری، نشانه‌ای از یک بیماری و گاه یک واکنش «عاطفی طبیعی» است، افزود: اگر دانشجویی نمره درسی مورد انتظار خود را کسب نکند، ممکن است افسرده شود؛ اما این افسردگی در مدت چند ساعت یا چند روز برطرف می‌شود که در اینجا افسردگی از نوع «عاطفه طبیعی» رخ داده است.

وی اظهار کرد: در برخ از مواقع افسردگی می‌تواند ناشی از بیماری‌ها باشد؛ کم‌کاری تیروئید، غده مغزی یا نابسامانی «شخصیتی مرزی» از جمله عواملی است که ممکن است منجر به افسردگی شود. در این صورت باید بیماری اصلی را درمان کرد تا افسردگی نیز برطرف شود.

این روانپزشک گفت: اما گاهی خلق فرد، افسرده می‌شود و او در وضعیتی قرار می‌گیرد که هیچ چیز نمی‌تواند او را خوشحال کند؛ سرگرمی‌های سابق برایش پوچ شده و خواب و اشتهای او نامنظم می‌شود. همچنین نمی‌تواند فکر خود را متمرکز کند؛ خود را بی‌ارزش و آینده را تیروه و تار می‌بیند. مرتب درباره مرگ می‌اندیشد و به خودکشی فکر می‌کند.

فدایی تصریح کرد: در این صورت با بیماری افسردگی مواجه هستیم که نیار به درمان قطعی و فوری روانپزشکی دارد. خوشبختانه بیمار افسرده‌ای که به طور جدی قصد خودکشی دارد یا غذا نمی‌خورد، به ندرت نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می‌کند؛ اما بسیاری از بیماران به طور سرپایی و با مصرف دارو که مهم‌ترین وجه درمان افسردگی است، بهبود پیدا می‌کنند.

درمان افسردگی با دارو

وی با تاکید براینکه ۸۰ درصد بیماران مبتلا به افسردگی با دارو بهبودی کامل یا چشمگیری پیدا می‌کنند، افزود: نشانه‌های این بهبودی پس از دو سه هفته از شروع درمان آغاز می‌شود. افسردگی برحسب نوع و سوابق بیماری، ممکن است کوتاه‌مدت یا درازمدت باشد. گاهی دارو برای بیمار افسرده مانند عینک برای بیمار مبتلا به دو بینی یا نزدیک‌بینی، است؛ یعنی مصرف آن باید ادامه دار باشد و به نظر می‌رسد این مسئله در مقابل شرایط بازگشت به زندگی و لذت از مواهب آن اهمیت چندانی ندارد.

متخصص روانپزشکی با اشاره به افزایش کیفیت داروهای روانپزشکی، اظهار کرد: امروزه داروهای نوین افسردگی به صورت اختصاصی اثر می‌کند و عوارضی از قبیل خواب‌آلودگی، بسیار به ندرت، ملاحظه می‌شود.

تقویت پیوندهای اجتماعی

فدایی گفت: یکی از نکات مهم برای پیشگیری از افسردگی یا درمان آن، تقویت پیوندهای اجتماعی، ارتباط با انسان‌های دیگر، رابطه مهرآمیز با گل‌وگیاه و جانوران و شنیدن و گفتن است که تاثیر درمان را دو چندان می‌کند.

کد خبر: 53318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =