ضرورت گسترش پوشش بیمه‌ای درمان ام اس

یک متخصص مغزواعصاب و فلوشیپ M.S ضمن اشاره به علائم این بیماری، گسترش پوشش بیمه‌ای داروهای جدید ام اس را ضروری عنوان کرد و برخی از مبتلایان به این بیماری را نیازمند برخورداری از خدمات توانبخشی در منزل دانست اما متاسفانه این خدمات از پوشش بیمه‌ای در منزل برخوردار نیست.   

دکتر محمدعلی صحرائیان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه ام اس بیماری خود ایمنی است که عمدتا افراد جوان را درگیر می‌کند، افزود: این بیماری در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند و خانم‌ها دو تا سه برابر آقایان به این بیماری مبتلا می‌شوند. گرچه به ندرت سایر افراد از کودکان تا افراد مسن نیز درگیر این بیماری می‌شوند.

وی با اشاره به علائم بالینی ام اس، اظهار کرد: شایع‌ترین علائم بالینی این بیماری، تاری دید یک طرفه است، ضعف اندام‌ها، اختلال در حرکت، عدم تعادل، اختلال ادراری و علائم حسی است.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران گفت: در طی سه دهه اخیر شیوع بیماری ام اس در بسیاری از کشورها از جمله ایران رو به افزایش بوده و سالیانه چندین هزار نفر در کشور ما مبتلا به این بیماری می‌شوند. در دنیا نیز بیش از ۲.۵ میلیون نفر مبتلا به ام اس وجود دارد.

صحرائیان درخصوص ارائه خدمات درمانی این بیماری، تصریح کرد: با توجه به ابتلای جوانان به این بیماری، در همه دنیا نگاه ویژه‌ای چه از طرف جامعه و نیز متولیان سلامت به این بیماری می‌شود و از آنجایی که سیستم ایمنی بدن در ایجاد این بیماری نقش دارد، مداخلات درمانی برای سرکوب سیستم ایمنی سبب فروکش کردن حملات و کاهش ناتوانی بیمار می‌شود.

وی افزود: از نظر تشخیص بیماری نیز مهمترین رکن، معاینه توسط پزشک متخصص مغزواعصاب و سپس بررسی مغز و نخاع با دستگاه MRI است. در تصاویر به دست آمده از این اقدامات تشخیصی پلاک‌ها متعددی در مغز و نخاع بیماران دیده می‌شود که می‌تواند تشخیص بیماری ام اس را قطعی کند.

دسترسی به داروهای ام اس

نایب رئیس انجمن M.S ایران با اشاره به اهمیت دسترسی به داروهای ام اس، اظهار کرد: از آنجایی که درمان‌های موجود باعث کاهش و ایجاد تاخیر در ناتوانی یا عدم ناتوانی بیمار می‌شود، دسترسی بیماران به داروهای این بیماری در زمان مناسب بسیار اهمیت دارد.

صحرائیان گفت: داروهای ام اس عمدتا سبب ایجاد تعادل یا کاهش قدرت سیستم ایمنی می‌شود که در اصطلاح این داروها را تنظیم کننده و برخی سرکوبگر سیستم ایمنی می‌نامند. خوشبختانه بسیاری از داروهایی که در دنیا مورد استفاده این بیماری قرار می‌گیرد، در کشور ما وجود دارد و از طرفی بسیاری از داروهای ام اس در کشور تولید می‌شود تا حدی که حدود ۸۰ درصد بیماران از داروهای تولید داخل استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: برخی از داروهای خارجی به علت قیمت بسیار بالا در دسترس بیماران قرار ندارد؛ بنابراین پوشش بیمه‌ای، افزایش سهم بیمه و کاهش فرانشیز این داروها باعث دسترسی بهتر بیماران شده که خود می‌تواند در جلوگیری از ناتوانی بیماران بسیار موثر واقع شود. همچنین بسیاری از داروهای جدید نیز زیر پوشش بیمه قرار ندارد و توصیه کرده‌ایم تا این داروها نیز از مشمول بیمه شود.

ضرورت ارائه خدمات توانبخشی

متخصص مغزواعصاب و فلوشیپ M.S یکی دیگر از نیازهای درمانی مبتلایان به ام اس را ارائه خدمات توانبخشی برشمرد و افزود: بیمارانی که متاسفانه ناتوان شده یا در مرحله ناتوانی قرار دارند، استفاده از خدمات توانبخشی منظم بسیار ضروری می‌شود. فیزیوتراپی، کاردرمانی و آب‌درمانی از روش‌های موثر پیشگیری از ناتوانی در مراحله‌ای از بیماری است. اما برخی از بیماران به علت ناتوانی امکان حضور در مراکز فیزیوتراپی و رفت‌وآمد به مراکز توانبخشی را ندارند.

صحرائیان اظهار کرد: از این‌رو ارائه خدمات توانبخشی در منزل اقدامی حیاتی و از نیازهای مبرم این بیماران به شمار می‌رود. از این‌رو گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات کاردرمانی و توانبخشی به ویژه در منزل از حمایت‌های موثری است که سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند از این بیماران داشته باشند.

وی گفت: درحال حاضر خدمات توانبخشی سالیانه ۳۰ جلسه از پوشش بیمه‌ای برخوردار است که پاسخگوی نیاز این بیماران نیست؛ در عین‌حال که این پوشش خدمات توانبخشی در منزل را شامل نمی‌شود. این درحالی است که برخی از بیماران مبتلا به ام اس شرایط بسیار وخیمی پیدا می‌کنند تا حدی که وضعیت آن‌ها از یک بیمار ویلچر نشین نیز حادتر شده و هیچ آژانسی حمل‌ونقل آن‌ها را عهده‌دار نمی‌شود.

کد خبر: 53499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =