تحقق کرامت انسانی نیروی کار در قالب شغل شایسته

یک کارشناس حوزه بازار کار با تاکید بر ضرورت بسترسازی جهت دستیابی به مفهوم شغل شایسته در خصوص نیروی کار گفت: تحقق کرامت انسانی نیروی کار با اجرای قانون کار و مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار در چارچوب شغل شایسته امکان‌پذیر است.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: مفهوم شغل شایسته برگرفته از اجلاس برگزار شده در سال ۲۰۰۰ میلادی در سازمان بین‌المللی کار ILO است.

وی افزود: در این اجلاس، کار شایسته و مولفه‌های مرتبط آن در قالب هشت مقاوله‌نامه بنیادین طرح و مورد بررسی قرار گرفته و الزاماتی در حوزه دستیابی به مفهوم کار شایسته مورد توجه قرار گرفته است.  

این فعال حوزه کار همچنین اضافه کرد: ایجاد و توسعه کرامت انسانی در حوزه اشتغال، منع و رفع هرگونه تبعیض و کار اجباری، منع کار خطرناک کودک، منع اشتغال زنان به کارهای سخت و سیاه، تامین مزد متناسب با نیاز معیشت کارگران، حمایت‌های اجتماعی بخصوص در ارتباط با گستره فعالیت سازمان‌های بیمه‌ای، اصول و مقررات بهداشت و ایمنی کار در این مقاوله نامه‌ها در حوزه کار شایسته مدنظر است.

به گفته این کارشناس بازار کار، مقاوله نامه‌های دیگر نیز بحث آزادی شکل‌گیری و فعالیت تشکل‌های صنفی را مطرح کرده و در قالب مقاوله‌نامه‌های بنیادین زمینه ایجاد و توسعه مفهوم کار شایسته را فراهم می‌کنند.

حیدری در ادامه عنوان کرد: در حوزه کار شایسته، نیروی کار در فضای ایجاد شده در راستای اجرای مقاوله‌نامه‌های مصوب سازمان بین‌المللی کار، حقوق واقعی و بنیادین خود را محقق کرده و  در راستای دسترسی به این حقوق بنیادی طبیعتاً کرامت انسانی نیروی کار نیز باید تضمین شود.  

وی با اشاره به اینکه در صورت تحقق حقوق نیروی کار و ایجاد بستری برای شکل‌گیری و استمرار کرامت انسانی در قالب نیروی کار، می‌توان ادعای حرکت فضای کسب و کار به سمت کار شایسته را داشت، بیان داشت: همچنان اما مولفه‌های اشاره شده در کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار در قالب کشورهای توسعه‌یافته به صورت کامل محقق نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اما این مسئله و اجرای مولفه‌های حوزه کار شایسته در تمام کشورها به عنوان یکی از آرمانهای سازمان بین‌المللی کار مطرح است.

به گفته وی بر اساس اعلام ILO کشورهای عضو سازمان بین‌المللی کار باید در حوزه اجرا و عملیاتی کردن مقاوله‌نامه‌های مذکور، گزارش پیشرفت‌های لازم در این بخش را ارائه دهند. در کشورمان نیز باید رشد و پیشرفت اجرای این مقاوله نامه ها بررسی و ارائه شده و در واقع جایگاه ایران در راستای ایجاد بسترهای کار شایسته را مشخص کرده و کرامت انسانی را در حوزه اشتغال نیروی کار مورد سنجش قرار دهیم.

انفعال تحقق کرامت نیروی انسانی نیروی کار در دو دهه گذشته

این کارشناس و فعال حوزه کار همچنین اظهار کرد: در طول بیش از دو دهه گذشته از سال ۲۰۰۰ حرکت مشخص و بارز رو به جلو در کشورمان در راستای ایجاد زمینه برای اجرای مقاوله‌نامه‌های حوزه کار شایسته صورت نگرفته و نسبت به سالهای گذشته شرایط بهبودی کرامت نیروی انسانی شاغل را شاهد نبوده‌ایم.

به گفته حیدری، ظرف چندسال گذشته که تورم بر زندگی اقشار مختلف جامعه به خصوص نیروی کار بیشتر شده و اثرگذاری منفی بر تامین معیشت قشر کارگری داشت، شاید نزول شاخص‌های حوزه کار شایسته نیز صورت گرفته است.

کد خبر: 53809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =