دامپزشکان  در چرخه بیمه‌ای تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی به عنوان یک وظیفه و تکلیف برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای هدفگذاری و برنامه‌ریزی منسجمی برای حمایت از افراد فاقد بیمه دارد و اکنون تحت پوشش داشتن نیمی از جمعیت کشور بر این موضوع صحه گذاشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اکنون سازمان تأمین اجتماعی ۴۵ میلیون نفر از جامعه ایران را در قالب بیمه اجباری، اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش دارد اما همچنان برای افزایش شمار بیمه‌شدگان با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های مختلف تفاهم‌نامه و توافقنامه امضا می‌کند.

در دولت سیزدهم و مدیریت جدید، تلاش این سازمان برای افزایش تعداد بیمه‌شدگان در گروه‌های مختلف فاقد بیمه بوده که این اقدامات منجر به پوشش بیمه‌ای یک میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ شده و امسال نیز هدف تأمین اجتماعی بیمه شدن یک میلیون بیمه شده جدید است.

براساس آمارها و داده‌های سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۴۳۰ هزار نفر در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه از جمله زنان خانه‌دار و دانشجویان از خدمات این سازمان بهره‌مند شدند.

در راستای افزایش شمار بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در سالجاری اقدامات اثرگذاری برای توسعه خدمات بیمه‌ای، درمانی، فرهنگی و بازنشستگی انجام داده تا افراد بیشتری بتوانند از این خدمات گسترده سازمان بهره‌مند شوند.

پزشکان فاقد بیمه و امدادگران جمعیت هلال احمر و اکنون از دیگر گروه‌های فاقد بیمه محسوب شده که سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات بیمه‌ای به این افراد توافقنامه و تفاهم‌نامه با دستگاه‌های متولی امضا کرده تا علاوه بر بهره‌منددی این افراد از خدمات سازمان در گسترش خدمات سازمان تأمین اجتماعی هم تاثیرگذار باشد.

دامپزشکان هم بیمه می‌شوند

براساس توافقنامه سازمان تأمین‌اجتماعی و سازمان نظام دامپزشکی، اعضای سازمان نظام دامپزشکی فاقد پوشش بیمه‌ای و مشمول مقررات تأمین‌اجتماعی، با پرداخت حق بیمه مقرر می‌توانند تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گیرند.

براساس توافقنامه منعقده فیمابین این سازمان و سازمان نظام دامپزشکی، اعضای فاقد پوشش بیمه‌ای سازمان دامپزشکی به صورت توافقی مشمول مقررات تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند.

یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های این سازمان به استناد ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی است و در طول دوره فعالیت این سازمان، گروه‌های مختلفی از شاغلان که تحت پوشش نظام بیمه‌ای خاصی نبوده‌اند، تحت پوشش قرار گرفته و به جمع بیمه‌شدگان پیوسته‌اند.

بیمه اعضای سازمان نظام دامپزشکی با ماهیت اختیاری است و مشمولان می‌توانند با انجام تشریفات مقرر و پرداخت حق بیمه از حمایت‌های بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی استفاده کنند.

این گروه از بیمه‌شدگان، از همه حمایت‌های مقرر در ماده (۳) قانون تأمین‌اجتماعی مصوب تیرماه سال ۱۳۵۴ به استثنای بند (ج) (غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری) و همچنین سایر حمایت‌ها با رعایت مقررات مربوطه و تغییرات بعدی بهره‌مند می‌شوند. بازنشستگی، مستمری ازکارافتادگی، مستمری بازماندگان، درمان، کمک هزینه ازدواج، پروتز و اروتز، کمک هزینه مراسم ترحیم و کمک هزینه سفر بیمار و همراه از مهم‌ترین خدمات قابل ارائه سازمان تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان از جمله به دامپزشکانی است که در چارچوب این توافقنامه تحت پوشش خدمات این سازمان قرار می‌گیرند.

با توجـه به اینکه این گروه از بیمه‌شدگان، فاقد رابطه مزدبگیری با سازمان نظام دامپزشکی هستند، لذا از شمول قانون بیمه‌بیکاری خارج بوده و بر این اساس حق‌بیمه مربوطه (۳ درصد مبنای پرداخت حق بیمه) نیز وصول نخواهد شد.

خدمات درمانی بیمه‌شدگان مذکور تابع ضوابط مورد عمل سازمان تأمین‌اجتماعی (همانند بیمه شدگان اجباری) و تغییرات و اصلاحات بعدی آن خواهد بود و این گروه از بیمه‌شدگان از پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی سازمان (اعم از ملکی و استیجاری) معاف هستند.

افراد متقاضی باید فاقد پوشش بیمه‌ای، مقررات حمایتی خاص و رابطه مزدبگیری با کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی باشند، معرفی افراد مشمول به واحدهای اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی توسط سازمان نظام دامپزشکی انجام می‌پذیرد.

حداکثر شرط سنی برای بهره‌مندی از این پوشش بیمه‌ای برای مردان و زنان ۵۰ سال تمام در تاریخ ثبت معرفی نامه در واحدهای اجرائی سازمان می‌باشد. درصورتی که متقاضیان، دارای سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه قابل قبول نزد سازمان تامین‌اجتماعی باشند، معادل مدت سابقه پرداخت حق‌بیمه قبلی جهت ورود به دایره شمول به سقف سنی مجاز (۵۰سال) اضافه می‌شود و در صورت احراز شرایط، به عنوان مشمول پذیرفته می‌شوند.

پرداخت حق بیمه این دسته از بیمه‌شدگان به صورت گروهی توسط مرجع معرفی‌کننده (سازمان نظام دامپزشکی) انجام می‌شود در این روش بیمه‌شده حق بیمه هر ماه را به حساب سازمان نظام دامپزشکی واریز و مرجع ذیربط با تنظیم لیست، حق بیمه مربوطه را تا پایان آخرین روز ماه بعد به حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز می‌کند.

شروع بیمه پردازی هر یک از مشمولان با رعایت تاریخ شمول از تاریخ ثبت معرفی‌نامه در واحد اجرایی ذی‌ربط خواهد بود.

اعضای سازمان نظام دامپزشکی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی شماره تلفن ۱۴۲۰ تماس بگیرند.

۲۵ درصد جمعیت کشور فاقد بیمه

مدیرکل بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید بر نظام تأمین اجتماعی چندلایه گفت: بخشی از بیمه‌های اجتماعی مشارکت بیمه شده، کارفرما و دولت و بخشی هم حمایت اجتماعی و کمک دولت و مجلس در شرایط زیر پوشش قرار گرفتن ۲۵ درصد جمعیت کشور را می‌طلبد.

مهدی شکوری اظهار داشت: حدود ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار داشته که از این تعداد، ۱۵میلیون بیمه‌شده اصلی بوده یعنی خود این افراد در قالب بیمه خویش فرما یا کارفرما مبادرت به پرداخت حق بیمه کرده که با افراد خانوادهای آنان حدود ۴۵ میلیون نفر یا همان نیمی از جمعیت کشور می‌شوند.

وی تصریح کرد: بقیه جزء صندوق‌های بیمه‌های اجتماعی مثل صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق نیروهای مسلح، روستایی و عشایر و سایر صندوق‌های اختصاصی دیگر هستند.

شکوری همچنین با اشاره به زیر پوشش بیمه نبودن بخشی از جمعیت کشور یادآور شد: با وجود آمار بالای پوشش بیمه در کشور، هنوز همه آحاد کشور زیر پوشش بیمه قرار نگرفته و در سیاست‌های ابلاغی، بر نظام تأمین اجتماعی چند لایه اشاره شده است.

برخی افراد در استان‌های محروم توان پرداخت حق بیمه ندارند

وی ادامه داد: بخشی از بیمه‌های اجتماعی، مشارکت بیمه شده، کارفرما و دولت و بخشی هم حمایت اجتماعی که باید دولت و مجلس پای کار بیایند تا ما بتوانیم از محل منابع عمومی آنها را حمایت کنیم؛ چرا که خیلی از افراد جامعه در برخی استان‌های محروم به خاطر مشکلات معیشتی توان پرداخت حق بیمه را نداشته و باید با کمک دولت و مجلس، شرایط زیر پوشش قرار گرفتن آنها فراهم شود.

مدیرکل بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزود: سند بالادستی و قوانین کافی و لازم در این خصوص وجود داشته و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم اراده لازم در این خصوص را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال گذشته و امسال پیش‌بینی شده که این اتفاق رقم بخورد تا ما بتوانیم حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور که تحت پوشش هیچ نظام بیمه‌ای نیستند را هم تحت پوشش قرار دهیم.

سعی در گسترش چتر حمایتی داریم

شکوری همچنین توجه به «خانواده» را رویکرد اصلی برنامه تحولی بیمه تامین اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه تحولی بیمه افراد خانواده، زنان و دختران و دانشجویان تعریف شده و سعی کرده‌ ایم این چتر حمایتی را گسترده‌تر ببینیم.

وی بیان داشت: سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت زیر پوشش بیمه اضافه شده و امسال طبق هدف گذاری‌های انجام شده باید یک میلیون نفر به جمعیت بیمه شده در باب خانواده با ماهیت اختیاری اضافه شود و این ماهیت اختیاری، نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جهت مجاب شدن این گروه‌ها برای بیمه شدن است.

مدیرکل بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی همچنین استفاده از بیمه فراگیر را نیازمند حمایت قانونگذار دانست و تصریح کرد: در بسیاری از کارفرماها و کسب و کارها با آمارهای چند میلیون نفری؛ به دلیل ماهیت اختیاری بیمه، تحقق این امر نیازمند حمایت قانونگذار است و در صورت پیش رفتن به سوی بیمه فراگیر باید حتما قانونگذار در این خصوص ورود کرده و کارفرمایان را مکلف کند.

وی افزود: باید برای کارفرماها و برای دهک‌های پایین جامعه در مناطق کمتر برخوردار «بسته‌های خاصی» را تعریف کرده و با حمایت و کمک دولت خدمات ارائه شده و درصد قابل توجهی از حق بیمه را از دولت کمک گرفته و برای این کار تخصیص داده چرا که ما در این خصوص تکلیف داریم.

وی همچنین با اشاره به اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تامین اجتماعی اظهار داشت: تامین اجتماعی برای تامین و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی تاسیس شده و باید گروه‌های هدف و همه افراد فاقد بیمه را شناسایی و برای آنها بستر بیمه شدن فراهم شود.

شکوری همچنین با اشاره به سیاست‌های اخیر ابلاغی مقام رهبری در فروردین امسال بیان داشت: در این سیاست‌ها سخن از بیمه تامین اجتماعی فراگیر با رویکردی نظام مند، توانمندساز، کارآمد، جامع، شفاف، یکپارچه و کرامت بخش و عدالت بنیان مطرح شده که همه این موضوعات نیاز به کالبد شکافی دارد.

وی معتقد است: یعنی برای داشتن یک بیمه تأمین اجتماعی گسترده باید کاستی‌های را دیده و بدانیم که بیمه برای جامعه هدف تا چه اندازه محقق شده است.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی با توجه به اینکه حدود ۲۵ درصد جامعه از پوشش بیمه‌ای برخوردار نبوده تلاش جدی برای بهره‌مندی این افراد از خدمات بیمه‌ای بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور را دارد تا از این طریق هم به ماندگاری و پایداری منابع سازمان کمک شده هم برای افراد فاقد بیمه اقدامی موثر انجام شود.

کد خبر: 54318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =