ارتقاء بهره‌وری با حضور نیروی کار ماهر ممکن می‌شود

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر ضرورت افزایش ارائه آموزش‌های مهارتی به ۴ میلیون نفر در طول سال تاکید دارد. این در حالی است که شکل‌گیری روند افزایشی مهارت‌آموزی نیازمند سیاستگذاری، مربیان ماهر و حمایت‌های قانونی و مالی است. همچنین با توجه به وقوع انقلاب مهارتی در کشورهای توسعه‌یافته، کارشناسان این حوزه سیاستگذاری کلان مهارتی را عامل ارتقاء تولید و بهره‌وری نیروی کار در این کشورها می‌دانند.

به گزارش آتیه آنلاین، کارشناسان توسعه آموزش‌های مهارتی، ارتقاء کمی و کیفی استاندارهای مهارت‌آموزی و توجه به تربیت نیروی کار ماهر در اثرگذاری این روند در تعیین اولویت‌های تولید و اشتغال، زمینه بهره‌وری نیروی کار را موجب می‌شود.

براین اساس کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، گسترش مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر را به عنوان اولویت اساسی در راستای ارتقاء تولید قرار داده‌اند.

تاکید بر مهارت‌آموزی سالانه چهارمیلیون نفر

غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور هفته گذشته در آئین تقدیر از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی حامی مسابقات ملی و بین‌المللی مهارت با اشاره به جمعیت ۲۰ میلیون نفری فعال کشور گفت: سالانه باید ۴ میلیون نفر را به مهارت‌آموزی مجهز کرد.

وی همچنین با بیان اینکه فرهنگ مهارت‌آموزی باید در کشور گسترش یابد، افزود: در طول سال‌ها از این مسئله غفلت شده است. مهارت می‌تواند در مسیر توسعه کشور راهگشا باشد.

وی در ادامه گفت: زمینه‌های نهضت ملی برای مهارت‌آموزی در گام دوّم انقلاب اسلامی در سازمان فنی و حرفه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در حال فراهم شدن است. این به عنوان یک ابرپروژه ملی در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بهترین کار در نهضت ملی مهارت‌آموزی این است که شرکت‌ها و کارخانه‌ها تمام داشته‌های علمی را پای کار آورند و در قالب مراکز جوارکارگاهی، مهارت‌آموزی‌ها را به جوانان انتقال دهند.

جزییات آماری آموزش‌های مهارتی سازمان فنی و حرفه‌ای

براساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، بیش از ۱۰۸ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در رشته‌های مختلف در مراکز دولتی مهارت‌آموزی وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته ارائه شده است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین پیش از این در گزارش عملکرد یک‌ساله این سازمان منتهی به مهرماه ۱۴۰۱ از ارائه یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۲۷۳ نفر آموزش‌های مهارتی خبر داد.

غلامحسین حسینی نیا افزود: از این تعداد آموزش‌دیده، ۶۴۴ هزار و ۴۲۶ نفر معادل ۱۱۰ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۴۶۵ نفرساعت آموزش را در آموزشگاه‌های دولتی فنی و حرفه‌ای سپری کردند.

کارشناسان حوزه کار و تولید با تاکید بر لزوم روند افزایشی مهارت‌آموزی و تدوین سیاست‌های مثبت مهارتی در دولت سیزدهم، معتقدند که توسعه آموزش مهارت و تربیت نیروی کار ماهر امکان ارتقاء بهره‌وری تولید و نیروی کار را به صورت همزمان فراهم می‌کند.

۴۰ درصد مراجعان مراکز مهارتی دانش‌آموختگان هستند

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیش از ۴۰ درصد افرادی که برای کسب مهارت به مراکز تحت نظارت این سازمان برای کسب مهارت مراجعه می‌کنند، دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف دانشگاهی ناموفق در یافتن شغل مناسب هستند.

به گفته کارشناسان بازارکار، مراجعه بالای تحصیلکردگان به مراکز مهارت‌آموزی نشان از عدم کفایت تحصیلات دانشگاهی برای ورود به بازار کار است. این شرایط همچنین نیاز بازار کار به افراد دارای مهارت جهت رشد و ارتقاء بهره‌وری را نشان می‌دهد.

براین اساس ارتباط توسعه ظرفیت مهارتی و رشد تعداد نیروی کار علاوه بر تأمین نیاز بازارکار، زمینه بهره‌وری بالاتر و نفع دوسویه نیروی کار و کارفرما را موجب می‌شود.

مفهوم بهره‌وری در تولید/ ابزار مهارت و رونق تولید

براساس تعاریف علمی بهره‌وری و ایجاد و توسعه آن در چرخه تولید، تحقق حداکثر سود ممکن با بهره‌گیری و استفاده بهینه از نیروی کار، توان، استعداد و مهارت نیروی انسانی در راستای ارتقای جامعه کار و تولید را بهره‌وری گویند.

به اعتقاد فعالان حوزه تولید، بهره‌وری زمانی ممکن است که شاخص‌هایی مانند رعایت حقوق نیروی کار، تامین معیشت و امنیت شغلی، حمایت دولت‌ها از بخش خصوصی، اصلاح قوانین جهت رونق تولید و البته آموزش مهارتی نیروی کار محقق شود.

همچنین کشور ما در صورت استفاده از ظرفیت گسترده افراد در سن کار و سیاست‌گذاری متناسب با این امتیاز ویژه، با ابزار مهارتی امکان ایجاد جهش در بازارکار و رونق تولید را خواهد داشت.

رشد بهره‌وری با استفاده از روش‌های متنوع مهارت‌آموزی

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار پیش از این در گفتگو با آتیه‌آنلاین گفته بود: بهره‌مندی از روش‌های متنوع آموزش مهارت، ارتقاء و رشد بهره‌وری تولید و نیروی کار را با استفاده از چاشنی مهارت فراهم خواهد کرد. امکان جذب نیروی کار برای فراگیری مهارت و تبدیل شدن به افراد ماهر با تنوع در ارائه آموزش‌های مهارتی ممکن خواهد شد.

تاجیک در ادامه با اشاره به اینکه اهمیت مهارت‌آموزی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های این حوزه در مباحث کار و اشتغال کشورهای توسعه‌یافته بروز پیدا کرده است، می‌گوید: ارائه دوره‌های آموزش مهارت برای نوجوانان و جوانان در این مناطق باعث نهادینه شدن فرهنگ مهارتی برای آنان می‌شود. تاثیر این روند بعدها با ورود این افراد به بازارکار در ارتقاء بهره‌وری تولید مشخص خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در ادامه گفته: البته در یک دهه اخیر طرح‌هایی مانند استاد شاگردی و کارورزی توسط دولت در زمینه آموزش‌های مهارتی اجرا شد که عدم مطابقت با چارچوب قانون کار و بی‌توجهی به نظر کارشناسی تشکلات کارگری در این‌باره، باعث عدم موفقیت این طرح‌ها شد.

این فعال حوزه کارگری می‌گوید: با توجه به ارتباط مهارت‌آموزی و وجود نیروی کار ماهر با رشد بهره‌وری تولید، ضرورت هدفگذاری کلان در این بخش باید مورد تاکید قرار گیرد که البته این مسئله در دهه اخیر کمرنگ‌تر از گذشته دنبال شده است.

ظرفیت‌های گسترده و آزموده شده مسئله مهارت‌آموزی و ضرورت توسعه آموزش‌های مهارتی در راستای برآورده کردن نیازهای امروز و آتی بازار اشتغال باید نقطه تمرکز سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان بخش‌های اشتغال و مهارت باشد.

کد خبر: 56652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =