کمک هزینه مسکن، مصوبه بدون تاخیر هیأت دولت

مبلغ حق مسکن سال ۱۴۰۲ کارگران مشمول قانون کار در حالی امسال در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از مصوبه مزدی شورای عالی کار در شانزدهم فروردین سال جاری به تصویب هیات دولت رسید که سال‌های گذشته این شاخص مزدی با تاخیر تصویب و اجرایی می‌شد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس مصوبه هیات دولت مبلغ ۹۰۰ هزار تومانی حق مسکن نیروی کارگر از ابتدای سال جاری و در فروردین‌ماه توسط کارفرمایان در کارگاه‌های مشمول قانون کار قابل پرداخت خواهد بود.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز هجدهم فروردین در بازدید از برخی شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) درباره حق مسکن کارگران گفت: مصوبه کمک هزینه ۹۰۰ هزار تومانی مسکن کارگران از فروردین امسال باید به کارگران پرداخت شود.

وزیر کار با اشاره به مبلغ حق مسکن کارگران در سال گذشته گفت: مبلغ حق مسکن کارگران در سال گذشته از سوی شورای عالی کار ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد که برای سال ۱۴۰۲ این مبلغ با تصویب شورای عالی کار و هیات دولت با رشد ۲۵۰ هزار تومانی به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی بدون تاخیر در فیش حقوقی کارگران

علی اصلانی، عضو هیأت‌مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره مولفه حق مسکن مشمولان قانون کار گفت: با توجه به اینکه تصویب حق مسکن کارگری توسط هیات دولت در سنوات گذشته با تاخیرهای بلندمدت انجام می‌شد، افزایش حق مسکن کارگران مشمول قانون کار برای سال ۱۴۰۲ هفته گذشته توسط هیات وزیران مصوب شد.

این فعال حوزه کارگری در ادامه افزود: با توجه به این مصوبه، حق مسکن ۹۰۰ هزار تومانی جامعه کارگری از فروردین ماه سال جاری قابلیت اجرایی خواهد داشت. این مبلغ در واقع از ماه ابتدایی سال باید در فیش حقوقی کارگران لحاظ شود.

او همچنین اضافه کرد: حق مسکن به عنوان یکی از شاخص‌های حمایتی و قانونی مرتبط با دستمزد و مزایای مشمولان قانون کار همه ساله با توجه به وضعیت افزایش نرخ‌های مربوط به مسکن با تصویب و پیشنهاد شورای عالی کار به هیات دولت ارسال و پس از مصوب شدن در دولت اجرایی می‌شود.

عضو هیأت‌مدیره کانون‌های شوراهای اسلامی کار در ادامه افزود: در سال جاری با توجه به افزایش میزان دستمزد کارگران کمتر از نرخ تورم و نیاز نیروی کار به مزایای مصوب شورای عالی کار، برخلاف سال‌های گذشته تصویب حق مسکن در هیات دولت طول نکشید.

کمک هزینه مسکن از دیدگاه قانون کار

براساس قانون، حق مسکن تنها شاخص بسته مزد جامعه کارگری است که برای اجرایی شدن باید مصوبه هیات وزیران را داشته باشد. سخنگوی دولت در روزهای گذشته با تایید تصویب آن در هیات دولت اعلام کرد که مبلغ کمک هزینه مسکن در جلسه هیات دولت بررسی و مبلغ ۹۰۰ هزار تومانی مورد نظر شورای عالی کار به تصویب رسید.

این کمک هزینه، بخشی از حقوقی محسوب می‌شود که قانون در حمایت از نیروی کار انسانی تعیین کرده است. البته مزایای قانونی روابط استخدامی بین کارفرما و کارگر صرفاً به این مورد ختم نشده و موارد دیگری را در بر می‌گیرد.

حق مسکن یا کمک هزینه مسکن نیز، از جمله مزایای رفاهی پیش‌بینی شده در قانون کار برای شاغلان مشمول این قانون است که بخشی از حقوق ماهانه آن‌ها را شامل می‌شود.

بر مبنای ماده ۳۵ قانون کار منظور از مزد، تمام وجوه نقدی یا غیر نقدی است که به کارگر پرداخت می‌شود و مطابق با این رویه کمک هزینه مسکن، مبلغی است که به حقوق ثابت ماهانه نیروی کار افزوده و در مجموع تحت عنوان حق السعی به کارگر پرداخت خواهد شد.

کد خبر: 58879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =