برای نخستین بار عمل حذف تومور ناحیه فک تحتانی در مشهد انجام شد

متخصصان گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در استان خراسان رضوی موفق به انجام عمل حذف تومور ناحیه فک تحتانی یک بیمار جوان و پیوند استخوانی - عروقی شدند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، دانشیار گروه جراحی فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان یکی از جراحان این عمل در این‌باره گفت: در این عمل تومور فک پایین در ناحیه خلف برداشته شد و به جای آن، عروق و استخوان و بافت برداشت شده از ناحیه لگن بیمار در محل حذف ضایعه با موفقیت پیوند شد تا بازسازی کامل استخوانی بیمار انجام شود.

دکتر مهدی غلامی با بیان این که این عمل برای نخستین بار در سطح استان خراسان رضوی انجام شده است افزود: تا پیش از این، به جای ضایعه و ناحیه حذف شده از پلاک تیتانیومی استفاده می‌شد و در مواردی هم اگر پیوند استخوان بدون عروق صورت می‌گرفت به دلیل عدم خون‌رسانی، نتیجه مطلوبی را به همراه نداشت.

او ادامه داد: برای این بیمار، پس از بهبودی، می‌توان به روش کاشت ایمپلنت دندانی نسبت به بازسازی دندان‌های از دست رفته ناحیه تومور نیز اقدام کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که با توجه به فراهم شدن تجهیزات و نیروی انسانی امکان انجام این عمل برای سایر بیماران میسر خواهد بود گفت: بیمار پس از چهار تا پنج روز بستری از بیمارستان مرخص خواهد شد و پس از چهار ماه می‌توان نسبت به کاشت دندان او نیز اقدام کرد.

یک فلوشیپ انکولوژی گروه جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و جراح دیگر این عمل نیز در این‌باره گفت: عمل موفقیت آمیز بازسازی و پیوند استخوان فک بیمار جوانی که دچار تومور وسیع فک تحتانی شده بود برای نخستین بار در این دانشگاه و پس از کسب دانش اعضای هیات علمی گروه در دوره های تکمیلی داخل و خارج از کشور میسر شده است.

علی آقایی با بیان این که این عمل حدود ۱۲ ساعت به طول انجامید افزود: در این عمل به طور همزمان، تعدادی از پزشکان مسوول برداشت تومور، تعدادی مسوول برداشت استخوان و عروق ناحیه لگن و در پایان گروهی نیز مسوول پیوند استخوان و عروق به ناحیه ضایعه بودند که این همکاری تیمی موجب موفقیت بالا در عمل جراحی و کاهش مدت زمان بازسازی فک بیمار شد.

او ادامه داد: جراحی فری فلپ برای بازسازی نقایص فک و صورت، استاندارد طلایی درمان تومورهای ناحیه فک و صورت محسوب می‌شود که امید است با حمایت مسوولان دانشگاه و تامین تجهیزات مورد نیاز بتوانیم به طور گسترده به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خدمت رسانی کنیم.

کد خبر: 60840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =