فعالیت میدانی جذب بیمه‌شدگان در شعبه‌ای با ویژگی‌های ممتاز  

سابقه سال‌های طولانی فعالیت در راستای خدمت به ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی، حضور در یکی از صنعتی‌ترین مناطق تهران با صنایع استراتژیک نظیر خودروسازی، داروسازی و ایرلاین‌های هوایی را باید مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ظرفیت‌های تاثیرگذار شعبه ۱۷ تأمین اجتماعی تهران، زیرمجموعه اداره‌کل تأمین اجتماعی غرب تهران به‌ شمار آورد.

به دلیل اهمیت کارگاه‌های صنعتی با کارکنان بالا و فعالان تولیدی مناطق صنعتی و اصناف حاضر در محدوده شعبه ۱۷ تأمین اجتماعی تهران در راستای توسعه چتر بیمه‌ای و برای اطلاع از آخرین داده‌های عملکردی این شعبه، با محسن محسنی - رئیس شعبه به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانید.

شعبه ۱۷ تأمین اجتماعی تهران از چه زمانی آغاز به‌کار کرده و چه ویژگی خاصی در مورد این شعبه، وجه تمایز و امتیاز آن در حوزه عملکردی محسوب می‌شود؟

شعبه ۱۷ تأمین اجتماعی تهران را باید یکی از باسابقه‌ترین شعبات فعال سازمان در تهران به شمار آورد. حضور این شعبه در منطقه صنعتی و تولیدی را می توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شعبه محسوب کرد، به گونه‌ای که صنایع استراتژیکی مانند شرکت‌های داروسازی، خودروسازی، صنایع لاستیک، ایرلاین‌های هوایی و بسیاری شرکت‌ها و کارخانجات منحصربفرد در حوزه فعالیت این شعبه قرار دارند. به واسطه این ویژگی‌ها این شعبه یکی از شعبات مهم تأمین اجتماعی در کشور به حساب می‌آید.

چه تعداد نیروی انسانی با چه سطحی از تحصیلات دانشگاهی و تخصص کاری در این شعبه مشغول به فعالیت هستند؟

در مجموع تعداد ۸۰ نفر نیرو به عنوان پرسنل این شعبه در حال ارائه خدمت به ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی هستند. البته برخی از کارکنان شاغل در شعبه۱۷ در قالب ماموریت‌های درون‌سازمانی، فعالیت در شعبه را ادامه می‌دهند.

به تفکیک اصلی و تبعی، چند نفر بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ در ماه‌های اخیر چه میزان رشد بیمه‌شدگان در شعبه ثبت شده است؟

براساس داده‌های آماری اردیبهشت ۱۴۰۲ تعدادی در حدود ۲۰۶ هزارنفر در این شعبه به عنوان بیمه‌شدگان اصلی و تبعی به ثبت رسیده‌اند. بیمه‌شدگان اصلی شامل اجباری، مشاغل آزاد، اختیاری و رانندگان تعداد ۸۸ هزار و ۵۲ نفر را شامل می‌شود که در این حوزه ۷۳ هزار و۱۲ بیمه‌شدگان اجباری، هفت هزار ۳۲۲ بیمه مشاغل آزاد، چهار هزار و ۸۹۹ مورد اختیاری و ۷۱۳ مورد بیمه رانندگان به رسیده است. آمار اردیبهشت ماه سال‌جاری در حوزه بیمه شده‌های اجباری به عنوان بیمه شدگاه پایدار و در حال فعالیت اقتصادی ذیل کارگاه، نسبت به اسفندماه سال قبل رشد حدود هشت درصدی را تجربه کرده است. آمار بیمه‌شدگان اجباری در ماه پایانی سال گذشته ۶۷ هزار و ۳۰۰ مورد ثبت شده که این آمار در دومین ماه از سال‌جاری به ۷۳ هزار و ۱۲ مورد رسیده است. در حوزه حرف و مشاغل آزاد البته رشد حدود ۱۸ درصدی را شاهد هستیم، به این صورت که آمار این بخش در اسفند ۱۴۰۱ از تعداد ۶ هزار و ۲۸۵ نفر در ماه اردیبهشت به هفت هزار و ۳۲۲ مورد رسیده است. جمع بیمه‌شدگان شعبه در بازه زمانی یک‌ساله در فروردین سال قبل از ۸۰ هزار و ۱۸۱ به بیش از ۸۷ هزار نفر افزایش یافته و آمار در ماه بعد از آن نیز رشد حدود ۱۰۰۰ نفری داشته است. اکنون میزان پرداخت حق بیمه اختیاری ۳۰ روزه به میزان یک میلیون ۷۲۰ هزار تومان و ۳۱ یک میلیون و ۷۷۷ هزار تومان ارائه می شود که این مبلغ برای برخی سنگین است اما در حوزه حرف و مشاغل به دلیل تعرفه سهم حق بیمه پایین تر رشد قابل توجه بیمه‌شدگان ثبت شده است. سهم پرداختی حق بیمه حرف و مشاغل آزاد ۱۸ درصد ۹۸۷ هزار تومان، ۱۴ درصد ۷۶۷ هزار تومان و ۱۲ درصد به میزان ۶۵۸ هزار تومان به افراد خواهان برقراری بیمه ارائه می‌شود. به همین واسطه تمایل از بیمه اختیاری به سمت بیمه حرف و مشاغل آزاد به حق بیمه‌های متفاوت، بیشتر است. البته براساس تجربیات سال‌های گذشته، روند بیمه‌شدگان اختیاری به دلیل قرار گرفتن در سال‌های پایانی بیمه‌پردازی رشد بیشتری خواهد داشت.

چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان و گسترش چتر بیمه‌ای این شعبه دنبال می‌کنید؟

ما پیش از این از طرف شعبه در مراکز مختلف کارگاهی از جمله فرودگاه مهرآباد، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی و دیگر شرکت‌های تحت پوشش منطقه، میزهای خدمت برقرار کرده و ارائه خدمات و تبلیغات در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید را در دستور کار داشتیم. همچنین ارائه مشاوره به افراد مراجعه کننده به شعبه را در راستای ترغیب برای آغاز یا استمرار واریز حق بیمه از دیگر اقدامات شعبه محسوب می‌شود. از طرفی در راستای توسعه چتر بیمه‌ای شعبه، جلسات متعدد کارشناسی و مشاوره‌ای با جامعه کارفرمایی برگزار می‌کنیم که تعامل با مدارس غیرانتفاعی در این حوزه مثال عینی است. همچنین برای افرادی که در بازه‌های زمانی زیر یک ماه لیست حق بیمه ارسال می‌کنند، مشمول قرارداد بیمه مکمل می‌شوند. به واسطه این اقدامات و با استناد به آمار افزایش افراد بیمه شده، رشد تعداد بیمه‌شدگان شعبه در حوزه مشاغل آزاد بیشتر از بیمه اختیاری اتفاق افتاده است. براساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی و اداره‌کل تأمین اجتماعی غرب تهران، آمارهای شعبه ۱۷ ظرف سال گذشته در حوزه بیمه‌شدگان اجباری، مثبت اعلام شده است، به‌گونه‌ای که در سه فصل بهار، تابستان و پاییز رشد ۲ درصدی و در فصل زمستان افزایش سه درصدی در این بخش به ثبت رسیده است.

چند نفر بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده اصلی و تبعی در این شعبه ثبت شده و چه میزان مبلغی به صورت ماهانه برای پرداخت به این افراد هزینه می‌شود؟

مجموع بازنشستگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی تحت پوشش شعبه ۱۷ شامل ۴۴هزار ۱۰۸ نفر است. در این حوزه تعداد ۱۷هزار و ۷۶۰ پرونده بازنشستگی، ۴۳۵ نفر ازکارافتاده، بازماندگان فرد فوت شده ۵۲۸۶ مورد، بازماندگان ۷۱۱۰ نفر و ۱۸هزار و ۸۰۳ نفر افراد تبعی این گروه‌ها از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در شعبه استفاده می‌کنند. براساس آمارها تعداد ۱۶ هزار و ۸۲۱ نفر در اسفند ۱۴۰۱ در شعبه ثبت شده که در اردیبهشت سال جاری به ۱۷ هزار ۷۶۰ مورد رسیده است. برمبنای محاسبات دستمزدی، رشد تعداد بازنشستگان در پایان سال افزایشی می‌شود. مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به مجموع بازنشستگان و مستمی‌بگیران تحت پوشش شعبه پرداختی صورت گرفته و این میزان به طور تقریبی ۳۶۰۰ میلیارد تومان در سال محاسبه شده است.

آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟

با توجه به میزان مصوب وصول حق بیمه، رشد هفت درصدی نسبت به مصوب در سال گذشته را شاهد بودیم. امسال البته ۶۴ درصد افزایش مصوب وصولی نسبت به سال گذشته از طرف سازمان اعلام شده است که با توجه به رشد قابل توجه وصول تا به امروز، امیدواریم علاوه بر تحقق مصوب وصولی، افزایش نیز داشته باشیم. مصوب وصولی ماهانه این شعبه در حدود ۳۷۶ میلیارد تومان اعلام شده است. در این راستا، برنامه‌ریزی برای افزایش کارگاه‌های کشفی در شعبه صورت گرفته و در این ارتباط با تشکیل تیم‌های بازرسی این اقدامات مورد توجه قرار گرفته است.

چه تعداد از بازنشستگان شعبه را افراد مشمول مشاغل سخت و زیان‌آور تشکیل می‌دهند؟ آیا میزان بازنشستگان پیش از موعد در این شعبه در طول یک‌سال گذشته روند افزایشی داشته است؟ با توجه به سهم بیش از ۵۰ درصدی بازنشستگان پیش‌از موعد تأمین اجتماعی، دلایل رشد این سهم در مجموع تعداد بازنشستگان سازمان را چه می‌دانید؟ از نظر شما آسیب‌ها و سازوکار کنترل این نوع بازنشستگی چیست؟

طبیعتاً آمار مشاغل سخت‌وزیان‌آور در محدوده تحت پوشش شعبه‌های صنعتی بیشتر از دیگر مناطق برآورد شده و قطعاً روند افزایشی را طی می‌کند. اگر در این ارتباط اقدامات عاجلی را شاهد نباشیم و بازبینی آراء این حوزه را شاهد نباشیم، در آینده داده‌های آماری این بخش به شکل قابل توجهی رشد خواهد داشت. در این حوزه خلاء قانون و خلاء عملکردی در تایید مشاغل حوزه سخت‌وزیان‌آور کاملاً به چشم می‌خورد. در این حوزه همچنان تصمیمات و آراء به شکل غیرتخصصی گرفته و اعلام می‌شود و به این دلیل، اصلاح و بازبینی قوانین و مقررات این بخش باید انجام شود. از سال‌ ۱۳۸۲ باید استانداردسازی و به‌روزرسانی قوانین و مقررات حوزه بازنشستگی پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور انجام می‌شد. برخی از کارگاه‌های در طول ۲ دهه گذشته چندین بار درخواست استفاده از قانون مشاغل سخت‌وزیان‌آور برای بازنشستگی پیش ازموعد نیروی کار شاغل خود داشته‌اند.

در این شعبه چه اقداماتی در حوزه جذب بیمه‌شدگان به‌ویژه در یک‌سال گذشته انجام شده و چه تعداد به جمع افراد تحت پوشش شعبه اضافه شده است؟ روند رشد بیمه‌شدگان در مدت حدود ۲ سال گذشته (در قالب دولت سیزدهم) چگونه بوده است؟

همکاران ما در شعبه اقدامات گسترده‌ای در حوزه جذب بیمه‌شدگان در دستور کار داشته‌ایم و در این راستا در مناسب‌های مختلف در محل‌های با ظرفیت مردمی بالا نظیر فرودگاه و مساجد، میز خدمت برقرار کرده و افزایش بیمه‌شدگان را دنبال کرده‌ایم. مشاوره بیمه‌ای به مردم در شعبه و کارخانجات و شرکت‌های مختلف و برگزاری جلسات آموزش بیمه به گروه‌های مختلف از دیگر اقدامات و برنامه‌های مربوط به جذب و رشد بیمه‌شدگان در شعبه ۱۷ محسوب می‌شود. پیش از این حتی با برگزاری میزهای خدمت در مترو، زمینه جذب بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را دنبال کردیم. در حوزه طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی نیز پیشنهاد از طرف همکاران به مراجعان برای استفاده از بیمه دانشجویی، زنان و خانه‌دار و دیگر انواع بیمه در دستور کار قرار دارد. ما در شعبه ۱۷ حتی از ظرفیت انجمن‌ها برای توسعه چتر بیمه‌ای سازمان استفاده کرده‌ و برگزاری دوره‌های مشاوره‌ای برای جذب آنان را مورد توجه قرار دادیم. در راستای جذب این گروه‌ها باید تسهیلاتی نظیر نرخ حق بیمه پایین‌تر در نظر گرفت تا استقبال آنان در بیمه‌پردازی گروهی داشته باشیم.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد؟

در این شعبه فعالیت بسیار و البته موفقی در ارتباط با توسعه تعامل با شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی به‌ویژه در حوزه کارفرمایی صورت گرفته و جامعه کارفریان نیز از ارتباط گسترده با شعبه استقبال داشته‌اند. در این راستا جلسات متعددی در راستای ارتقاء فضای ارتباطی با کارفرمایان فعال منطقه تحت پوشش داشته‌ایم و در این راستا همه اصناف را برای تعامل بیشتر به شعبه دعوت کرده‌ایم. به واسطه فعالیت گسترده کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی در حوزه فعالیت شعبه ۱۷، تمرکز ما در برقراری و ارتقاء تعامل با کارفرمایان، حضور در کارخانه‌ها به صورت مستقیم است. در این دیدارها همچنین سعی در تشریح مزایای استفاده افراد و خانواده‌ها از طرح‌های نظیر بیمه فراگیر خانواده ایرانی داریم. شرکت‌های بزرگی نظیر پارس‌خودرو با حدود هشت هزار نیرو، شرکت هواپیمایی هما با میزان تقریبی ۹ هزار نفر و شرکت تولیدی دکتر عبیدی در محدوده پوششی این شعبه قرار دارند و از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

چه میزان استقبال کارفرمایان از اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای در این شعبه صورت گرفته است؟

ما با حضور در کارگاه‌های سطح منطقه، کارفرمایان را از منافع اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای آگاه می‌کنیم و در واقع امتیاز ویژه سازمان در بخشودگی جرایم برخی کارفرمایان را برای آنان تشریح می‌کنیم. با توجه به امکان استفاده کارگاه‌های زیر ۱۰۰ نفر از طرح بخشودگی جرایم سال‌جاری و محدودیت برای دیگر کارگاه‌ها، بیشتر امکان بهره‌مندی کارگاه‌های صنفی در محدوده برخی شعب از این مزیت وجود دارد. براساس آخرین آمار اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای در این شعبه، تا امروز تعداد ۱۸ کارفرمای برای استفاده از این طرح اعلام آمادگی داشته‌اند که مورد منجر به تقسیط بدهی شده است. در این ارتباط ما با استخراج اطلاعات کارگاه‌های مشمول این طرح، پیشنهاد بهره‌مندی از این مزیت بیمه‌ای را به آنان خواهیم داد.

با توجه به ضرورت توسعه چتر بیمه‌ای تأمین اجتماعی، اجرای طرح‌هایی نظیر بیمه فراگیر خانواده ایرانی چه تاثیری در افزایش بیمه‌شدگان این سازمان داشته است؟

با تایید مثبت بوده روند افزایش تعداد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی، استراتژی سازمان در این زمینه باید پایداری و ماندگاری بیمه‌پردازی این افراد باشد. گاه به دلیل رشد مبلغ حق بیمه اختیاری، افراد یا از ادامه بیمه‌پردازی منصرف شده یا از طرح‌های دیگر با درصدهای ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد استفاده می‌کنند. شاید لازم است که برای ماندگاری افراد مذکور، امتیازاتی برای استمرار بیمه‌پردازی گروه‌های بیمه اختیاری و مشمولان دیگر طرح‌ها درنظر بگیریم.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات الکترونیک در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توسعه هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی را باید یک موفقیت بزرگ در حوزه خدمت‌رسانی به جامعه تحت پوشش به‌شمار آورد و این اقدامات تأمین اجتماعی را به عنوان یک سازمان پیشرو معرفی می‌کند. البته فراهم کردن بسترهای لازم جهت ارتقاء این حوزه را باید اصلی‌ترین عامل این مهم دانست. رشد هوشمندسازی خدمات سازمان تأمین اجتماعی و دریافت خدمات از طریق الکترونیک علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه عملکردی تأمین اجتماعی، اثرات برون‌سازمانی نظیر کاهش رفت‌وآمد افراد، کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا و هزینه‌های مختلف دارد. البته ساده‌سازی فرایند استفاده از خدمات الکترونیک نیز در توسعه این خدمات و تسهیلگری در هوشمندسازی تأمین اجتماعی موثر خواهد بود که برای تحقق این مهم، ارتباط الکترونیک با دیگر سازمان‌ها نیز موثر است.

کد خبر: 62232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =