طرح تابستانه مهارت؛ پرورش شاغلان آینده متناسب بازار کار

طرحی برای آینده، همانی که نسلی را برای بازار کار فردای ایران آماده می‌کند. مهارت‌آموزی در تابستان برای دانش‌آموزان، این همان طرحی است که بستر لازم را برای آینده بازار اشتغال، متناسب با نیازهای بازار کار برای همین نوجوانان فراهم کند. دغدغه‌ای که بازار کار به دلیل نبود ساختار آموزش‌محور متناسب با سنین نوجوانی، با آن مواجه است.

به گزارش آتیه آنلاین، مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان در نظام‌های آموزشی نوین بیش از نمره و معدل اهمیت دارد. دانش‌آموزان با مهارت‌یابی می‌توانند به درک عمیق‌تری از آموخته‌های خود دست یابند و برای ساختن آینده‌ای بهتر آماده شوند. حال دولت رونق بازار اشتغال را از درون نظام آموزش متوسطه با هم‌افزایی مهارت‌آموزی مد نظر قرار داده است.

بر همین اساس است که اواخر خرداد ماه امسال، تفاهم‌نامه «طرح تابستانه مهارت» در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت ‌دانش‌آموزان و کسب آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار بین وزارت کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره)، سازمان صداوسیما، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان بسیج سازندگی امضاء شد.

موضوع تفاهم‌نامه طرح تابستانه مهارت، استفاده از فرصت تابستان و غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان با ارائه آموزش‌های کسب‌وکار متناسب با نیاز بازار کار به منظور ارتقای توانمندی‌های مهارتی منطبق بر ویژگی‌های فردی پس از استعداد و رغبت‌سنجی برای انتخاب آینده شغلی است.

بر اساس این گزارش، توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، ایجاد زمینه برای شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‌آموزان و کمک به خلاقیت، نوآوری و رشد مهارت‌های کسب‌وکار در دانش‌آموزان از اهداف این تفاهم‌نامه است. جامعه هدف این طرح ‌دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل سنین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند که از سنین ۱۲ تا ۱۵ سال تحت عنوان مهارت‌آموز و سنین ۱۵ تا ۱۸ سال تحت عنوان کارآموز آموزش‌های مهارتی را در قالب دوره‌های آموزشی۶۰ تا ۱۲۰ ساعته کسب می‌کنند.

این گزاره، چقدر می‌تواند در بازار کار نقش مهمی ایفا کند و چرا ضروری است که مهارت‌آموزی از مدارس آغاز شود؟

مهارت‌آموزی موضوعی است که همواره مورد توجه نظام‌های آموزشی پیشرفته قرار دارد، چرا که تنها آموزش سطحی منابع درسی به دانش آموزان نمی‌تواند آنها را برای زندگی آینده مهیا کند. از این‌رو، برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم زند، باید به فکر راه‌های افرایش مهارت افراد در نظام آموزشی بود.

روزآمدی و تحول در روش‌های آموزشی و محتوای کتاب‌های درسی از شروط مهم دیگر برای توانمندسازی هرچه بیشتر دانش آموزان است که در چند سال اخیر بارها از سوی کارشناسان آموزشی مطرح شده است.

با توجه به اینکه یکی از دلایل بیکاری در کشور خلاء موجود در حوزه بسترهای مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است، انتظار می‌رود سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با ارائه آموزش‌های مهارتی بتواند نقش بسزایی در کاهش میزان بیکاری ایفا کند. زیرا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سبب انعطاف‌پذیری نشأت گرفته از خصیصه‌های بازار کار و اوضاع اقتصادی و نیز به دلیل آموزش و ایجاد مهارت‌های لازم در افراد برای توانایی در احراز مشاغل، نقش بسزایی در اشتغال دارد. این آموزش‌ها هم مهارت‌های خاص موردنیاز صنعت و هم مهارت‌های عمومی بازار کار را فراهم می‌کند و همچنین برای شاغلانی که به دلیل تغییرات تکنولوژی دچار کاهش کارایی می‌شوند، امکان به‌روز شدن و تکمیل مهارت را فراهم می‌کند.

این نوع آموزش‌ها به عنوان ابزاری برای مقابله با بیکاری به ویژه بیکاری ساختاری که ناشی از تغییرات در اقتصاد جهانی است، نگریسته می‌شود.

با ارائه فرصت‌های شغلی فراوان به دانش‌آموزان در سنین پایین و با بکارگیری تجربه و دانش عملی، به رشد و توسعه اقتصادی جامعه کمک می‌کند. آموزش مهارت، دانش‌آموزان را به طور مستقیم به صنعت و بازار کار نزدیک می‌کند و آنها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. این باعث می‌شود که جوانان در سنین پایین به فعالیت‌های اقتصادی مشغول شوند و از فرصت‌های شغلی متعدد و پیشرفت در زمینه مورد علاقه خود بهره‌برداری کنند. این فرصت‌های شغلی و رشد اقتصادی، در نهایت به رونق و پیشرفت جامعه منجر می‌شود. بنابراین، با وجود هزینه بالاتر، آموزش مهارت نقش مهمی در تحقق رونق اقتصادی جامعه ایفا می‌کند.

یکی از رویکردهای نسبتا جدید، رویکرد طراحی آموزشی همه‌جانبه‌نگر است که با یکپارچه‌سازی دانش, نگرش و مهارت‌ها، افراد را برای ورود به دنیای کار آماده می‌سازد؛ موضوعی که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نظر دارد این موضوع را اجرایی کند. بر این اساس، برنامه‌ریزی‌ها به سمت استفاده از محیط‌های یادگیری جدید و به تبع آن محیط‌های کل‌نگر سوق داد می‌شود.

به هر حال، اجرای طرح مهارت‌آموزی تحت عنوان طرح تابستانه مهارت، فراهم کردن بستر مناسب نیروهای ماهر آن هم متناسب برای بازار کار در آینده است. یعنی در آینده بازار کار دیگر منتظر نیروی ماهر نیست. چرا لازمه پاسخگویی به تغییرات در دنیای بازار کسب و کار و صنعت و سطح نیازمندی‌ها و مهارت‌ها، آموزش‌های انعطاف‌پذیری است که به فراگیران نحوه برخورد درست با محیط‌های جدید و حل مسئله را ارائه داده می‌شود. یه عبارتی، طرح تابستانه، آمورش شاغلان آینده متناسب با بازار اشتغال است.

کد خبر: 62580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =