توفیفات بیمارستان دکتر رحیمی بیرجند در اجرای استانداردهای اعتباربخشی

مسئول بهبود کیفیت بیمارستان دکتر رحیمی بیرجند استان خراسان جنوبی ضمن بیان توفیقات این بیمارستان در استقرار استانداردهای حاکمیت بالینی و کسب گواهینامه درجه یک در آخرین ارزیابی اعتباربخشی ملی که در اسفند ماه ۱۴۰۱ انجام پذیرفت گفت: مهمترین اقدام در راستای پیاده‌سازی سنجه‌های اعتباربخشی را تعهد تمام همکاران جهت استقرار و پیاده‌سازی این استانداردها دانست

مهدی اکبرنژاد در گفت وگو با آتیه آنلاین، به جایگاه این بیمارستان در زمینه استانداردهای اعتباربخشی پرداخت و بیان کرد: بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی در استان خراسان جنوبی مطرح است؛ چراکه این بیمارستان تنها بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی در این استان است و تقاضا جهت دریافت خدمت از این مرکز همواره بالا بوده و این موضوع باعث شده است بهبود مستمر کیفیت خدمات از اساسی‌ترین رویکردهای تیم مدیریت و رهبری این بیمارستان و مدیریت درمان استان باشد.

وی افزود: این مرکز در سال ۱۳۸۹ موفق به دریافت گواهینامه ISO ۹۰۰۱-۲۰۰۸ شد و پس از آن با توجه به سیاست‌های کلان سازمان جهت استقرار استانداردهای حاکمیت بالینی توفیق یافت در نخستین جشنواره حاکمیت بالینی در سال ۱۳۹۰ به عنوان بیمارستان برتر تندیس جشنواره و لوح تقدیر دریافت کند.

وی ادامه داد: همچنین از سال ۱۳۹۲ با جایگزینی نظام اعتباربخشی ملی این مرکز موفق شده است همواره گواهینامه درجه یک را کسب کند. در آخرین ارزیابی اعتباربخشی ملی نیز که در اسفند ماه ۱۴۰۱ انجام پذیرفت نیز موفق به کسب گواهینامه درجه یک شدیم.

اکبرنژاد درپاسخ به اینکه برنامه‌های اعتباربخشی چه سنجه‌هایی را شامل می‌شود گفت: استانداردهای اعتبار بخشی ملی به طور مداوم با توجه به بازخوردهای کارشناسی، نیازها و انتظارات جامعه و الزامات ایمنی در هر دوره مورد بازنگری قرار می‌گیرد. در حال حاضر آخرین ویرایش آن که نسل پنجم است به طور کلی شامل ۱۱۰ استاندارد کیفی و ۵۰۵ سنجه است که در ۱۹محور ارائه شده است.

وی در ادامه به تشریخ سنجه‌های اعتباربخشی پرداخت و عنوان کرد: سنجه‌های اعتباربخشی در سه سطح قرار دارد که سنجه‌های سطح یک از اهمیت و حساسیت بالا برخوردار بوده و امکان تحقق آن بالا و در حدود انتظارات پایه فعالیت هر بیمارستان است. سنجه‌های سطح دو سنجه‌هایی است که امکان تحقق آنها متوسط است و سنجه‌های سطح سه امکان تحقق پایینی دارند و فراتر از حدود انتظارات و وضعیت فعلی بیمارستان‌ها هستند.

اکبرنژاد افزود: علاوه بر این، سنجه‌ها دارای ضریب وزنی ۲، ۱.۵ و ۱ هستند. به عنوان مثال سنجه‌های مرتبط با مدیریت حوادث، بالا و دارای ضریب وزنی دو است.

مسئول بهبود کیفیت بیمارستان دکتر رحیمی بیرجند مهمترین اقدام در راستای پیاده‌سازی سنجه‌های اعتباربخشی را تعهد تمام همکاران جهت استقرار و پیاده‌سازی این استانداردها دانست و بیان کرد: این استانداردها جامع و به نوعی به هم پیوسته است و بدون وجود این عامل مهم نمی‌توان به هدف اصلی که بهبود مستمر کیفیت خدمات و ارتقای ایمنی گیرندگان خدمت است دست یافت.

وی افزود: به همین دلیل بر بهره‌گیری از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها در استانداردهای اعتباربخشی تاکید شده است. نقطه عطف این موضوع کمیته‌های تخصصی است که علاوه بر امکان‌پذیر کردن استفاده از خرد جمعی، هماهنگی بین واحدی را نیز تسهیل می‌کند.

اکبرنژاد عامل مهم دیگر در استقرار استانداردهای اعتباربخشی ملی را تعهد مدیران بر پیاده‌سازی این استانداردها عنوان کرد و گفت: این تعهد علاوه بر تسهیل پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی موجب به وجود آمدن انگیزه در میان کارکنان جهت همکاری در این امر مهم می‌شود و مدیران خواه ناخواه به عنوان الگو در بین کارکنان مطرح هستند و رفتار، نحوه تصمیم‌گیری و ارزش‌های آنها پس از مدتی بر نگرش کارکنان تاثیر بسزایی می‌گذارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های اعتباربخشی چگونه پیاده‌سازی و نظارت می‌شوند اظهار کرد: مطابق استانداردهای اعتباربخشی سه نوع برنامه‌ریزی انجام می‌شود که شامل برنامه استراتژیک، برنامه عملیاتی و برنامه بهبود کیفیت است.

مسئول بهبود کیفیت بیمارستان دکتر رحیمی بیرجند ادامه داد: برنامه استراتژیک که معمولا در بازه زمانی سه تا پنج سال تدوین می‌شود و در واقع مسیر پیش روی مرکز را در بازه زمانی تدوین شده به طور کلی مشخص می‌کند که به کمک مدل های متنوعی می‌توان این برنامه‌ریزی را انجام داد.

وی جزئیات بیشتری ارائه و تشریح کرد: به عنوان مثال برنامه استراتژیک در بیمارستان شهید دکتر رحیمی با بهره‌گیری از مدل دکتر طبیبی و ملکی که مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است تدوین شده؛ این برنامه نیز با همکاری افراد با تجربه و مسئولین واحدها تدوین می‌شود و پیگیری و نظارت بر تحقق این برنامه به وسیله برنامه‌های عملیاتی که به طور سالیانه نوشته می‌شوند صورت می‌پذیرد.

اکبرنژاد افزود: برنامه‌های عملیاتی در بازه زمانی یک‌ساله با توجه به فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها، قوت‌ها و سایر تحلیل‌های موجود در برنامه استراتژیک تدوین می‌شود و جهت پایش و نظارت بر اجرای آن معمولا از شاخص‌های مرتبط با برنامه بهره گرفته می‌شود.

مسئول بهبود کیفیت بیمارستان دکتر رحیمی با بیان اینکه برنامه بهبود کیفیت که در استانداردها بر آن تاکید شده در بازه‌های کمتر از یک سال تدوین می‌شود اظهار کرد: برنامه‌های بهبود کیفیت معمولا جهت استفاده از فرصت‌ها و یا رفع مشکلاتی است که به صورت پیش‌بینی نشده به وجود آمده تدوین می‌شود.

وی مهمترین شاخص نظارت و پایش بر نحوه پیاده‌سازی استانداردهای اعتباربخشی را پایش شاخص‌های مختلف از جمله خود ارزیابی‌ها، واک‌راندهای ایمنی و مدیریتی عنوان و چگونگی نحوه پایش را تشریح کرد: شاخص‌های مورد پایش نیز متناسب با برنامه‌های مرکز، استانداردهای اعتباربخشی و سایر الزامات مشخص می‌شود و در دفتر بهبود کیفیت مورد پایش قرار می‌گیرد و در فواصل منظم در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت بروز مشکل و یا وجود تغییرات چشمگیر در روند شاخص اقدامات اصلاحی صورت می‌پذیرد.

اکبرنژاد ادامه داد: از طرفی دیگر واک‌راندهای ایمنی و مدیریتی که مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت صورت می‌پذیرد فضایی را فراهم می‌کند تا تیم مدیریت و رهبری مرکز بتوانند علاوه بر بازدیدهای میدانی از پیشنهادات و دغدغه‌های کلیه همکاران آگاهی پیدا کنند و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی متناسب پیش‌بینی و اجرایی شود.

مسئول بهبود کیفیت بیمارستان دکتر رحیمی بیرجند با بیان اینکه خودارزیابی‌ها در بیمارستان حداقل دو بار در سال صورت می‌گیرد و نتایج حاصل از آن علاوه بر اینکه بازخورد مناسبی به تیم مدیریت و رهبری از نحوه استقرار استانداردها می‌دهد سبب شناسایی فرصت‌های بهبود می‌شود عنوان کرد: در مواردی که نواقص شناسایی شده در حدود اختیارات بیمارستان نباشد این موارد به اطلاع مدیریت درمان جهت تصمیم‌گیری ارسال می‌شود.

وی درباره همکاری اعضای بیمارستان در اجرا شدن استانداردهای اعتباربخشی گفت: در بیمارستان شهید دکتر رحیمی تمام همکاران بر اهمیت استقرار استانداردهای اعتباربخشی آگاهی و تعهد کامل دارند و در واقع نقطه قوت اصلی این مرکز تجربه بالا در کنار تعهد کارکنان جهت استقرار استانداردها است.

اکبرنژاد اضافه کرد: مجموعه مدیریت درمان بیمارستان حمایت و پشتیبانی کامل جهت پیشبرد اهداف این مرکز جهت حفظ و ارتقای استانداردهای اعتباربخشی را داشته‌اند. علاوه‌براین خوشبختانه در مدیریت درمان استان همکارانی با سوابق چندین ساله در دفتر بهبود کیفیت حضور دارند و علاوه بر امکان بهره‌گیری از تجارب ایشان در استان، اخیرا نیز نرم‌افزار اعتباربخشی حاصل تلاش و تجارب ایشان در اختیار کلیه همکاران کشور قرار گرفته است.

کد خبر: 62994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =