روزی برای تجلیل از اندیشمندان حوزه تعاون اختصاص داده‌ایم

آئین نکوداشت مقام علمی دکتر محمدحسین پاپلی یزدی، یکی از شناخته ترین و برجسته ترین اساتید جغرافیای ایران از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز با حضور معاون وزیر کار و شماری از اساتید و دانشجویان برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین ، در این مراسم که عصر امروز ( ۴ شهریور ۱۴۰۲ ) در خانه اندیشمندان علوم انسانی بوستان ورشو تهران برگزار شد، مهدی مسکنی، معاون تعاون وزیر کار با اشاره به مقام شامخ استاد پاپلی در حوزه یاریگری و تعاون در کشور خواند و گفت: خوشحالم که به رسم ادب در جمع اندیشمندانه حاضر به مناسبت آیین نکوداشت استاد محمدحسین پاپلی یزدی حضور دارم.

مسکنی در ادامه با خوانش شعری از مرحوم محتشمی افزود: اینکه از استاد پاپلی همواره با عنوان « پل » تعبیر می شود امروز ناخودآگاه یاد این شعر از مرحوم محتشمی افتادم: « همه پل ها کاش روی جریان پر از آبی بود، همه پل ها کاش سوی سرسبزی جنگل ها می رفت، همه پل ها کاش، وصل می کرد دو آبادی را، در عرض زمین و دو انسان را، اصلا همه دل ها را در طول زمان، و گذرگاه دل خسته آدم ها بود.» من هم تأکید می کنم که کاش همه ما هم پل بودیم به سان استاد پاپلی.

مسکنی تأکید کرد: اینجا لازم می دانم در باب استمداد به مواردی اشاره کنم‌ فکر می کنم هرجا که بدنه اجرایی کشور از بدنه علمی فاصله گرفته خسران جدی بر کشور وارد شده است و شاید برخی از خساراتی که ما دهه شصتی ها در حال حاضر با آنها مواجه هستیم برآمده از ایجاد این شکاف است.

معاون تعاون وزیر کار افزود: باید این فاصله به نوعی حل شود و بدنه اجرایی از دانشگاهیان خواهش کند و بدنه دانشگاهی نیز باید ارتباط خودش را با بدنه اجرایی برقرار کند.

او گفت: ما در هفته تعاون هرساله یک روز را به تجلیل از اندیشمندان و فعالان حوزه تعاون اختصاص می دهیم و سال گذشته از استاد مرتضی فرهادی تجلیل شد و امسال نیز تجلیل از استاد پاپلی یزدی به پیشنهاد همکاران در دستور کار قرار گرفت.

معاون تعاون وزیر کار در بیان لزوم تقدیر از استاد پاپلی گفت: دلیل انتخاب و تقدیر معاونت تعاون از ایشان به نوع نگاه استاد به مسأله و پدیده جغرافیا از منظر انسان بر می گردد. دکتر پاپلی مفاهیم نابی در خصوص تعاون، مشارکت و یاریگری ایجاد کرده است.

مسکنی گفت: استاد پاپلی جزء ارکان مدیره تعاونی آب بران خراسان بزرگ نیز بودند و این سابقه نشان می دهد که ایشان مفاهیم آموخته شده را در عمل به درستی پیاده سازی کردند.

معاون تعاون وزیر کار ادامه داد: اینکه تفکر قدیمی ها از گذشته بر این اصل استوار بوده و تعبیر « رأی به سر است» به کار می بردند منظور این است که انسان تصمیم گیرنده است. اینجاست که مفهوم تعاون نمود پیدا می کند یعنی هر نفر یک رأی دارد و این به سبب شأن والای انسان است.

وی افزود: تعاون جز معدود مدل های اقتصادی انسان محوری است که سرمایه مالی در آن از اولویت چندانی برخوردار نیست.

مسکنی با تصریح بر اینکه قوانین و دستورالعمل های حوزه تعاونی در کشور بعضاً در سال ۱۳۵۰
ساکن مانده اند، افزود : با مدل و قوانین دهه های ۵۰ و ۶۰ نسل هیبریدی امروزی را نمی توان اداره کرد و بنابراین از اساتید و اندیشمندان خواهش می کنیم که ما را برای بروزرسانی اطلاعات حوزه تعاون و تعاونی ها و خلق مدل های جدید یاری کنند.

پاپلی؛ پل ارتباطی بین فرهنگ ها و جوامع
نعمت اله فاضلی، استاد انسان شناسی نیز در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم گفت: افتخار خودم می دانم به این مراسم که در بزرگداشت یکی از رهبران معنوی و مدنی ایران؛ استاد پاپلی در حال برگزاری است دعوت شده ام.

فاضلی ادامه داد: سال های گذشته یکی از اساتید فقید تاکید کرد ما همه برای خودمان کوشش می کنم در حالی که استاد پاپلی در تکاپو و تلاش برای همه است.

این انسان شناس با اشاره به مقاله استاد باستانی پاریزی در توصیف استاد پاپلی افزود: پاریزی در توصیف او می گوید که استاد پاپلی یزدی، فرهنگ شناس و پل ارتباطی در تمام عرصه ها است و بین تمام رشته های جغرافیا، تاریخ ، ادبیات، فلسفه و زبان شناسی پیوند برقرار می کند.


فاضلی ادامه داد: او از بزرگ یارگیران تاریخ ایران است چرا که هرگز سنت و جغرافیا را ایدئولوژیک نمی کند و حتی فراتر از آن، پلی محکم بین فرهنگ ایران با دیگر کشورها برقرار کرد.


قدرت در تعامل با اقشار مختلف جامعه و نحله های فکری
محمدرضا حافظ نیا، استاد جغرافیا دانشگاه تربیت مدرس نیز در این مراسم ابتدا ضمن قدردانی از وزارت کار و خانه اندیشمندان علوم انسانی به دلیل برگزاری آیین نکوداشت استاد پاپلی یزدی، با انتقاد صریح از علیرضا زاکانی ، شهردار تهران گفت: خانه اندیشمندان علوم انسانی نهاد جا افتاده ای است و خوشبختانه به محل پاتوقی برای بزرگان اندیشه و علم تبدیل شده و جای خود را در جامعه بازکرده است مشفقانه به شهردار تهران می گویم که خودش را در برابر اندیشه و اندیشه ورزان قرار ندهند.
وی در ادامه در بیان سابقه آشنایی خود با استاد پاپلی گفت: آشنایی ما به ۳۷ سال پیش زمانی که من دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس بودم و با او درس جغرافیای روستایی و عشایر گذراندم و از همان زمان استاد به دلم نشست و شیفته او شدم.
حافظ نیا تاکید کرد: استاد پاپلی انسانی آزاد و آزاداندیش، عاقل، باهوش، اجتماعی و دوست داشتنی، متواضع، کنجکاو عاطفی، انسان گرا و صریح هستند.
این استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: پاپلی توانایی برقراری تعامل با اقشار مختلف جامعه و تلاقی گاه نحله های فکری را دارند.

او تصریح کرد: متأسفانه هنوز دکتر پاپلی را نشناختیم. او متعلق به آینده است اگرچه باید شأن او را فهم کنیم.


نقل قول متعدد کتبی از استاد پاپلی

مرتضی فرهادی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این مراسم با مروری بر سابقه آشنایی خود را دکتر پاپلی گفت: پس از انقلاب از سوی وزارت ارشاد خوانش رساله ای از ایشان به من محول شد و کانال دوم آشنایی من با ایشان به همکاری ما در فصلنامه علمی – تخصصی جغرافیا برمی گردد.
فرهادی گفت: از اولین تألیفاتم سعی کردم که از استاد پاپلی نقل قول داشته باشم. نقل قول کتبی مانند اسکناس با پشتوانه و سخن شفاهی اسکناس بی پشتوانه است.
وی افزود: در کتاب فرهنگ یاریگری در ایران که حدود ۴۰ سال پیش تآلیف شده هر ۲۵ صفحه از استاد پاپلی یاد کردم و حتی در آخرین کتابم که شعر نیمایی است باز بسیار از ایشان یاد کردم.
فرهادی در پایان با تأکید بر اینکه موانع آموزشی تعاون و نگاه تعاون در ایران و دلایل شکست تعاونی های کشور باید مورد بررسی قرار گیرد، افزود: نوید می دهم که جبر طبیعی در شرایط فعلی جهانی به جبر غیرطبیعی جغرافیایی تبدیل شده و این مسأله می تواند ضرورتی ایجاد کند که ما به یک پارادایم جدید تعاون و یارگیری دسترسی پیدا کنیم.

تعاون؛ راه جلوگیری از بروز انقلاب های خونین
محمدحسین پاپلی نیز در انتهای این مراسم ضمن نقد رویکرد شهردار تهران با خانه اندیشمندان علوم انسانی گفت: در نامه مختصری به شهردار هم روزهای اخیر نوشتم که تمام مملکت مال شماست اجازه دهید که این خانه برای شما و ما باقی بماند.
وی در ادامه افزود: اگر من سالیان سال به دهات و روستاهای مختلف می رفتم به این سبب بوده که تعاونی ها ایجاد شوند که شکاف بین دهات و شهرها کمتر شود.
پاپلی با تأکید براینکه اساسا با هر انقلابی مخالف است، افزود: یکی از راه های جلوگیری از بروز انقلاب، تعاونی است. هیچ کاری در کشور بدون مشارکت نیست و در عین حال راهی جز تلفیق دانش بومی با مدرنیته نیست.

وی با طرح پرسش معنای آبیاری گفت: معنای واقعی آبیاری با « یاری » عجین است و اگر یاری نباشد آب نیست و اگر آب نباشد بخش مهمی از ایران وجود ندارد بنابراین نقش مشارکت افراد در حفر قنات و تأثیر قنات در نظام آبیاری و آبرسانی که برآمده از روحیه یاریگری و تعاون است بسیار جدی و تأمل برانگیز است.

پاپلی در پایان تأکید کرد که تعاون یکی از راه های جلوگیری از بروز انقلاب های خونین، کاهش شکاف بین فقیر و غنی و افزایش ارزش افزوده و سهم بخشی به فقرا است.

پایان بخش دومین آئین نکوداشت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته تعاون، اهدای نشان و لوح سفیر تعاون از سوی معاونت تعاون وزارت کار به استاد محمدحسین پاپلی یزدی بود.

کد خبر: 63321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =