چگونگی محاسبه و پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری

در سلسله گزارش‌هایی که از این پس خواهید خواند به پرسش‌های متداول در زمینه بیمه و خدمات تامین اجتماعی پاسخ خواهیم داد.

  1. از کارکنان افتخاری شورای حل اختلاف و بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم و اخیراً وضع حمل کرده‌ام، آیا از طریق سازمان تأمین اجتماعی می‌توانم از مرخصی ۹ ماهه زایمان استفاده کنم؟

خیر، صرفاً بیمه‌شدگان اجباری و بیمه‌شدگان رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری، مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری همچنین مرخصی زایمان (برای خانم‌ها) هستند و بیمه‌شدگان توافقی و اختیاری و مشاغل آزاد نمی‌توانند از این خدمت تأمین ‌اجتماعی برخوردار شوند و چون بیمه کارکنان افتخاری شوراهای حل اختلاف جزء گروه بیمه‌های توافقی است، مرخصی بارداری شامل حال شما نیست.

  1. راننده تاکسی و بیمه‌شده سازمان تأمین اجتماعی هستم، اخیراً که وضع حمل کرده‌ام، بچه مرده به دنیا آمده است، آیا با توجه به فوت بچه می‌توانم از ۹ ماه مرخصی بارداری استفاده کنم؟

طبق مقررات اگر فرزند بیمه‌شده زن بعد از هفته بیست و دوم بارداری فوت کند، پس از تائید در شورای پزشکی سازمان تأمین، بیمه‌شده صرفاً از ۱۲ هفته (۸۴ روز) مرخصی زایمان بهره‌مند می‌شود.

  1. سه سال است بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم. اخیراً از طریق سازمان بهزیستی، کودک یک‌ساله را به فرزندخواندگی قبول کرده‌ام، با توجه به اینکه شاغل هستم و از طرفی این کودک نیاز به مراقبت دارد آیا من نیز می‌توانم جهت مراقبت از کودک از مرخصی زایمان استفاده کنم؟

بله، سازمان تأمین اجتماعی طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است در راستای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و با عنایت به ماده ۲۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، اگر بیمه‌شده زن ،کودک زیر سه سال را به فرزندخواندگی قبول کند با ارائه مدارک قرار سرپرستی آزمایشی از مرجع قضائی همراه با نامه اداره بهزیستی می‌تواند با رعایت سایر شرایط از ۸۴ روز مرخصی بابت مراقبت از کودک استفاده کند.

  1. بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستم. دو ماه دیگر تاریخ زایمان من است‌. به علت برخی مشکلات‌، دکتر معالج دو ماه قبل از تاریخ زایمان را به علت نیاز به استراحت مطلق‌، استراحت پزشکی تجویز کرده است. آیا اگر من از این استراحت پزشکی استفاده کنم، از مرخصی زایمان ۹ ماهه کسر می‌شود؟

خیر مدت استراحت پزشکی تجویز شده توسط پزشک معالج‌، مربوط به قبل از تاریخ زایمان‌ بیمه شده در صورت تأیید شورای پزشکی سازمان تأمین‌اجتماعی‌، مشمول استفاده از غرامت دستمزد مربوط به قبل از زایمان بوده؛ ضمن اینکه از مدت مرخصی ۹ ماه زایمان کسر نمی‌شود بلکه به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه نیز محسوب خواهد شد.

  1. قبلاً که مرخی زایمان برای خانم‌ها شش ماه بود بیمه‌شده زن می‌توانست نصف آن مدت یعنی سه ماه را قبل از زایمان استفاده کند، اکنون که مرخصی از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش یافته، آیا امکان دارد نصف این مدت را نیز قبل از زایمان استفاده کرد؟

خیر. طبق بخشنامه‌ای که اخیراً صادر شده صرفاً ۲ ماه از ۹ ماه مرخصی بارداری‌، در صورت درخواست بیمه‌شده وگواهی پزشک معالج به شرطی که متصل با تاریخ زایمان باشد قبل از زایمان قابل استفاده است.

  1. کارمند یک موسسه دولتی هستم، اما بیمه من تأمین‌اجتماعی است. اخیرا وضع حمل کرده ام؛ آیا مدارک مربوطه جهت پرداخت مرخصی زایمان را باید به سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه دهم؟

طبق ماده ( ۶۴ ) قانون تأمین‌اجتماعی اگر کارفرمای موسسه دولتی شما طبق قوانین و آئین نامه مربوطه مکلف به پرداخت حقوق یا مزد بیمه‌شدگان شاغل در ایام بیماری ویا مرخصی زایمان است، در این صورت سازمان تأمین‌اجتماعی صرفا معالجه بیمه‌شدگان در ایام مذکور را بعهده دارد و پرداخت ایام غرامت مرخصی زایمان شما بعهده تأمین‌اجتماعی نیست.

  1. بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم. با توجه به اینکه زنان بیمه‌شده بعد از زایمان می‌توانند طبق مقررات مربوطه از مرخصی زایمان استفاده کنند، اگر بیمه‌شده زن توسط اجاره رحم شخص دیگری صاحب فرزند شود او نیز مشمول این مرخصی خواهد بود؟

بله! طبق قانون اجاره رحم‌، اگر بیمه‌شده زن به واسطه رحم فرد دیگری صاحب فرزند شود و یا بالعکس بیمه‌شده زن با اجاره رحم خود، وضع حمل کند، با ارائه گواهی پزشک معالج‌، گواهی ولادت‌، مستندات بیمارستانی و مراکز ناباروری ، هر دو نفر می‌توانند از ۸۴ روز مرخصی زایمان بهره‌مند شوند. همچنین طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، چنانچه بیمه‌شده زن کودک زیر سه سال را به فرزندخواندگی قبول کند، برای مراقبت از کودک‌، او نیز مشمول استفاده از ۸۴ روز مرخصی زایمان خواهد بود، البته مجموع سن کودک و میزان مرخصی استفاده شده نباید از سن کودک (حداکثر ۳ سالگی) تجاوز کند.

  1. بیمه‌شده اجباری تأمین اجتماعی هستم. بعد از زایمان، خداوند ۳ قلو به من داده، خواستم بدانم آیا مرخصی زایمان من همان ۹ ماه است؟ همچنین یکی از همکاران من که باردار بود ودرهفته ۲۵ بارداری، بچه فوت کرده، ایا به او نیز مرخصی زایمان تعلق می‌گیرد؟

مدت استراحت پزشکی برای زایمان‌های سه قلو و بیشتر، دوازده ماه است، همچنین اگر فرزند بیمه‌شده بعد از هفته بیست و دوم بارداری فوت کند موضوع بعد از تایید شورای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی و براساس ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی، به بیمه‌شده مدت ۱۲ هفته (۸۴ روز) مرخصی زایمان تعلق می گیرد. لازم به یادآوری است که مدت دوره پرداخت مرخصی زایمان، جزو سوابق پرداخت حق بیمه محسوب میشود.

کد خبر: 63392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =