۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 63667

ماما؛ حلقه واسط سلامت خانواده

مریم خادم احمدآبادی، کارشناس متخصص مامایی اداره کل درمان مستقیم
ماما؛ حلقه واسط سلامت خانواده

جامعه مامایی با نقش محوری در تأمین سلامت بانوان و نوزادان، اصلی‌ترین حلقه سلامت خانواده را تشکیل می‌دهد و جایگاه حرفه‌ای آنان با توجه به سیاست‌های بالادستی از جمله «سیاست‌های کلی جمعیت» ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، بسیار برجسته است.

خدمات مامایی ابعاد گسترده‌ای از حوزه سلامت خانواده را دربر دارد و شاغلان حرفه مامایی در کنار ارائه مراقبت‌های مرتبط با مامایی در آموزش زنان و دختران جوان و افزایش سواد آن‌ها در حوزه خانواده از جمله شیوه درست زیستن، آموزش مراقبت‌های قبل از زایمان، فرزندآوری و تحقق سیاست‌های جمعیتی نقش مؤثری دارند.

بی‌شک تعهد و مسئولیت‌پذیری همکاران، الگویی برای تمامی افرادی است که به خدمت صادقانه می‌اندیشند و تحصیل رضایت پروردگار را در فراز امور قرار داده‌اند. سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد بیمه‌گر کشور و دومین تولیدکننده درمان به خود می‌بالد که کارکنان پاک‌نهاد و نیکوسرشتی دارد که با پشتوانه علم و عمل خود در جهت سلامت مادران و نوزادان کشور عزیزمان تمام مساعی خود را به ‌کار می‌بنند. در حال حاضر در این سازمان شبکه گسترده‌ خدمات درمانی شامل ۷۹ بیمارستان (شامل هلدینگ)، ۶۷ مرکز دارای بلوک زایمان و ۳۰۹ مرکز درمانی خدمات مامایی و زنان و زایمان (بستری و سرپایی) با تعداد ۱۶۰۵ نیروی فعال و پرتوان مامایی فعال است.

در راستای یکپارچه‌سازی سیاست‌های ترویج زایمان طبیعی و کاهش زایمان غیرطبیعی مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی هم‌سو با سیاست‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال‌ها قبل اقدامات ضروری در راستای نیل به شاخص‌های مطلوب مادر و نوزاد را در دستور کار خود قرار داده‌اند. از اهم این اقدمات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- اهتمام در استقرار شاخص‌های استاندارد مادر و نوزاد و اخذ لوح دوستدار مادر و کودک. ۸۶ درصد مراکز ملکی دارای لوح دوستدار کودک و ۱۳ درصد موفق به اخذ لوح دوستدار مادر شده‌اند.

- استانداردسازی بلوک‌های زایمان و ایجاد سیستم (LDR) در ۲۵ مرکز و در مجموع حدود ۱۷۹ تخت (LDR) در بلوک‌های زایمان سازمان در حال بهره‌برداری است؛ از جمله استان‌های کردستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، مرکزی، همدان، کرمان، خوزستان و...

- اعمال تعرفه دولتی جهت انجام زایمان طبیعی برای افراد تحت‌پوشش سایر بیمه‌ها

- برگزاری رایگان کلاس‌های آمادگی برای زایمان در تمامی مراکز ملکی جهت مادران باردار

- به‌منظور تکریم مادر باردار امکان حضور همراه آموزش‌دیده و مامای همراه در بلوک‌های زایمان مراکز ملکی سازمان فراهم شده است.

- ترویج استفاده از انواع روش‌های بی‌دردی دارویی و غیردارویی جهت افزایش رضایتمندی مادران باردار. لازم به ‌ذکر است در مراکز ملکی به‌منظور حمایت از انجام زایمان ایمن، روش‌های بی‌دردی از نوع غیردارویی شامل (آروماتراپی، ماساژتراپی، موسیقی، زایمان در آب و...) توسط کادر پرتلاش مامایی به‌کار بسته می‌شود.

- در جهت ترویج زایمان طبیعی و ارج نهادن به نقش همکاران ماما پرداخت ۱۰ درصد «کا» زایمان و پنج درصد زایمان‌های بی‌درد دارویی مصوب و اجرا می‌شود.

- اجرای طرح پرونده الکترونیک بارداری در بستر نسخه الکترونیک مراکز درمانی ملکی فراهم شده است.

- در مراکز سرپایی ملکی و درمانگاه‌های پریناتال بیمارستان‌های دارای بلوک زایمان با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک از سال‌ها قبل زمینه فعالیت این گروه در چارچوب شرح وظایف ابلاغی فراهم و بستر مناسبی جهت استفاده از پتانسیل این قشر در ارائه خدمات مرتبط ایجاد شده است.

کد خبر: 63667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =