فوبیا یا ترس مرضی چیست؟

فوبیا شایع‌ترین اختلال اضطرابی است که با ترس مقاوم و بیش از حد از چیزی یا موقعیتی مشخص می شود. به طور متوسط بین 10 تا 15 درصد افراد جامعه به یکی از انواع آن مبتلا هستند. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این اختلال در زنان شیوع بیشتری از مردان دارد. در این نوع اختلال نه ‌تنها فرد می‌داند که ترس بسیار شدید و غیرمنطقی است بلکه همواره به شکل اغراق‌آمیزی از قرار گرفتن در آن موقعیت، اجتناب می‌کند تا جایی که روال معمولی زندگیش مختل می‌شود. متاسفانه درصد زیادی از افراد مبتلا به روانپزشک و روانشناس مراجعه نمی‌کنند. در گفتگو با دکتر علی فرجام، روانشناس اجتماعی این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

- لطفا در مورد فوبیا و انواع آن توضیحاتی بفرمایید؟

فوبیا ترسی غیرواقعی، شدید و طولانی‌مدت از یک شیء، شخص، حیوان یا موقعیت است در واقع ترس غیرمنطقی از روبرو شدن با موضوعی کاملا مشخص است. فرد مبتلا به فوبیا حتی نمی‌تواند در مورد آن موضوع فکر یا صحبت کند از اینرو روبرو شدن با ترس، باعث حالات اضطرابی شدید در فرد می‌شود. این بیماران اغلب برای اجتناب از رویارویی با محرک فوبیک، تلاش زیادی می‌کنند و گاهی حتی از مشاهده تصاویر آن موقعیت نیز گریزانند؛ به‌عنوان نمونه، مبتلایان به فوبی مکان‌های بسته، حتی با مشاهده قرارگرفتن فرد دیگری در یک محیط بسته و کوچک در تلویزیون نیز دچار هراس و وحشت می‌شوند. فوبیا در افراد بزرگسال به 4 گروه عبارتند از : فوبیای موقعیتی: مثل سوار شدن در آسانسور، هواپیما یا رانندگی با اتومبیل ، فوبیای ترومایی: مثل خون، جراحت، تصادف فوبیای اتفاق‌های طبیعی: مثل طوفان، رعد و برق یا ارتفاعات وفوبیای حیوانات: مانند ترس از سگ و گربه.

- علت بوجود آمدن فوبیا چیست؟

علت واقعی این اختلال ناشناخته است. علت احتمالی آن می‌تواند داشتن تجربه یک ترس اولیه همراه با یک شیء یا موقعیت خاص باشد. این بیماری همچنین می تواند ناشی از مشاهده آسیب‌دیدگی شخص دیگری باشد. به این نوع یادگیری ترس و شرطی کردن می‌گویند. شرطی‌سازی ممکن است با دیدن آسیب‌هایی که در زندگی واقعی یا در فیلم‌ها و غیره برای دیگران اتفاق می‌افتد رخ دهد.

- آیا بیماران در هنگام ترس یا اضطراب علایم یا نشانه‌های خاصی را از خود بروز می‌دهند؟

نشانه‌های این بیماری روانی و جسمی است از نشانه‌های روانی می‌توان به دوری‌کردن و اجتناب در هنگام رویارویی با منبع هراس و ناتوانی از انجام فعالیت‌ها به طور طبیعی در هنگام روبرو شدن با منبع ترس اشاره کرد. نشانه‌های جسمی نیز عبارتند از: لرزش، تپش قلب، عرق کردن، تنگی نفس، سرگیجه، ناراحتی‌های دستگاه گوارش مانند معده درد، احساس درد در ناحیه پشت و شانه و تهوع از خود نشان می‌دهند.

- لطفا در مورد عوارض فوبیا هم توصیحاتی بفرمایید؟

ترس‌های بیش از حد و غیر قابل کنترل می‌توانند تأثیر جدی بر سلامتی داشته باشند. فوبیا بخصوص انواع شدید و مزمنش می‌تواند فرد را در معرض خطر انواع اختلالات افسردگی و اضطراب یا سوء‌مصرف مواد به‌ویژه الکل یا بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد.

- درمان فوبیا چگونه است؟

درمان‌های دارویی فوبیا شامل داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب است که می‌توانند به کاهش واکنش‌های احساسی و فیزیکی نسبت به ترس کمک کنند. درمان‌های غیر دارویی و رفتاری است که توسط روانشناسان بالینی انجام می‌شود. آنان سعی می کنند که بیمار در معرض ترس مورد نظر برای مدت طولانی بدون فرصتی برای فرار قرار دهند این روش درمانی به بیمار کمک می کند با ترس خود روبرو شود و متوجه شود که آسیبی به او نمی‌رسد.

کد خبر: 65986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =