زنان در صدر نمودارهای اشتغال قرار دارند

هفدهم آذرماه سال‌جاری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال به کانال هفت درصد رسیده است، گفت: نرخ بیکاری کشور که در دهه ۹۰ بین ۱۱ تا ۱۲ درصد بود، در ۲ سال گذشته با ورود به کانال هفت درصد، رون کاهشی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، از سوی دیگر نمودار کاهش نرخ بیکاری در ۲ سال اخیر ادامه داشته و داده‌های جدید نشان می‌دهد که بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ تنزل یافته و به کانال ۷ درصد سقوط کرده است.

جدیدترین آمارها

طبق اعلام مرکز آمار ایران با وجود این که جمعیت شاغلان ۱۵‌ساله و بیشتر در تابستان امسال ۲۴ میلیون و ۶۸۶ هزار نفر بود که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار نفر افزایش داشته، اما نرخ بیکاری با یک درصد کاهش به ۷.۹ درصد رسیده است.

در روزهای پایانی مهرماه امسال، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار تابستان ۱۴۰۲ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵‌ساله و بیش‌تر در این گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در این بازه زمانی ۷.۹ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۴۰۱)، به میزان ۱ درصد کاهش یافته است.

در عین حال، کاهش نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در این بازه زمانی همراه بوده است؛ براساس داده‌های مرکز آمار ایران، در تابستان ۱۴۰۲، به میزان ۴۱.۶ درصد جمعیت ۱۵‌ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تابستان ۱۴۰۱) به میزان ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۰.۶ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی به همراه کاهش ۱ درصدی نرخ بیکاری در تابستان امسال به نسبت تابستان ۱۴۰۱، روند مثبت اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جمعیت فعال اقتصادی کشور را نشان می‌دهد؛ هجدهم آبان ماه، محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، با اشاره به نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی در تابستان امسال تاکید کرد «نرخ بیکاری جوانان، فارغ‌التحصیلان، بانوان و… کاهشی بوده و این نشان از تلاش دولت در زمینه اقتصادی و اشتغال‌زایی دارد».

بیشترین کاهش نرخ بیکاری مربوط به زنان است

داده‌های اعلامی توسط مقامات رسمی نشان می‌دهد که بیشترین کاهش نرخ بیکاری مربوط به زنان بوده است؛ کریمی بیرانوند ۲۲ آذرماه در جلسه بررسی طرح‌های وزارت کار در لرستان با بیان اینکه آمار بیکاری تابستان امسال کمترین میزان بیکاری در سه دهه اخیر بوده است، نمودار تفکیکی کاهش نرخ بیکاری گروه‌های مختلف را ترسیم کرد: «نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی ۱.۲ درصد، زنان ۱.۸ درصد و اشتغال ناقص یک درصد کاهش یافته است و بیکاری روستایی نیز به پنج درصد رسیده است.»

وی بیان کرد: «امسال نرخ بیکاری ۲۱ استان کشور روند کاهشی داشته‌است و این نرخ در ۲۵ استان تک رقمی، در ۱۹ استان کمتر از هفت درصد، در دو استان کمتر از پنج درصد و در ۱۰ استان ۶ درصد اعلام شده است».

«سیمین یعقوبیان» فعال زنان کارگر، توجه به مشاغل خانگی و افزایش تسهیلات در این حوزه را یکی از دلایل کاهش نرخ بیکاری زنان دانست و در گفت‌وگو با آتیه آنلاین تاکید کرد: «در کنار تسهیلات اشتغال‌زایی و ایجاد شغل برای زنان، نظارت بر بودجه‌های تخصیصی و حمایت از فرصت‌های شغلی ایجاد شده نیز اهمیت بسیار دارد».

او ادامه داد: «توانمندسازی زنان کارگر و حمایت از حفظ اشتغال آن‌ها در بخش خصوصی اهمیت بسیار دارد؛ اشتغال زنانِ متعلق به دهک‌های فرودست معمولاً با شکنندگی بسیار توام است؛ بنابراین باید به موازاتِ ایجاد فرصت‌های شغلی، از مشاغل ایجاد شده و احتمالاً درگیر بحران به میزان کافی حمایت شود تا پایداری اشتغال زنان حفظ و آینده شغلی آنان تامین شود».

کاهش ۱.۷ نرخ بیکاری در دو سال

در هر حال، کاهش یک درصدی نرخ کلی بیکاری در بازه زمانی یک‌ساله و کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری زنان اتفاق مثبتی است؛ نرخ بیکاری ۷.۹ درصدی تابستان امسال، یک درصد کمتر از نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۱ است، اما قیاس این نرخ با داده‌های نتایج طرح آمارگیری نیروی ‌کار تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در بازه دوساله، نرخ بیکاری ۱.۷ کاهش یافته است. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵‌ساله و بیش‌تر در گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۰ به میزان ۹.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. به این ترتیب، دو طول دو سال، نرخ بیکاری جمعیت فعال ۱۵ساله و بیشتر از ۹.۶ به ۷.۹ درصد رسیده است.

کاهش ۱.۷ درصدی نرخ بیکاری در دو سال اخیر، در کنار حفظ فرصت‌های شغلی موجود و احیای واحدهای تولیدی راکد، می‌تواند نویدبخش بهبود فضای اشتغال کشور باشد. در شرایطی که تلاش می‌شود بنگاه‌های درگیر بحران به چرخه تولید بازگردند، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای گروه‌های مختلف به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی و زنان اهمیت بسیار دارد و باید با قدرت تمام ادامه یابد.

کد خبر: 66475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =