به کوتاهی آه به بلندای ماه

مناسبت‌های خاص فرصت مناسبی هستند تا به تفکر و اندیشه درباره موضوع آن واقعه بپردازیم. این روزها که در ایام فاطمیه به سر می‌بریم، خواندن و بررسی کردن تاریخ اسلام در دوران حضرت فاطمه مهم و ثمربخش است. در این زمینه خواندن آثار تحقیق و تألیفی بسیار ارزشمند است و می‌تواند برای رفع بسیاری از ابهامات کمک‌کننده باشد. سیره بزرگان دین و آگاهی از آن همواره مورد تأکید اندیشمندان بوده و آثاری شامل چنین موضوعاتی به همت نویسندگان و پژوهشگران ایرانی معاصر به رشته تحریر درآمده است.

کتاب «به کوتاهی آه به بلندای ماه»، اثری پژوهشی درباره زندگی حضرت زهرا سلام‌الله ‌علیهاست. علی موسوی گرمارودی، نویسنده این کتاب علاوه بر داستان‌واره‌هایی درباره زندگی حضرت فاطمه، بخش‌های پژوهشی و تاریخی را نیز در این کتاب گنجانده است. این کتاب به شکلی جامع اطلاعات مناسبی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

در بخشی از این کتاب درباره «فدک» آمده است: «ابن ابی الحدید در ذیل نقل داستان جنگ بدر (شرح نهج‌البلاغه، ج ۳، ص ۳۵۱) می‌گوید: وقتی زینب دختر پیغمبر اطلاع یافت شوهرش در دست مسلمانان اسیر شده و باید طبق معمول مالی به مدینه بفرستد و شوهرش را خلاص کند، مقداری مال تهیه کرد و از آن جمله گردن‌بندی را که از مادرش خدیجه به یادگار داشت در میان آن مال گذارد و به مدینه فرستاد، و چون آن مال را به مدینه و نزد رسول خدا (ص) آوردند و چشم پیغمبر به آن گردن‌بند افتاد، خاطره خدیجه و آن محبت‌ها و فداکاری‌های همسر مهربان در دل آن حضرت زنده شد و به شدت متأثر گردید، و ضمناً به حال دخترش زینب که ناچار شده بود برای استخلاص شوهرش یادگار مادر را از دست بدهد رقت کرد و بدین جهت تمایل خود را در مورد آزاد کردن ابوالعاص بدون فدیه و بازگرداندن آن مال به نزد زینب، به مسلمانان اظهار فرمود، و آن‌ها نیز با جمله «نعم یا رسول‌الله نفدیک بانفسنا و اموالنا» موافقت کامل خود را با تمایل پیغمبر اظهار نمودند، و بدین ترتیب ابوالعاص آزاد شد و آن مال را نیز که متعلق به مسلمانان بود برای زینب بازپس فرستادند.»

گرمارودی این کتاب را در سبک زندگی‌نامه‌ای به نگارش درآورده و اطلاعات تاریخ زندگی حضرت زهرا را در قالبی روایی عرضه می‌کند.

خواندن این اثر برای کودکان و نوجوانان که در بستر فضای مجازی ممکن است اطلاعات نادرستی دریافت کنند، توصیه می‌شود. در میان انواع نظریه‌ها که این روزها نوجوانان را احاطه کرده، چنین آثاری قابل‌توجه است.

نمونه دیگری از این کتاب را با هم می‌خوانیم: «علی و فاطمه کارهای خانه را تقسیم کرده بودند: علی هیزم فراهم می‌کرد و آب می‌آورد و جاروب می‌زد و فاطمه با دستاس آرد درست می‌کرد و خمیر می‌گرفت و نان می‌پخت. وقتی بچه دار شدند، زحمت فاطمه زیاد شد.

یک بار بلال اندکی دیر به مسجد رسید و چند دقیقه‌ای از وقت اذان گذشت. پیامبر پرسیدند: کجا بودی و چرا دیر آمدی. گفت از جلو خانه فاطمه رد می‌شدم، دیدم فاطمه دستاس می‌کرد و کودکش در کنار او می‌گریست. عرض کردم می‌توانم کمکی انجام دهم؟ فاطمه فرمود اگر کمک می‌کنی، آسیاب کردن با تو من بچه را نگه می‌دارم که به نگهداشت او از تو واردترم و چنین شد که دیر کردم... .»

همچنین در انتهای کتاب شعرهایی نیز از اساتید بزرگی که درباره حضرت زهرا (س) سروده‌اند آورده شده است.

کتاب به کوتاهی آه، به بلندای ماه در سال ۱۴۰۰ توسط انتشارات قدیانی در ۲۴۸ صفحه منتشر شده است.

کد خبر: 66574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =