پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه عمرانی در ابهر

تا نیمه سال جاری ۵۸۰ هزار نفر از جمعیت استان زنجان معادل ۵۳ درصد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار داشته‌اند؛ سازمان تأمین‌اجتماعی تلاش کرده با ارتقای روزافزون ارائه خدمات در حوزه درمان بر میزان رضایتمندی بیمه‌شدگان در زمان استفاده از خدمات درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز تابعه‌اش در زنجان بیفزاید. درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات درمانی و برخی طرح‌های جاری چون دارویاری و چالش‌های این حوزه با مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان زنجان به گفت‌وگو نشستیم.

دکتر امیرعباس جراحی علمداری در پاسخ به سؤالی پیرامون گذشت بیش از یک سال از اجرای طرح دارویاری و وضعیت اجرای این طرح در استان زنجان گفت‌: «طرح دارویاری از تیرماه سال ۱۴۰۱ به این‌سو در داروخانه‌های استان در حال اجراست.»

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان زنجان وضعیت پروژه‌های عمرانی مدیریت درمان استان در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ را دارای پیشرفت قابل قبول عنوان کرد و گفت: «شهرستان ابهر بیش از ۴۰ درصد و قیدار نیز پیشرفت خوبی داشته است.»

علمداری رصد برنامه‌های اجرایی و انحراف آنها از برنامه و پیگیری پرداخت مطالبات پیمانکاران را از اقدامات ویژه برای شش ماهه دوم سال عنوان کرد و در خصوص چالش‌های حوزه درمان در این استان عنوان کرد: «یکی از چالش‌های ما به جذب پزشک و تعرفه‌های درمان بازمی‌گردد. عدم امکان جذب فارغ‌التحصیلان جدید در رشته‌های تخصص و فوق‌تخصص و ادامه همکاری پس از تعهدات ایشان اصلی‌ترین چالش ما در این زمینه به شمار می‌رود.»

او ادامه داد: «هرچند توافق‌نامه‌ای در سطح وزارت‌خانه‌های بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ اما متأسفانه در عمل به اجرا درنیامده است یا حداقل در سال‌های اخیر استان زنجان از آن بی‌بهره بوده است.»

نیاز به تغییر تعرفه‌ها

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان زنجان پایین بودن تعرفه‌های دولتی را عامل دیگری در عدم جذب پزشکان دانست و گفت: «پایین بودن تعرفه‌های دولتی موجب بی‌علاقگی پزشکان برای کار در مراکز دولتی می‌شود. همچنین سنگین بودن کار در مراکز ملکی سازمان و عدم برخورداری از نیروهای رزیدنت و انترن که موجب فرسودگی پزشکان و متخصصان شده است و به مرور خروج آن‌ها از سیستم را در پی دارد.»

علمداری افزود: «مالیات‌های پلکانی و درصد بالا (۳۰درصد) باعث شده است که همان مبلغ پایین تعرفه‌ها به پزشکان پرداخت نشود. پزشکان عمومی نیز با پرداختی پایین، فشار کاری مضاعف و فضای کاری نامناسب که با بی احترامی مراجعان توأم می‌شود مواجه‌اند و از طرفی درآمد بالای بخش خصوصی به‌ویژه در خدمات زیبایی باعث خروج آنها از سیستم می‌شود.»

او با بیان اینکه تغییر تعرفه‌های درمان به میزان فعلی چندان کارساز نبوده گفت: «تنها راه موجود، نزدیکی قابل ملاحظه تعرفه‌های خصوصی و دولتی است و در طولانی‌مدت تأثیر چندانی نخواهد داشت.»

توسعه عدالت درمانی

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان زنجان اقدامات انجام شده در راستای توسعه عدالت درمانی در مناطق محروم استان قم را نیز مرور و گفت: «توسعه عدالت درمانی در شهرها و مناطق محروم استان به دلیل محدودیت‌هایی که گفته شد بالتبع اتفاق نیفتاده است و یا چندان مطلوب نیست. هرچند که این اقدامات بیشتر در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل عدم توانایی جذب نیروی انسانی برای مناطق محروم در این مورد دست بسته است.»

علمداری وضعیت بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی در اعتبار بخشی را به عنوان بیمارستان‌های درجه یک عنوان کرد و در راستای بهسازی و ارتقای وضعیت هتلینگ بیمارستان‌های استان گفت: «ارتقای هتلینگ در بیمارستان امام حسین (ع) در پنج بخش که شامل اطفال، جراحی زنان، جراحی مردان و.... است انجام شده و به اتمام رسیده است. در بیمارستان شهید سلیمانی هتلینگ در دو بخش انجام شده و به اتمام رسیده و بخش زنان و اطفال نیز در دست اقدام است.»

او افزود: «ساختمان درمانگاه دو بیمارستان شهید سلیمانی نیز در دست احداث است و پیشرفت بالای ۷۰ درصدی داشته است. در بیمارستان امام حسین (ع) نیاز به توسعه فضای فیزیکی وجود دارد که پیگیری‌های لازم جهت اخذ بودجه و موافقت هیأت‌مدیره در دست اقدام است.»

کد خبر: 67295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =