چاقی کودکان و راه‌های پیشگیری از آن

از چند سال پیش، سازمان جهانی بهداشت زنگ خطر شیوع بالای چاقی در بین کودکان سراسر جهان را به صدا درآورده است. مشکل چاقی کودکان به عنوان یکی از مشکلات اصلی سلامت عمومی قرن حاضر در نظر گرفته شده است. در واقع چاقی دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، سکته مغزی، انواع خاصی از سرطان در سنین بالاتر، مشکلات اجتماعی و افسردگی مرتبط است. مطالعات جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که چاقی کودکان زیر پنج سال در یک روند 10 ساله دو برابر شده است. این بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد 14 درصد کودکان 15 تا 23 ماهه در معرض اضافه‌ وزن هستند که این رقم در برخی استان‌های کشور به 20 درصد هم می‌رسد. این یعنی با ادامه این روند باید منتظر بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون بالا، چربی‌خون بالا و کبد چرب در آینده باشیم . اهمیت این موضع ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر ناهید یزدانی، متخصص کودکان که در ادامه می‌آید.

لطفا بفرمایید چاقی کودکان چیست و در اثر چه عواملی به‌وجود می‌آید؟

چاقی به طور کلی بیماری متابولیکی است که باعث به‌وجود آمدن بیماری‌های زیادی می‌شود. متاسفانه چاقی کودکان در دهه‌های اخیر دو برابر شده است و این در حالیست که کودکان چاق در آینده تبدیل به افراد بالغ چاقی می‌شوند که در معرض بیماری‌های مختلف قرار دارند. متاسفانه در حال حاضر سوء‌تغذیه ناشی از پرخوری در کودکان رو به افزایش است و به دلیل الگوی غذایی نادرست، کودکان انرژی زیادی را دریافت می‌کنند. در حالیکه فاقد ریزمغذی‌های مورد نیاز بدنشان است. یکی از مهم‌ترین علل چاقی کاهش فعالیت‌های بدنی و بازی کامپیوتری است که تحرک آن‌ها را کاهش داده و تمایل به ساکن‌بودن و یکجانشینی نیز افزایش یافته است. عامل دیگر ژنتیک است اگرچه ژنتیک هر فرد در افزایش وزن تاثیر بسزایی دارد اما ژنتیک یا ارث به‌تنهایی باعث چاقی نمی‌شود. معمولا کودکان و نوجوانانی که استرس یا افسردگی دارند بیشتر غذا می‌خورند. بعضی از بیماری‌های خاص مانند عدم تعادل هورمونی و اختلالات ارثی متابولیکی هم می‌توانند باعث چاقی کودکان شود.

تغذیه مناسب برای کودکان باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

تغذیه سالم و مناسب برای کودکان اصولی دارد که والدین باید آنها را رعایت کنند کودکان همانند بزرگسالان به مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات، پروتیین و چربی نیاز دارند از اینرو باید درغذای کودکان گوشت، انواع غلات، سبزیجات، لبنیات و میوه حتما گنجانده شود. به طوریکه کودکان باید روزانه 5 واحد میوه و سبزیجات پروتئین‌های کم‌چرب مانند گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا، حبوبات مختلف و محصولات لبنی را در برنامه غذایی خود داشته باشند. متاسفانه بعضی از والدین به کودکان غذاهای چرب و شیرین می‌دهند و برای میان ‌وعده گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین، انواع شکلات، کیک، بیسکوئیت و نوشیدنی‌های گازدار می‌دهند که نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه سلامتشان را هم به‌خطر می‌اندازد. یک میان‌وعده غذایی سالم باید شامل مغزدانه‌ها، غلات با دانه کامل و کم‌شیرین، و میوه‌های تازه و خشک شده و سبزیجات خرد شده باشد.

لطفا در مورد رژیم غذایی سالم برای کودکان چاق توضیحاتی بفرمایید؟

رژیم‌های غذایی که امروزه متخصصان تغذیه ارائه می‌دهند با رژیم‌های سخت گذشته تفاوت دارد و به جای محروم‌کردن کودک از غذا خوردن، درست خوردن را به او می‌آموزند. رژیم لاغری برای کودک را باید متخصص تنظیم کند تا علاوه بر تامین نیازهای بدن در سن رشد، کودک احساس فشار نکند و در تنهایی دچار پرخوری نشود. از طرف دیگر، عادت‌های غذایی‌اش کم‌کم شکل بگیرد . والدین هم در کاهش وزن فرزندشان نقش مهم و تاثیرگذاری دارند. بچه‌ها رفتار والدین را تقلید می‌کنند. پدر و مادر باید بر رفتارهای غذایی خودشان کنترل داشته باشند و هر چیزی نخورند و با انتخاب‌های غذایی سالم و حذف خوراکی‌های نامناسب از سبد غذایی خانواده ذائقه فرزندشان را به تغذیه سالم عادت دهند.

فعالیت جسمانی کودکان چگونه می‌تواند سلامت آنان را تضمین کند؟

فعالیت جسمانی منظم جزو مهم‌ترین اصول حفظ سلامتی کودکان است که متاسفانه این روز ها به‌دست فراموشی سپرده شده است در حالیکه فعالیت جسمانی کودکان باعث رشد جسمانی‌ آنان می‌شود. خیلی از اوقات بی‌توجهی خانواده نسبت به این موضوع و دراختیارگذاشتن مداوم بازی‌های رایانه‌ای، کودکان را از تمایل غریزی نسبت به بازی و تحرک دور می‌کند. والدین بهتر است زمانی محدود را برای استفاده از بازی‌هایی رایانه‌ای در اختیار کودک قرار دهند و بیشتر کودک را به سمت ورزش هدایت کنند. میزان فعالیت کودکان در روز بسته به میزان سن‌وسال‌شان متفاوت است: کودکان پیش‌دبستانی باید حدود 3 ساعت و بچه‌های سنین مدرسه هم باید حداقل روزی یک ساعت فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند تا سلامت باشند.

کد خبر: 67478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =