از صحنه آبی نمایش چه‌ خبر؟

تماشای تئاتر انتخاب خوبی برای گذران یک شب خاطره‌انگیز در آخر هفته است. این شب‌ها نمایش‌های زیادی روی صحنه‌اند و دیدن‌شان خالی از لطف نیست. می‌توانیم با توجه به سلیقه و علاقه‌ خود چرخی بزنیم و نمایش مورد نظرمان را انتخاب کنیم. مجموعه‌ای از نمایش‌های قابل‌تأمل را در این مطلب از پیش چشم می‌گذرانید.

دوازده زن خشمگین و دوازده مرد خشمگین

این تئاتر برگرفته از نمایشنامه‌ای به قلم رجینالد رز است که در دو ورژن زنانه و مردانه، هم‌زمان به روی صحنه می‌رود. برج آزادی از هشتم تا سیزدهم بهمن ماه میزبان اجرای این نمایش است. دانیال اربابی تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی این اثر را برعهده دارد. این حرکت اربابی و به صحنه بردن دو جنبه مختلف زنانه و مردانه، امری بدیع در زمینه تئاتر ایران محسوب می‌شود.

بازیگران نمایش «۱۲ زن خشمگین ۲۰۲۴»: دنیا احمدیان، میرا امیرنسب، آوا آزاد، دنیا پناهی، ملیسا پورصفایی، نگین خداوردی، نیوشا زارعی، مهدیه شکوری، پرنیا صادقی، آیدا قصاص‌فر، شیما مختار و بازیگران «۱۲ مرد خشمگین ۲۰۲۴»: امیر ابراهیمی، مهران اصلانی، علی افتخاری، محمدرسول جعفری، علی حقیقی، میلاد رازی، امیرحسین ریحانی، نیوشا زارعی، رامین فیاض‌نژاد، فرهان عزیزی، سجاد متحملیان و آریو هوشیاری هستند.

در معرفی دوازده زن/مرد خشمگین خلاصه داستان آمده؛ بهتر است آن را بخوانیم تا کمی با فضای نمایش فوق ارتباط برقرار کنیم: «خونی گرم، چیک، چیک، بر زمین می‌ریزد. عینک، فرود چاقو را دیده؟ انگشت مرگ، تن پِدری را لمس می‌کند! هو...هو...چی...قطاری سوت زنان می‌گذرد. دست‌ها؛ پول می‌شمرند و چاقویی می‌خرند. گَرمایی تاریک زیر پوست شهر خزید؛ آفتاب سوزان روز، گلوی شب سیاه را می‌فشرد. پایی مضطرب، از پلّه‌ها، به سرعت دور شد. پرده‌های خانه، آرام...تکان می‌خورند. صدای عصایی شاهد قتل شده: تَقْ...تَقْ...! دست‌هایی به گذشت...ه چنگ...می‌زنند. چشمان مضطرب؛ مرز گذشته و حال از میان رفته؟ قطاری علیه رِیل‌ها، می‌شورد! ایستگاه پایانی کجاست؟ ایستگاه پایانی؟! این...جاست.»

برای دیدن این نمایش باید به سالن اصلی میدان آزادی و برج زیبای آن مراجعه کنید. لطفاً افراد زیر 15 سال را با خود نبرید، چون دیدن این اثر برای آن رده سنی مناسب نیست. این تئاتر هرشب از ساهت 18:00 به مدت یک ساعت و 15 دقیقه اجرا می‌رود.

خمره

نمایشنامه خمره نوشته نویسنده معروف ایتالیایی، لوئیجی پیراندللو است. اول بهمن ماه زمان شروع این نمایش بود و تا 23 بهمن ادامه دارد. مجید زارع‌زاده طراحی، دراماتورژی و کارگردانی این اثر را انجام داده است.

محمدعلی محبوبی، مجید ‌زارع ‌زاده، محمدهادی مشکی، ساسان دزواریی، امیرعباس صالح، حسین جعفرپور، آیدا برنجی، مریم رضایی، ترانه رستمی، امیرعلی زمان نژاد، امید ‌شیری، الینا حاتمی، محمدرضا حاجی محمدی، امیرمهدی علیزاده، امیرعلی کیماسی سلخوری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

خلاصه داستان نمایش خمره دن لوو، ارباب مستبد و خودرای دهکده، به‌تازگی خمره جدید و گران قیمتی را برای نگهداری روغن زیتون خریداری کرده است. او در محافظت از خمره جدید به توصیه های زیردستانش هیچ توجهی نمی کند و آن را در جای مناسبی قرار نمی دهد. از قضا خمره ترک برمی دارد و هیچ کس مسؤولیت شکسته شدن آن را گردن نمی گیرد. عاقبت رعیا و زیردستان دن لولو او را مجاب می کنند تا تعمیر کاری به نام زی دیما لیکازی را برای تعمیر خمره به کار بگمارد. اما دن لولو به توصیه های زی دیما درخصوص تعمیر خمره گوش نمی دهد و در کار او هم دخالت می کند و این باعث روی دادن فجایع خنده داری می شود.

تک‌سلولی‌ها

جلال تهرانی نمایشنامه تک‌سلولی‌ها را به رشته نگارش درآورده و علیرضا اسحاق حسینی آن را کارگردانی کرده و ساخته است. این نمایش داستان چالش‌های بین دو نفر است که در زندان باهم آشنا می‌شوند. تنهایی و رنج انسان مدرن از نکات محوری است که در این اثر به آن پرداخته شده است. کاراکترهایی که در وضعیت غم‌انگیزی قرار دارند اما همچنان به بذله‌گویی و خوش‌وبش کردن مشغول‌اند در این کار دیده می‌شوند.

این نمایش از سیزدهم تا سی‌ام بهمن ماه در سالن 3 پردیس شهرزاد به روی صحنه می‌رود. بازیگران این کار عباس نورمحمدی و حسن برجکی هستند. تک‌سلولی‌ها هرروز ساعت 17:00 اجرا می‌شود و مدت‌زمان آن یک ساعت است. این نمایش برای افراد زیر 18 سال مناسب نیست.

گناه مشترک

ماهیار چرمچی نویسنده، طراح و کارگردان نمایش گناه مشترک است. پنج زن ناگهان به هوش می‌آیند و خود را در اتاقی بتونی و سفید می‌یابند. اتاقی که نه در دارد، نه پنجره و نه هیچ ورودی و خروجی قابل تصور دیگری. آن‌ها که شوکه شده‌اند و هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند در ابتدا به نزاع با یکدیگر می‌پردازند و پس از آن سعی می‌کنند از طریق بررسی منطقی اوضاع، دلیل زندانی شدن خود را در این فضای عجیب بفهمند.

نسیم ادبی، مه‌لقا باقری، نگین خامسی، الهام شعبانی و نیکی مظفری بازیگران این نمایش هستند. ماهیار چرمچی درباره اثری که ساخته می‌گوید: «گناه مشترک نمایشی فلسفی، روانکاوانه و دغدغه‌مند درباره زنان است. این نمایش به عنوان اثری گروتسک و سوررئالیستی سعی دارد بیننده را با دغدغه‌های متن آشنا کند. من نقاش هستم و نگاهم به تصویر شاید تفاوت‌های زیادی با آنچه که معمولِ اجرای نمایش و اثر نمایشی است، داشته باشد. به همین دلیل مخاطبان از دریچه نگاه و ذهنیت یک نقاش این نمایش را می‌بینند.»

گناه مشترک هرشب ساعت 19:30 به مدت یک ساعت در سالن 1 پردیس شهرزاد اجرا می‌شود.

این تئاتر تا یازدهم بهمن ماه روی صحنه است؛ اگر تمایل به تماشای آن دارید در این هفته برای دیدنش برنامه‌ریزی کنید.

قورباغه و غریبه

این نمایش در حوزه کودک و نوجوان قرار می‌گیرد. زهرا ناظری، نویسنده و کارگردان قورباغه و غریبه است. همچنین شروین حاجی آقاخانی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازد. عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، پرنیا علی‌پناهی، امیر افسر شیبانی و بهار قائم‌مقامی بازی‌دهندگان و صداپیشگان عروسک‌ها هستند.

تئاتر شاد و موزیکال و خانوادگی قورباغه و غریبه، تا 30 بهمن ماه، هرروز ساعت 18:00 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن گلستان اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: «شبی از شب‌ها، موش جهانگرد و ماجراجو، بی‌خبر از اتفاقاتی که در انتظارش است، وارد جنگل می‌شود؛ جنگلی که پر از حیوانات مختلف است. خرس، اردک و قورباغه اولین کسانی هستند که از آمدن او به جنگل باخبر می‌شوند و... .»

کد خبر: 67695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =