۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 68294
نمایش‌های روزهای آخر سال

تئاتر یکی از جذاب‌ترین اتفاق‌هایی است که می‌توان برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کرد. توصیه ما هم به خودمان و حتی شما خوانندگان این مطلب در مورد تئاترهایی است که می‌توانید آخر این هفته و حتی در روزهای هفته‌ای که پیش رو داریم برای تماشا به سراغ‌شان بروید. پس اگر قصد دارید اوقات فراغت خود را طعم فرهنگی هنری بدهید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

محیط‌زیست

یکی از تئاترهای جذاب و تماشایی که این روزها روی صحنه می‌رود «محیط‌زیست» است. این نمایش به کارگردانی رسول کاهانی و تهیه‌کنندگی محمود یاوری ساخته شده و هر شب در تماشاخانه ملک در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد. محیط زیست داستانی برآمده از جامعه ایران دارد. داستانی که این نمایش نوری را بر سویه‌های تاریک آن می‌تاباند. بسیاری از اتفاقات و روابط درون خانوادگی در گذر سال‌ها و روزمرگی‌ها با رسوبات فراوان ته‌نشین شده‌اند. یک اتفاق مانند مرگ عضوی از خانواده می‌تواند این برکه را لایروبی کند و همه آن اجزای ته‌مانده را به سطح بیاورد. در چنین شرایطی بازتعریف روابط ممکن می‌شود. بحران‌هایی که هر یک از افراد با کنش‌های خود برای دیگران ایجاد کرده‌اند. صلاحدیدهایی که در خیلی مواقع به نفع همه نبوده و اثراتش حالا مشخص می‌شود. روایت این نمایش پرکشش است و مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. داستان تفاوت‌ها بین روحیات و منش اعضای خانواده، اهداف و آرزوهای آن‌ها، واقعیتی که در آن زیست می‌کنند و شبکه پیچیده یک خانواده چیزهایی است که در این تئاتر به تماشای آن می‌نشینید. در حالی که نمی‌توانید جلوی خنده خود را حتی در موقعیت‌های تلخی که جلو می‌رود، بگیرید.

اگر درام‌های اجتماعی در قالب تئاتر برای شما مهم و قابل پیگیری هستند، می‌توانید از خلال این نمایش به نکات ارزشمندی درباره متن زندگی دست پیدا کنید.

مجید یوسفی، سرور پیروانی، داریوش رشادت و اشکان دلاوری بازیگرانی هستند که در این نمایش به نقش‌آفرینی می‌پردازند.

این نمایش تا ۲۷ بهمن ماه روی صحنه است و هنوز در مورد تمدید آن خبری داده نشده؛ پس اگر قصد دیدنش را دارید، فرصت را در این آخر هفته از دست ندهید.

ماهی کوچولو

نمایش ماهی کوچولو برای گروه سنی نوجوانان ساخته شده است. بابک نیوشادان در این نمایش ایفای نقش می‌کند. بازی‌دهنگدامن عروسک نیز درنا کمالو، مهشاد حجتی، زینب خاتون پناهنده، الیکا شفیعی، حوریا جمالیان، امیرحسین زنگنه، مجید رستم آبادی، علیرضا قزوینی، مریم پیران، درسا زرین و نسیم لقمانی هستند. نسرین خنجری نویسنده نمایشنامه و حجت هاشمی کارگردان و تهیه‌کننده این اثر است. این مایش در تلالار هنر به روی صحنه می‌رود و تا آخر بهمن ماه برقرار است.

ماهی کوچولو، روایت یک ماهی کوچک است که به دنبال ماجراجویی در دریاست و تصمیم می‌گیرد خطر را به جان بخرد و برای یافت رهایی در اعماق دریا سفر کند.

این نمایش در دو سانس ۱۸:۰۰ و ۱۹:۰۰ اجرا می‌شود.

لندهور

این روزها نمایشی با نام «لندهور» در سالن استاد انتظامی تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می‌رود.

لندهور را محمدرضا اسکندری کارگردانی کرده و نویسنده نمایشنامه آن برعهده کهبد تاراج بوده است. در این نمایش با یک داستان عجیب مواجه می‌شویم. مردی به نام ابراهیم با بازی امیر عدل پرور که به مدت چندین سال از خانه بیرون نرفته، پدر خود را به قتل می‌رساند. این نمایش به شیوه تئاتر در تئاتر اجرا می‌سود. و ابراهیم قصه قتل پدرش را که به دلیل خفقان و مانع شدن او برای بازیگر شدن ابراهیم اتفاق افتاده، در قااب یک تئاتر با بازی سویه زنانه شخصیت خود با بازی لبخند بدیعی تعریف می‌کند.

در جایی ابراهیم می‌گوید: «ماه شب بیست و نهم دربیاد، همه مثل ته دیگ می‌مونن توی این تئاتر، سوخته، سیاه و سفت...» ابراهیم عاشق بازیگری بوده و سال‌ها از رسیدن به آرزوی خود محروم شده است.

اگر به دیدن این نمایش در سبک ابزورد و سورئال علاقه‌مند هستید، تا ۱۵ اسفندماه فرصت دارید که به تماشای آن بروید. ساعت اجرای این نمایش هرشب ساعت۲۰:۳۰ و به مدت یک ساعت است.

برهوت

نویسنده این نمایشنامه معروف هارولد پینتر، برنده جایزه نوبل ادبیات است. مرتضی نوری این متن را با ترجمه یلدا واشقانی فراهانی به روس صحنه برده است. رحیم ‌مهراندیش، حسن ‌فضلی، سینا طباطبایی، روشنک کرمی بازیگران این کار هستند.

نمایش برهوت تا ۸ اسفند ماه در پردیش تئاتر شهرزاد به روی صحنه می‌رود. زمان اجرای این اثر نمایشی هرشب ساعت ۲۰:۱۵ به مدت یک ساعت است.

هرست هنگام بازگشت از کافه مرد ناشناسی را با خود به خانه می‌آورد. اعضای خانه با حضور فرد ناشناس احساس خطر می‌کنند. این محور روایت نمایشنامه برهوت است که پینتر با هنرمندی تمام آن را به رشته تحریر درآورده است.

تماشای این نمایش برای عزیزان زیر ۱۴ سال مناسب نیست.

ستوان آینیشمور

نمایش «ستوان آینیشمور» نوشته مارتین مک دوناست. در این نمایش امیر عبادی، علی پیله‌ور، امیر زمانی‌فرد، محمد رضایی، نرگس موسوی، افق ایرجی، امیرحسین فهادان، میلاد صفوی و مهدی شاهی به ایفای نقش می‌پردازند. ترجمه این اثر را زهرا جواهری انجام داده و کارگردان آن شکوفه چرخی است.

این تئاتر را تا تاریخ ۲۵ اسفندماه روی صحنه داریم. بنابراین برای تماشای آن می‌توانید با خرید بلیط از پلتفرم‌های معتبر برنامه‌ریزی کنید.

داستان این نمایشنامه، تصویری بسیار خنده‌دار و البته تأثربرانگیز از زندگی تروریستی ایرلندی به نام پادریک است که عواطف قربانیانش برایش هیچ اهمیتی ندارد و در عوض، به گربه خانگی‌اش بسیار وابسته است و به آن عشق می ورزد.

شکوفه چرخی در یادداشتی کوتاه درباره اجرای اثر جدیدش نوشته: «گاهی به اندکی جرأت نیاز داریم تا ما را از رضایت شوکه کند و به مقداری پوچی شرورانه که ما را بیدار و شاید… نمایشنامه «ستوان آینیشمور» مارتین مک‌دونا اثری سرشار از طنز تلخ و سرگرم‌کننده است که تحت تأثیر سبک گروه طنز مونتی پایتون‌ها قرار گرفته است.»

گرگ بلا، جلو بیا

نمایش «گرگ بلا، جلوبیا» یک اثر برای کودکان و نوجوانان است. نمایش گرگ بلا توسط افسانه شعبان نژاد نوشته شده و سمیرا یزدان پژوه کارگردانی آن را برعهده دارد.

آثار نمایشی حوزه کودک و نوجوان، فضایی شاد و امیدبخش دارند و می ‌توانند برای ایجاد خلاقیت در کودکان بسیار مفید واقع شوند. گرگ بلا قصه چند بچه بزغاله است که به بازی و جست‌وخیز مشغول‌اند و ناگهان سروکله یک گرگ پیدا می‌شود و آن‌ها را با خودش می‌برد. مامان بزی که به خانه می‌آید متوجه می‌شود چه اتفاق افتاده و با دنبال کردن ردپای گرگ بلا برای نجات جان فرزندان خود می‌شتابد.

نمایش گرگ بلا تا ۱۵ اسنفد ماه در کانون پرورش فکری پلاتوی آینه روی صحنه می‌رود.

کد خبر: 68294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =