بیش از یک میلیون و ۶۵۰‌هزار کرمانی تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی هستند

اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان کرمان با جامعه آماری یک میلیون و ۶۵۶‌هزار نفری افراد تحت‌پوشش در بخش بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و افراد تبعی در حال حاضر، بخش اعظمی از این استان را خدمات‌رسانی می‌کند. این نهاد به واسطه رشد شمار بیمه‌شدگان اکنون ضریب پشتیبانی ۴.۷ را به خود اختصاص داده است.

ارائه جدیدترین آمارهای مربوط به افراد تحت‌پوشش، ارسال لیست حق‌بیمه‌ کارفرمایان ‌به‌صورت الکترونیکی و خدمات‌رسانی در بخش تعهدات ازجمله مواردی است که در گفت‌وگویی با محمود شیخ شعاعی، مدیرکل تأمین‌اجتماعی استان کرمان تشریح شده است.

آخرین آمارها از افراد بیمه‌شده با تفکیک انواع بیمه‌های تحت‌پوشش با افراد تبعی را تشریح کنید.

براساس جدیدترین داده‌های آماری تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ کل جمعیت تحت‌پوشش در استان کرمان یک میلیون و ۶۵۶‌هزار و ۴۲ نفر هستند. به واسطه وجود تعداد افراد بیمه‌شده در این استان، اکنون نسبت پشتیبانی در تأمین‌اجتماعی استان کرمان ۴.۷ نفر است یعنی به ازای هر ۴.۷ نفر بیمه‌شده یک نفر به عنوان مستمری‌بگیر از این اداره‌کل مستمری دریافت می‌کند. تعداد بیمه‌شدگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی استان کرمان یک میلیون و ۴۲۰‌هزار و ۶۴۴ نفر به شمار می‌روند که ۵۵۶‌هزار و ۹۷ نفر آن‌ها بیمه‌شده اصلی و ۸۶۴‌هزار و ۵۴۷ نفر نیز افراد تبعی هستند.

طبق این داده‌های آماری بیمه‌شدگان اجباری ۴۱۲‌هزار و ۳۸۴ نفر، بیمه‌شدگان خاص ۱۳۷‌هزار و ۳۳۷ نفر، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ۳۵۳۱ نفر و مشمولان بیمه توافقی در این استان نیز ۲۸۴۵ نفر را شامل می‌شوند. در حال حاضر ۷۴ درصد بیمه‌شدگان تحت‌پوشش در استان کرمان را بیمه اجباری، ۲۴ درصد بیمه‌شدگان خاص و بیمه بیکاری و بیمه توافقی نیز هرکدام یک درصد از جمعیت بیمه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش بیمه‌شدگان خاص بیمه صاحبان حِرف و مشاغل آزاد ۵۰‌هزار و ۶۱۵ نفر، رانندگان ۲۸‌هزار و ۲۵۹ نفر، کارگران ساختمانی ۲۸‌هزار و ۶۰۶ نفر، بیمه‌شدگان اختیاری ۱۴‌هزار و ۶۲۹ نفر، بافندگان ۹۷۲۳ نفر، کارفرمایان صنفی ۴۱۱۱ نفر، باربران ۳۲ نفر، خادمان مساجد ۱۳۱۲ نفر و زنبورداران و صیادان نیز ۵۰ نفر قرار می‌گیرند. همچنین داده‌های آماری اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان کرمان نشان‌دهنده تحت‌پوشش قرار داشتن ۲۴۱۹ نفر از اتباع خارجی در این استان است.

در حال حاضر بازنشستگان و مستمری‌بگیران چه تعداد از افراد تحت‌پوشش اداره‌کل تأمین‌اجتماعی کرمان را به خود اختصاص داده‌اند؟

آمارهای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی این استان تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، تعداد مستمری‌بگیران تحت‌پوشش در استان کرمان ۲۳۵‌هزار و ۳۹۸ نفر هستند که ۱۳۴‌هزار و ۳۶۵ نفر مستمری‌بگیر و بازنشسته و ۱۰۱‌هزار و ۳۳ نفر نیز افراد تبعی آن‌ها به شمار می‌روند. این داده‌های آماری بیانگر وجود ۷۸‌هزار و ۲۵۹ بازنشسته،‌ ۳۵‌هزار و ۳۰۹ نفر فوت شده، ۳۷۸۴ نفر ازکارافتاده و ۵۲‌هزار و ۳۲۲ نفر بازمانده است. در حال حاضر ۶۷ درصد مستمری‌بگیران تحت‌پوشش را بازنشستگان، ۳۰ درصد را افراد فوت شده و سه درصد دیگر را ازکارافتادگان تشکیل می‌دهند.

در بخش افراد فوت شده از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد سال‌ جاری، ۳۴‌هزار و ۳۵۴ مورد فوت ناشی از کار و ۹۵۵ مورد فوت ناشی از کار به وقوع پیوسته است. در بخش ازکارافتادگی نیز ۳۲۲۴ نفر ازکارافتاده کلی ناشی از غیر کار،‌۲۳۰ نفر جزئی ناشی از کار و ۳۳۰ نفر کلی ناشی از کار بوده است.

چه تعداد کارگاه‌ تولیدی و خدماتی از خدمات تأمین‌اجتماعی کرمان برخوردار هستند؟

کارفرمایان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای اجتماعی بیشترین پرداختی بابت حق‌بیمه به سازمان تأمین‌اجتماعی را به عهده دارند. براساس اطلاعات موجود در حال حاضر ۵۳‌هزار و ۴۱۳ کارگاه تحت‌پوشش اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان کرمان قرار دارند. طبق این آمارها ۱۲۶۲ کارگاه دارای بیشتر از ۵۰ نفر، ۴۱۵۱ مورد کارگاه‌های ۱۱ تا ۵۰ نفر، ۳۹۰۸ مورد کارگاه‌های ۶ تا ۱۰ نفر، ۴۳‌هزار و ۲۱۳ مورد کارگاه‌های یک تا پنج نفر و ۸۷۹ مورد پیمانکاری دارای قرارداد فعال به حساب می‌آیند.

در بخش تعهدات کوتاه‌مدت چه خدماتی به بیمه‌شدگان کرمانی ارائه می‌شود؟

اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان کرمان از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد در بخش تعهدات کوتاه‌مدت خدمات متنوعی در بخش‌های مختلف به بیمه‌شدگان ارائه داده است. داده‌های آماری تأمین‌اجتماعی نشانگر ارائه ۱۳‌هزار و ۸۲۹ خدمت در بخش خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت به افراد بیمه‌شده شامل غرامت دستمزد ایام بارداری، بیماری، ‌کمک‌هزینه‌های ازدواج، اروتز و پروتز، سفر و کفن‌ودفن است. در بخش غرامت دستمزد ایام بیماری ۴۱۲۴ مورد، ‌کمک‌هزینه بارداری ۴۱۲۳ مورد، ‌کمک‌هزینه ازدواج ۸۵۶ مورد، ‌کمک‌هزینه ‌کفن‌ودفن ۴۶۶ مورد و ‌کمک‌هزینه اروتز و پروتز نیز ۴۲۶۰ مورد به بیمه‌شدگان ارائه شد. همچنین در بخش هزینه سفر به بیماران، ۱۸ خدمت در اختیار افراد متقاضی دارای شرایط قرار گرفت.

آیا آمارهایی از حوادث ناشی از کار و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان استان کرمان وجود دارد؟

یکی دیگر از خدمات ارائه شده به بیمه‌شدگان تحت‌پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش حوادث ناشی از کار است تا از این طریق افراد بیمه‌شده بتوانند در صورت بروز حادثه از خدمات این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند شوند. در استان کرمان در این بخش خدمات گسترده‌ای تاکنون به افراد حادثه‌دیده ارائه شده است. تعداد حوادث ناشی از کار برای بیمه‌شدگان تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی استان کرمان تا پایان خرداد سال ۱۴۰۲ به ۲۶۲ مورد رسید.

با توجه به الکترونیکی شدن خدمات در سازمان تأمین‌اجتماعی چه تعداد از لیست حق‌بیمه از سوی کارفرمایان در بستر الکترونیک پرداخت می‌شود؟

یکی از برنامه‌های راهبردی و تحولی سازمان تأمین‌اجتماعی حرکت به سمت ارائه خدمات هوشمند و الکترونیکی کردن خدمات است. در دولت سیزدهم این سازمان بیمه‌ای به سمت ارائه لیست هوشمند کارفرمایان و بهره‌مندی حوزه کارفرمایی از این خدمات سوق داده شده تا علاوه بر تسهیل‌گری در خدمات‌رسانی در بخش حق‌بیمه کارفرمایان، در بهترین زمان ممکن وصول حق‌بیمه از سوی این گروه از افراد تحت‌پوشش را داشته باشد. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اکنون در بخش ارائه لیست‌های اینترنتی از سوی کارفرمایان در مدت یادشده ۴۵‌هزار و ۹۵۹ مورد از لیست ‌حق‌بیمه جامعه کارگری و کارفرمایی ‌به‌صورت اینترنتی ارائه شده است.

کد خبر: 69048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =