رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازارکار متناسب می‌شوند

دولت سیزدهم با هدف افزایش سهم مشارکت فارغ‌التحصیلان و کاهش آمار نرخ بیکاری این قشر در بازارکار، کمیته ملی فارغ‌التحصیلان را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی کرده است. این کمیته با هماهنگی 18 دستگاه اجرایی مرتبط با حوزه کار با محوریت مهارت‌آموزی در چارچوب نیازهای بازار کار اقدام به برنامه‌ریزی می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، ارزیابی کلی از ایجاد کمیته اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حکایت از آن دارد که این رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار نیستند و باید در این باره بازنگری صورت بگیرد. یکی از اهداف در این زمینه تناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی با مهارتهای مورد نیاز بازارکار است.

اجرای بسته‌های تشویقی برای بکارگیری دانش‌آموختگان

«محمود کریمی بیرانوند» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در ارتباط با فعالیت کمیته ملی اشتغال گفت: کمیته ملی اشتغال فارغ‌التحصیلان چند ماهی است در وزارت کار با همکاری 18 دستگاه مرتبط شکل گرفته است.

به گفته کریمی بیرانوند، در این کمیته، نقش همه دستگاه‌های مرتبط با حوزه بازار کار اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مشخص شده و تشکیل کمیته ملی فارغ‌التحصیلان با هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها اجرایی شده است.

معاون وزیر کار افزود: تمام دستگاه‌ها از جمله معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارتخانه‌های کار و صمت برنامه‌های مشترکی را دارند که با این احتساب در انتظار روند کاهشی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان هستیم و در این مورد طرح‌های مختلفی در حال انجام است.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: این کمیته وظیفه دارد که با هماهنگی همه دستگاه‌های مرتبوط با بازار اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بسته‌های حمایتی و کاربردی اشتغال برای این گروه تهیه و برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ کند.

جزییات بسته‌های کاربردی اشتغال

این بسته‌ها شامل مشوق‌های بیمه‌ای، مالیاتی، آموزشی و فرهنگی بوده که در رآس همه آنها مهارت‌آموزی داشن‌آموختگان دانشگاهی در اولویت قرار دارد. نهادهای مختلف مشوق‌های متفاوت بیمه‌ای، مالیاتی، آموزشی، فرهنگی و... دارند که جامعه کار و تولید از آنها مطلع نیست، زیرا اطلاع‌رسانی خوبی انجام نشده است. حتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مشوق‌های بیمه‌ای و کارفرمایی و کارورزی خوبی وجود دارد.

جایگاه مهارت‌آموزی در کمیته اشتغال فارغ التحصیلان

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت بر ارائه آموزش‌های مهارتی بر فارغ‌التحصیلان به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش نرخ بیکاری در این قشر تأکید کرده و گفته است که در دولت سیزدهم به‌ویژه با تمرکز بر رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان، اقداماتی در وزارتخانه برای دانش‌آموختگان در حال انجام است.

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، یکی از مهم‌ترین مشکلات فارغ‌التحصیلان در دست نیافتن به شغل مورد نظر، نداشتن مهارت است؛ این در حالی است که بسیاری از کارفرمایان نیز از نبود نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها و کارگاه‌های اقتصادی گلایه کرده‌اند.

در مدت فعالیت بیش از 2.5 ساله دولت سیزدهم اهتمام به افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بخصوص در بین جوانان مورد تأکید قرار گرفته است، به گونه‌ای که در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌ها و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در قالب طرح‌های مختلف به دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان شده است.

با ارتباط بین علم و صنعت، افراد با فراگیری آموزش‌ها در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و بعد از آن سپری کردن دوره‌های کوتاه‌مدت فنی و حرفه‌ای می‌توانند با کسب تجربه و مهارت وارد بازار کار شوند.

پیش از این، سازمان فنی و حرفه‌ای برای فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان آموزش‌ها را در قالب طرح‌های مختلف از جمله آموزش در محیط کار واقعی، طرح نخلستان برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و طرح کاد برای دانشجویان دانشگاهی ارائه کرده است.

آنچه که در سه دهه گذشته باعث شده که دانش‌‎‌آموختگان دانشگاهی پشت دروازه بازار کار تجمع کنند، نبود تناسب در رشته‌های آموخته با بازار کار بوده است. حال به نظر می‌رسد، دولت، به این درک رسیده که با یکسان‌سازی تصمیم‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول در مورد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، بازار کار به آنها روی خوش نشان دهد.

کد خبر: 69178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =