شنا، ورزشی برای سلامتی جسم و روان

شنا یک ورزش همه‌گیر و دلپذیر است که به بهبود سلامتی بدن انسان کمک می‌کند. این ورزش با ارائه مزایای متعدد برای جسم و روح، به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. این ورزش، با تقویت عضلات، بهبود قدرت قلبی-عروقی و کاهش استرس، نه تنها به تقویت جسم کمک می‌کند بلکه بر سلامت روانی نیز تأثیر بسیار مثبت دارد. شنا به عنوان یک فعالیت مناسب برای همه افراد با هر سطح از توانایی و سن معرفی شده است، از کودکان گرفته تا سالمندان، از ورزشکاران حرفه‌ای گرفته تا افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند. بررسی‌های انجام شده توسط محققان نشان می‌دهد که بسیاری از بیماران دچار مشکلات و آسیب‌های ستون فقرات نظیر دیسک‌های کمر، تنگی کانال نخاع، بیماری‌های زانو، مچ پا و اختلالات تعادلی که قادر به شروع ورزش در سطح زمین در ابتدای سیر توانبخشی خود نیستند می‌توانند آب درمانی را به عنوان گزینه مناسب زیر نظر کادر درمان مجرب آغاز کنند. اهمیت این ورزش ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر ایمان رحیمی، مسئول کمیته هماهنگی و تمرین در آب فدراسیون شنا و مدرس فدراسیون شنا که در پی می‌آید.

لطفا در مورد اهمیت ورزش شنا توضیحاتی بفرمایید؟

ورزش شنا را می‌توانیم از دو بعد جسمی و روانی مورد بررسی قرار دهیم. مهمترین مساله‌ای که ورزش شنا برای سلامتی و تندرستی ما رقم می‌زند این است که برخلاف خیلی از ورزش‌هایی که بالا تنه یا پایین تنه را درگیر می‌کنند شنا جزو ورزش‌هایی است که همه عضلات بدن را درگیر می‌کند و زمانی که کل بدن درگیر می‌شود قطعا قلب بهتر می‌تواند کار کند. اتفاق دیگری که هنگام شنا کردن می‌افتد این است وقتی که ما در آب قرار می‌گیریم به علت نیروهایی هیدرواستاتیکی که از همه جوانب به بدن ما وارد می‌شود خون برگشتی به قلب سریع‌تر و بیشتر می‌شود. در حالت عادی زمانی که ما روی زمین هستیم به علت نیروی جاذبه خون باید تلاش بیشتری کند تا به قلب برگردد در حالیکه آب به ما کمک می‌کند خون سریع‌تر به قلب بر می گردد زیرا در آب جاذبه کمتر است و همچنین حجم خونی که باید توسط ریه‌ها به بافت‌ها داده شود بیشتر می‌شود و زمانی که حجم خون بیشتر شود ضربان قلب ما پایین می‌آید و این مساله تضمینی برای تندرستی است.

شنا چطور به سلامت روان کمک می‌کند؟

خیلی از مردم به علت اینکه وزنشان زیاد است، دچار چاقی مفرط هستند و یا سالمندند و نمی‌توانند روی مفاصل خودشان بایستند و ورزش‌کردن برایشان سخت است و نمی‌توانند تمرینات بدنی ساده را در خشکی انجام دهند. این در حالیست که ورزش در آب به علت کاهش نیروی جاذبه فشار را از روی مفاصل بر می‌دارد و آنان خیلی راحت می‌توانند در آب ورزش و شنا کنند. امادر مورد بعد روانی شنا بررسی‌های محققان نشان داده است که در بسیاری از موارد فردی با دو شدت همسان اگر تمرینی را در خشکی انجام دهد و بعد در آب انجام دهد نسبت به اینکه همان تمرین با همان شدت و در فضای خیلی مفرح‌تر انجام دهد تاثیر بهتری در روان فرد به‌جا می‌گذارد و فرد احساس بهتری نسبت به ورزش در خشکی پیدا می‌کند. ولی این دو جنبه مهم ورزش شنا است که به جرات می‌توان گفت که ورزش شنا را منحصر به فرد و خاص کرده است. خیلی از ورزش‌ها به علت ترشح هورمون آندروفین از نظر روانی حس خوبی را به فرد می‌دهند اما ورزش شنا علاوه بر اینکه از نظر روانی برای فرد مهم است بلکه ضربان قلب را هم کمتر می‌کند از اینرو ورزش شنا بسیار اهمیت دارد.

به عنوان مدرس شنا چه توصیه‌ای برای مردم دارید؟

بسیاری از مردم به دلایل مختلف از جمله هزینه بالای آموزش شنا به سمت این ورزش نمیروند درحالیکه بسیاری دوست دارند این ورزش را یاد بگیرند تا تندرست شوند. یکی از کارهایی که فدراسیون شنا انجام داده این است که مهارت تمرین در آب را داریم در کل کشور اشاعه می‌دهیم و و سعی کرده‌ایم در کل جامعه این ورزش را با کمترین هزینه توسعه دهیم. تلاش کردیم با دادن تمرینات به افراد در قسمت کم عمق استخر ورزش‌هایی را به آنها آموزش بدهیم و نیاز نیست فرد حتما شنا بلد باشد. تمریناتی را که همراه با نور و موسیقی است به آنان آموزش می‌دهیم تاعلاوه بر تندرستی سلامت روانی هم داشته باشند.

ممکن است در مورد این مراکز توضیحات بیشتری بفرمایید؟

مهارت تمرین در آب یک مهارت کاملا نوپا در کشور ما است از اینرو داریم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا این را در جامعه جا بیندازیم. یکی از امکانات اولیه که توسط فدراسیون شنا انجام می‌شود این است که وزارت ورزش قرار است همایشی را در مورد آب درمانی و تمرین در آب انجام دهد و تمام زنان بالای 50 سال می‌توانند به طور رایگان در این همایش شرکت کنند. با توجه به تاثیر مثبت آب درمانی در درمان آسیب‌های ورزشی و فراگیر شدن این شیوه درمانی در میان اقشار مختلف مردم، به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی در این‌باره و افزایش آگاهی ورزشکاران، پزشکان و کادر درمان در مورد اصول صحیح آب درمانی ضرورت دارد.

گفتگو از: بیتا مهدوی

کد خبر: 70024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =