بیمارستان البرز، بیمارستان جنرالِ  و تخصصی در سطح استان

مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز با بیان اینکه این بیمارستان هفت سال است که به صورت هیئت مدیره‌ای اداره می شود و پیش از آن ملکیِ خود تأمین اجتماعی بود گفت: در این ساختار، هم خدماتی که ارائه می‌شود و هم اختیاراتی که هیئت مدیره در به‌کارگیری پرسنل دارد، نسبت به بیمارستان‌های ملکی بسیار وسیع‌تر است. در بیمارستان‌های ملکی، متخصص و پرسنل باید استخدام خود تأمین اجتماعی باشند و این اختیارات را محدود می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمارستان فوق تخصصی البرز، بهمن سال ۱۳۸۰ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با زیربنایی بالغ‌بر ۴۳٫۸۰۰ مترمربع درهشت به بهره برداری رسید و به‌عنوان یکی از مراکز تشخیصی و درمانی مجهز به تجهیزات پیشرفته پزشکی در سطح استان البرز فعالیت می کند.


بیمارستان البرز، یکی از هفت موسسه خدمات درمانی تحت نظارت شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی (هلدینگ درمان) است که به شیوه هیئت مدیره ای اداره می‌شود. درباره وضعیت این بیمارستان و کم و کیف ارائه خدمات با دکتر حسین بابکان، مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز گفت‌وگویی انجام دادیم.

بیمارستان البرز، بیمارستان جنرالِ استان

دکتر حسین بابکان تاریخچه و مشخصات بیمارستان البرز را این‌گونه تشریح کرد: عملیات احداث بیمارستان البرز در سال ۱۳۷۵ آغاز و تا زمان بهره برداری حدود پنج سال به طول انجامید. بیمارستان از اسفند سال ۱۳۷۹ شروع به کار و از ابتدای سال ۸۰ شروع به بیمارگیری کرده است.


وی افزود: ۳۷۰ تخت‌ بیمارستانی داریم و شمار پرسنل ما اعم از پرسنل درمان، پزشکان و پشتیبانی به ۱۰۵۰ نفر می‌رسد که از این میان حدود ۱۹۰ پزشک متخصص و عمومی و فوق اند.


مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز با بیان اینکه ما همچنین ۱۰ اتاق‌عمل داریم که عمل‌های جراحی عمومی، ارتوپدی، اورولوژی و اعمال جراحی اعصاب، اعمال زنان، گوش و حلق و بینی و جراحی‌های دیگر را پوشش می‌دهند گفت: در رده فوق تخصص‌ها نیز اعمال جراحی گوش را انجام می‌دهیم.


وی درباره ضریب اشغال تخت و تعداد مراجعین، با بیان اینکه بیمارستان، روزانه بیش از ۵۰۰۰ مراجعه کننده را در بیمارستان و ۲۵۰۰ نفر را در درمانگاه ها می‌پذیرد، افزود: نزدیک به ۵۰۰ نفر نیز در هر ۲۴ ساعت به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند و به فراخور زمان، اعمال جراحی انجام شده بین ۶۰ تا ۷۰ عمل در ۲۴ ساعت است.


بابکان ادامه داد: ما همچنین بخش‌های ایمیجینگ مانند بخش‌های سی. تی. اسکن، ام. آر. آی و ... را در بیمارستان داریم و در آینده نزدیک بخش اسکن قلب را هم راه‌اندازی خواهیم کرد.


مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز در تبیین جایگاه این بیمارستان در سطح منطقه گفت: در  خود شهر کرج و در استان البرز، تنها بیمارستان جنرالی هستیم که تقریبا همه تخصص‌ها را داریم.


به گفته وی، در بیمارستان‌های دانشگاهی هر بیمارستانی حوزه تخصصی یک کار است مثلاً شهید رجایی تخصص داخلی نورولوژی است، یا بیمارستان کمالی مخصوص زنان و زایمان و یا بیمارستان امام علی بیشتر دارای تخصص‌هایی مانند اطفال است. بیمارستان مدنی نیز مرکز تروما، جراحی عمومی، مغز و اعصاب و ارتوپدی است و در این میان، تنها بیمارستانی که همه این موارد را یکجا دارد، همین بیمارستان ما است.


وی ادامه داد: بیمارستان البرز به جمعیت سه میلیون نفری استان البرز که بیش از یک و نیم میلیون نفر از آن بیمه‌شده تأمین اجتماعی‌اند، خدمت ارائه می کند. ما روزانه حدود ۸۰۰۰ خدمت انجام می‌دهیم؛ اعم از ایمیجینگ، عمل، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، ویزیت و بقیه خدمات پزشکی.


بر اساس اطلاعاتی که مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز ارائه کرد، ۳۰ درصد نوبت دهی بیمارستان البرز اینترنتی است و ۷۰ درصد بیماران هم حضوری مراجعه می‌کنند. وی در این باره ابراز کرد: در هر زمینه‌ای روزانه دو متخصص داریم و بیمارستان البرز تنها بیمارستانی است که در ۱۰ تخصص ۲۴ ساعته، پزشک مقیم دارد و شیفت تحویل داده می‌شود. شاید در کشور، معدود بیمارستانی باشد که در ۲۴ ساعت ۱۰ تخصص در آن فعال باشد.


بابکان افزود: بیمارستان البرز هفت سال است که به صورت هیئت مدیره‌ای اداره می شود و پیش از آن ملکی خود تأمین اجتماعی بود. تاکنون هفت بیمارستان در سطح کشور هیئت مدیره ای شده اند و طرح خیلی خوبی هم بوده است. در این ساختار، هم خدماتی که ارائه می‌شود و هم اختیاراتی که هیئت مدیره درخصوص به‌کارگیری پرسنل دارد، نسبت به بیمارستان‌های ملکی بسیار وسیع‌تر است. در بیمارستان‌های ملکی، متخصص و پرسنل باید استخدام خود تأمین اجتماعی باشند و این اختیارات را محدود می‌کند.


وی سطح رضایتمندی پرسنل و نسبت آن با ساختار اداره بیمارستان را نیز تشریح کرد و گفت: بیمارستان البرز اکنون حدود ۲۰ درصد پرسنل استخدامی دارد و ۸۰ درصد پرسنل آن قراردادی‌اند. در بیمارستان میلاد همه قراردادی هستند. به جهت اینکه اجحافی در حق پرسنل قراردادی ما از جهت دریافتی نشود، در این سال‌ها حقوق آن‌ها را به‌مرور نزدیک به دریافتی استخدامی‌هایمان کرده‌ایم و تمام بن‌های ماه رمضان، عید فطر، عید غدیر و پول لباس هم به آنها داد می‌شود تا رضایتمندی حاصل بشود.


مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز اضافه کرد: اکنون بالای ۸۵ درصد ضریب اشغال تخت داریم که این میزان در بیمارستان‌های ملکی سازمان، چیزی حدود ۵۰ درصد و گاه پایین‌تر از ۵۰ درصد است.


بابکان افزود: همچنین درباره تنوع خدماتی که داده می‌شود، تنوع عمل‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی است. با ریاست دانشگاه علوم پزشکی البرز صحبت کرده‌ایم تا به هر فوق تخصصی که دانشگاه جذب می‌کند، اجازه داده بشود در وقت غیراداری هم بتواند در بیمارستان ما کار کند؛ بحثی که در بیمارستان ملکی نمی‌تواند اتفاق بیفتد. خوشبختانه به ما قول مساعد داده‌اند و عمل هم می‌کنند؛ یعنی ما می توانیم از خدمات هر فوق تخصصی که در شهر جذب می‌شود، در بیمارستان البرز هم استفاده کنیم  که به نفع افراد بیمه‌شده است.


وی افزود: از سوی دیگر هم ضریب اشغال تخت بالاتر است وهم تنوع خدمات و عمل‌های جراحی و کارهای مختلفی که انجام می‌شود، خیلی بهتر است. بیمارستان البرز برنامه‌هایی هم برای آینده و توسعه بیمارستان دارد. بابکان بخش پزشکی هسته‌ای را نام ‌برد که قرار است در ماه‌های آتی راه‌اندازی ‌شود.


مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی البرز ادامه داد: ساختمان آماده است و در حال خرید دستگاه هستیم تا در طولانی‌مدت بحث کت لب و استنت گذاری عروق کرونر را بتوانیم انجام بدهیم. در واقع در بخش قلب ما با اسکن قلب هسته‌ای و کت لب کامل می‌شود و دیگر لازم نیست بیماران از مرکز به تهران یا مراکز دیگر ارجاع بشوند.


وی اضافه کرد: یک سایت پدافند غیرعامل هم راه‌اندازی خواهیم کرد که چون بیمارستان ۱۰۰ هزار متر مساحت دارد و چنین امکانی در هیچ‌یک از بیمارستان‌های استان وجود ندارد، منحصربه‌فرد است؛ چون اگر بخواهند چنین سایتی را در یک زمین خالی داخل شهر انجام دهند، باید یک هزینه ۲۰ میلیاردی صرف کنند. همچنین ما در این سایت دو عدد ژنراتور داریم که با گازوئیل کار می‌کنند که اگر برق شهر هم قطع بشود، می‌توانیم تا دو هفته بیمارستان را با استفاده از آن‌ها اداره کنیم. از طرف دیگر، چاه آب هم داریم که امکان کلرزنی دارد و یک تا دو هفته می‌توانیم در صورت قطع آب شهری، آب مصرفی بیمارستان را با آن تأمین کنیم.


بابکان افزود: سوله ای هم داریم که دپو داروی بیمارستان است که اگر خدای‌نکرده زلزله‌ای اتفاق افتاد و ساختمان بیمارستان ناپایدار شد، بتوانیم دو برابر ظرفیت بیمارستان خدمات ارائه کنیم. نشانه‌گیری تعداد عمل‌های جراحی ما نیز تا ۱۰۰ عمل در ۲۴ ساعت است.

کد خبر: 53016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =