تعداد ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی در حال تشکیل است

با توجه به راهبرد کلان دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی سیاست‌های مرتبط با حوزه اشتغال، توسعه ظرفیت‌های بازار اشتغال و ایجاد بخشی از فرصت‌های شغلی پیش‌بینی شده در چارچوب هدف‌گذاری اشتغال از طریق توان موجود در حوزه مشاغل خانگی دنبال می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سیاست‌گذاری کلان و تصمیم‌سازی در راستای حمایت از توسعه مشاغل خانگی در نشست‌های ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با متولی‌گری وزارت کار با تعامل نهادهای مرتبط و تصمیم‌گیر در این بخش به صورت مستمر برگزار شده و علاوه بر رفع موانع موجود در این خصوص، ارائه راهکاری توسعه‌ای برای ایجاد اشتغال و رونق در حوزه مشاغل خانگی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

مشاغل خانگی در واقع طیف وسیعی از مشاغل مختلف در بخش‌های متنوع و نوظهور را شامل می‌شود.

توسعه اشتغال با بهره‌مندی از ظرفیت مشاغل خانگی به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مردمی و دولت باید در راستای توسعه اشتغال مدنظر قرار گیرد.

براساس آمارهای حوزه اشتغال در حال حاضر تنها بین ۳ تا ۴ درصد از اشتغال کشور در حوزه مشاغل خانگی رقم خورده که با استناد به ظرفیت‌های بزرگ این حوزه امکان ارتقاء سهم چندین برابری در این بخش وجود دارد.

آزادی و استقلال عمل بیشتر، امکان کار پاره وقت و پایین بودن میزان ریسک و بسیاری موارد دیگر از مزایای مشاغل خانگی است.

همچنین براساس اعلام وزارت کار بیشترین اعتبار مشاغل خانگی در دولت سیزدهم برای فعالان این حوزه و توسعه این مشاغل درنظر گرفته شد.

امکان رشد سهم مشاغل خانگی تا ۲۰ درصد از اشتغال کشور

دوشنبه هفته جاری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه چهل و هفتمین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در پاسخ به پرسش خبرنگار آتیه آنلاین در خصوص پیش‌بینی سهم‌پذیری مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور گفت: هدفگذاری وزارت کار اختصاص و سهم‌ بالای ۲۰ درصدی مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور است.

صولت مرتضوی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر اما در حدود ۴ درصد فرصت‌های شغلی کشور در حوزه مشاغل خانگی ثبت شده و فعالیت دارند که نیاز به پیگیری، تلاش و سیاستگذاری در این حوزه در دستور وزارت کار قرار دارد.

وی در ادامه بیان داشت: به دنبال هدفگذاری اشتغال حوزه مشاغل خانگی وزارت کار تلاش دارد که به سقف تعیین شده در راستای افزایش سهم مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور دست یابد.

صدور آنی مجوزهای مشاغل خانگی

در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مجوزهای مشاغل خانگی به صورت آنی صادر شده که ۴۸۸ مورد این مجوزها رشد ۳۶۸ درصدی داشته و صدور مجوزهای این حوزه را در ماه های اخیر شاهد هستیم.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رشد ۳۹۱ درصدی اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در مدت یک‌ساله اخیر به ثبت رسیده است.

براساس اطلاع مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی در حدود ۱۰ درصد کل مجوزهای کسب و کار در حوزه مشاغل خانگی صورت گرفته است.

همچنین مجموع مجوزهای درخواست شده در قالب درگاه مشاغل خانگی ۴۲۲ هزار عنوان شده که بیش از ۲۲۰ هزار مورد آن به مشاغل خانگی اختصاص دارد.

ضرورت تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی

تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی به منظور تهیه مواد اولیه کالاها، وسایل، ابزار و دیگر نیازمندی‌های اعضا در قالب تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی محقق می‌شود.

تعاونی‌های تامین نیاز با هدف ترویج و تحکیم مشارکت، همکاری و تعاون عمومی و تامین نیازهای مشترک اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعضا و کمک به تحقق عدالت اجتماعی به منظور تهیه مواد اولیه کالاها، وسایل، ابزار و دیگر نیازمندی‌های اعضا تشکیل می‌شوند.

این تعاونی‌ها می‌توانند در صورت امکان وسایل، تجهیزات، ماشین آلات و دیگر نیازمندی‌های خود و اعضا را بر اساس موضوع فعالیت به شکل مقرون به صرفه تامین کنند.

تشکیل تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی به دو صورت تشکیل تعاونی تأمین نیاز برای افرادی که دارای مشاغل خانگی در یک گرایش و یا چند گرایش همسو و نزدیک بهم و همچنین تشکیل تعاونی برای اشخاص پشتیبان مشاغل خانگی انجام می‌شوند.

تشکیل ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی در دست اجرا است

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص هدف‌گذاری تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی گفت: تعداد ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی در سطح کشور در حال تشکیل است.

مهدی مسکنی تصریح کرد: گستره شکل‌گیری تعاونی های تأمین نیاز در ۲۸ استان کشور برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است.

وی همچنین بیان داشت: امیدواریم با هدفگذاری صورت گرفته در ماه‌های آتی تحقق ۱۰۳ تعاونی تأمین نیاز را در سطح استانها شاهد باشیم.

معاون وزیر کار در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر براساس برآوردهای صورت‌گرفته تعداد ۲۳۵ عضو و ۲۴۳ فرصت شغلی در ۲۳ شرکت تعاونی تأمین نیاز در کشور شکل گرفته است.

تبدیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی به تعاونی کشوری

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار از تشکیل ۳۱ تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی خبر داده و می‌گوید: صفر تا صد این تعاونی‌ها در هر استان تشکیل می‌شود و تمام آنها را به یک تعاونی کشوری تبدیل می‌کنیم تا بازوی اجرایی ما در وزارت کار باشند.

محمود کریمی بیرانوند با تاکید بر زنجیره ارزش تولید مشاغل خانگی، می‌گوید: شکل گیری برخی از تعاونی‌ها از تأمین مواد اولیه تا آموزش، مهارت، نظارت و مشاوره همگی در قالب تعاونی‌ها اتفاق می‌افتد و بر این اساس از آنها حمایت می‌کنیم.

به گفته وی با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از فضای کسب و کار کشور دچار چالش شده، برنامه حمایت از مشاغل خانگی حرکتی راهگشا در ایجاد اشتغال پایدار به شمار می رود و حمایت و پشتیبانی از مشاغل خانگی در بحث اشتغال می‌تواند پایدار و درآمدزا باشد.

کد خبر: 55448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =