درمان آسیب‌های اجتماعی با تجویز نسخه متناسب با زیست‌بوم اجتماعی

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی‌ کشور گفت: برنامه  رصد آسیب‌های اجتماعی برای سازمان این امکان را فراهم می‌آورد که با رصد سالانه آسیب‌ها در هر شهرستان، برنامه‌ها و پروژه‌های متناسب با آنها را تدوین و اجرایی‌کند.   

فاطمه‌عباسی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان‌کرد: سازمان بهزیستی‌کشور براساس جزء ۸ از بند پ ماده ۵۷ قانون احکام دائمی به عنوان متولی سلامت‌اجتماعی در کشور با اولویت‌ پیشگیری از آسیب‌های‌اجتماعی مشخص شده و به همین جهت رصد آسیب‌ها به صورت‌جدی در دستورکار قرار دارد.
وی افزود: طرح شناسایی و رصد آسیب‌ها براساس عوامل تعیین‌کننده در تمام شهرستان‌ها در سال ۱۴۰۰ تکمیل شد آسیب‌های هر شهرستان نیز رتبه‌بندی شد.
عباسی خاطرنشان کرد: به دلیل محدودیت در منابع مالی و انسانی ناگریز با اولویت بندی، مداخله در آسیب‌ها انجام می‌گیرد؛ مثلا در گام‌آغازین برای آسیب‌های دارای رتبه اول تعریف پروژه، مداخله‌درمانی و الگوی اجرایی در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی رصد سالانه آسیب‌ها را در سنجش اثرگذاری برنامه‌های این معاونت موثر دانست و افزود: به جهت اینکه مدام این آسیب‌ها در سراسر کشور رصد می‌شوند و به موازی آنها برنامه‌ها نیز تعریف و اجرایی می‌شوند به همین جهت نه تنها کاهش یا رشد آسیب‌ها را می‌توان سنجید بلکه از طرف دیگر میزان اثربخشی برنامه‌ها و پروژه‌ها نیز قابل‌بررسی است.
عباسی عنوان کرد: رصد آسیب‌های اجتماعی یکی از بهترین اقدامات سازمان بهزیستی است اگرچه آمار و گزارش‌های دریافتی از استان‌های کشور محرمانگی آنها رعایت می شود اما از طرف دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط می‌توانند به منظور مداخله درمانی به موقع و اصولی، به اطلاعات و آمارها دسترسی داشته‌باشند.
وی بااشاره به اینکه برای هر شهرستان برنامه‌های متناسب با زیست‌بوم اجتماعی خاص خود تدوین می‌شود، تاکیدکرد: مثلا اگر آمار خودکشی در شهرستانی بالاست برنامه پیشگیرانه خودکشی و تاب‌آوری در دستور کار قرار می‌گیرد و به نوعی در هر استان برای هر آسیب نسخه جداگانه‌ای تجویز می‌شود.
به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان بهزیستی کشور رصد آسیب‌های اجتماعی را از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار داده است تا از این طریق علاوه بر شناسایی وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور، بتواند تمرکز و توجه بیشتری به روند تغییر آسیب‌های اجتماعی و عوامل تعیین‌کننده آن درکشور داشته باشد.

کد خبر: 55450

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =