۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 59013
به همین سادگی

فیلم «به همین سادگی» یکی از آثار رضا میرکریمی است که در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. محور اصلی این فیلم روایتی است از یک روز زندگی زن خانه‌داری به نام طاهره.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طاهره زنی سنتی و خانه‌دار در یک خانواده چهار نفره است که با وجود داشتن خانواده‌ای ایده‌آل از لحاظ اقتصادی و شرایط فرزندان، احساس تنهایی می‌کند. طاهره که نقش‌آفرینی آن را «هنگامه قاضیانی» برعهده دارد، در ابتدای فیلم بسیار شبیه به تعریفی است که در عرف مرسوم جامعه ایرانی از «زن خانه‌دار» ارائه و پذیرفته شده است. رفته‌رفته با پیش رفتن داستان، تصویر ابتدایی به سمتی تازه حرکت می‌کند و نکات ریزی در شخصیت این زن خانه‌دار نمایان می‌شود که نشان از تفاوت‌های این شخصیت با تصویر همیشگی ما از زن خانه‌دار دارد.
زنی که در لایه‌های درونی شخصیت معترض است اما در خانواده به میزان انتظارش، مورد توجه فرزندان و همسر خود نیست. او نمایانگر زنی مهربان، ایثارگر و تمام و کمال در خدمت خانواده است. توصیفی زیبا که نشان از فداکاری‌های زنان ایرانی به منظور ایجاد آرامش در کانون خانواده و تربیت درست فرزندان دارد. فداکاری‌هایی که روزمرگی و تکرار، تأثیری روی آن نداشته و هرچند خستگی‌هایی ایجاد می‌کند، اما هرگز منجر به متوقف شدن آن نمی‌شود. فیلم «به همین سادگی» روایتگر یک روز کامل از زندگی طاهره است که به کارهای روزمره خود مشغول است اما در میان این روزمرگی، زنی را می‌بنیم که علاقه‌مند به فعالیت‌هایی غیر از خانه‌داری نیز است. طاهره در طول فیلم برای سرودن شعر و کشیدن نقاشی، دست‌وپا زدن برای رسیدن به شخصیتی خالق، خلاق و آفریننده تلاشی قابل اعتنا دارد. با این حال او تا صبح آغاز فیلم، زنی است که درست مانند فرشته به زندگی همه معنا می‌بخشد. زنی که تنها به دنبال توجه و تأیید خانواده است؛ در انتهای فیلم از دیدگاه مخاطب انسانی با هویت و دارای قدرت تصمیم‌گیری است که عدم حضورش بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. «به همین سادگی» فیلم جزییات است، القاء کسالت از طریق نشان دادن جزییات زندگی یک زن خانه‌دار که در عین دور بودن از سنت‌ستیزی به هویت زنانه خود به عنوان یک انسان پی برده است و در طول یک روزی که مخاطب در مدت زمان فیلم او را همراهی می‌کند از کلیشه اشتباهی که برای او تعریف شده رهایی می‌یابد.
«به همین سادگی» از معدود فیلم‌هایی است که سعی داشته تصویری دقیق و درست از زن خانه‌دار ایرانی ارائه دهد و نشان دهد که زنان همان‌قدر که با اشتیاق و خودخواسته از پس تمام مسئولیت‌های سنگین خانه‌داری برمی‌آیند، می‌توانند به علائق شخصی خود نیز توجه کرده و هویت خود را بیابند. اتفاقی که نتیجه آن خانه و خانواده‌ای شادتر، همدل‌تر و رفیق‌تر است.

کد خبر: 59013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =