۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 60710
روش‌های درمان گردن‌درد عصبی

گردن‌درد عصبی (رادیکولوپاتی گردنی) زمانی اتفاق می‌افتد که عصب ماهیچه‌های گردن که به ستون فقرات متصل است تحت فشار قرار گیرد یا تحریک شده باشند. این پدیده می‌تواند باعث درد در شانه، بازوها و ضعف و بی‌حسی عضلانی شود. از آنجایی که اغلب بعد از درد به فکر درمان می‌افتیم و اصولا به پیشگیری توجه نمی‌کنیم در ادامه روش‌های درمان گردن‌درد عصبی می‌آید.

درمان گردن‌درد عصبی

بسته به علت اصلی گردن‌درد و شدت علائم آن، درمان‌های گوناگونی برای رفع این عارضه تجویز و به‌کار گرفته می‌شود. معمولا در ابتدای روند درمان، راهکارهایی غیر از جراحی تجویز می‌شوند چون هم درد کمتری را به فرد تحمیل می‌کند، هم دوره نقاحت ندارد و هم هزینه کمتری دربر دارد. اما اگر بعد از ۶ الی ۱۲ هفته، بهبودی در علائم گردن‌درد عصبی مشاهده نشود، بنا به تشخیص پزشک ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. روش‌های غیر از جراحی برای درمان گردن‌درد عصبی عبارت‌اند از:

۱) استراحت و حرکت ندادن گردن

در شرایط حاد گردن ‌درد عصبی، باید از حرکت مکرر گردن و همینطور بلند کردن اجسام سنگین اکیدا خودداری شود، چون بلندکردن بار به ستون فقرات، بازوها و شانه فشار وارد می‌کند که ممکن است اعصابی که دچار درد هستند را تحریک کند و باعث تشدید آن شود. استفاده از گردن‌بند طبی و سایر لوازم طبی مانند بعضی از انواع کمربند طبی برای محدود کردن حرکات گردن و صاف نگه داشتن آن هنگام استراحت مفید است.

۲) دارو

در صورت صلاحدید پزشک، داروهای ضد التهابی برای درمان گردن‌درد عصبی تجویز می‌شود. در بعضی موارد، گردن‌درد عصبی به داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی پاسخ می‌دهند، اما یک دوره کوتاه مصرف کورتون نیز برای افرادی که اختلالات حادتر دارند، تجویز می‌شود، که البته با توجه به عوارض بدون تجویز پزش ممکن است نتایج مخربی در بدن داشته باشد.

۳) فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست یا متخصص مرتبط، می‌تواند براساس شرایط بیمار تمرین یا ورزش‌های کششی را برای بهبود گردن‌درد عصبی تجویز کند، چون تقویت عضلات در برخی از موارد باعث کاهش فشار بر ماعیچه و عصب تحریک شده می‌شود . بنابراین حرکات و تمرین‌های فیزیوتراپی می‌توانند به بهبود تدریجی نواحی از گردن و شانه که بر اثر عدم تحرک و درد ضعیف شده‌اند، کمک کنند.

۴) یخ یا گرما درمانی

استفاده از یخ یا کیسه آب گرم می‌تواند به تسکین درد گردن در بعضی موارد کمک کند که بسته به نوع دردهای ایجاد شده و زمان استفاده کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال، استفاده از کمپرس یخ بلافاصله پس از بروز دردهایی که به فعالیت و ورزش مربوط هستند، می‌تواند درد را کاهش دهد و در جلوگیری از التهاب موثر باشد.

توجه داشته باشید که در یخ یا گرما درمانی، باید از تماس مستقیم با پوست خودداری کرد، بهتر است از کیسه‌های مخصوص یخ و آب گرم استفاده شود و اگر دردسترس نبود یخ را در نایلون و حوله گذاشت و بعد روی موضع مورد نظر قرار داد تا تا از آسیب پوستی جلوگیری شود. همچنین، استفاده از این روش باید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه و در بازه‌های زمانی دو ساعته باشد.

روش گیاهی و خانگی را برای مقابله با گردن‌درد

-استفاده از سرکه سیب

سرکه با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، به تسکین سریع درد کمک می‌کند. به دو روش می‌توان از خواص سرکه سیب برای کاهش درد استفاده کرد:

  1. آغشته کردن دستمال کاغذی به سرکه سیب و قرار دادن آن در محل درد.
  2. حل کردن دو فنجان سرکه سیب داخل آب ولرم حمام و ۱۵ دقیقه استحمام در وان برای گردن یا قرار دادن موضع ملتهب دیگر در محلول رقیق سرکه و آب گرم.

- مصرف زنجبیل

عوامل ضد التهابی موجود در زنجبیل به بهبود گردش خون در ناحیه درد و در نتیجه آن، کاهش درد کمک شایانی می‌کند که به سه روش می‌توان از زنجبیل برای تسکین درد گردن استفاده کرد:

  1. جوشاندن مقداری زنجبیل تازه در دو فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه، صاف کردن مخلوط و اضافه کردن مقداری عسل و سپس نوشیدن؛ می‌توان تا روزی سه فنجان این دمنوش را استفاده کرد.
  2. اضافه کردن نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل به یک لیوان آب و نوشیدن آن؛ این نوشیدنی را هم تا سه بار در روز می‌توان نوشید.
  3. رنده کردن مقداری زنجبیل تازه، قرار دادن سه قاشق غذاخوری از آن داخل پارچه‌ای پنبه‌ای و قرار دادن پارچه به مدت ۳۰ ثانیه داخل آب داغ؛ زمانی که پارچه کمی خنک شد، باید آن‌را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه درد قرار داد تا درد تسکین پیدا کند.

-مصرف دارچین

ترکیبات ضد التهابی موجود در پودر دارچین در درمان التهاب عضلات موثر است که در این مورد می‌توان برای درد گردن استفاده کرد. همچنین می‌توانید برای تسکین درد گردن هر روز چای دارچین نوشید.

-استفاده از زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه یک عامل ضد التهابی است و به بهبود گردش خون و تسکین درد کمک می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص زردچوبه در درمان گردن‌درد، کافیست یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را به همراه مقداری عسل به یک لیوان شیر داغ اضافه کرد و سپس آن‌را نوشید.

روغن گیاهی برای گردن درد

ماساژ گردن با روغن‌های گیاهی، یکی دیگر از روش‌های موثری است که برای درمان گردن‌درد توصیه می‌شود که البته در مورد نوع ماساژ نیز لازم است اطلاعاتی کسب کنید. در ادامه در مورد چهار روغن گیاهی مفید و کارآمد برای ماساژ نیز اطاعاتی در اختیارتان قرار می‌گیرد:

-روغن زیتون

خواص زیتون و روغن زیتون برکسی پوشیده نیست. یکی از کاربردهای روغن زیتون، تسکین درد در ناحیه (گردن) است. اگر روغن زیتون را با فلفل تند هندی ترکیب و ناحیه مورد نظر را با آن ماساژ دهید، درد گردن تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

-روغن اسطوخدوس

ماساژ با روغن اسطوخدوس یک درمان خانگی عالی محسوب می‌شود؛ با استفاده از دستورالعمل زیر می‌توان برای تسکین درد به کمک ماساژ با روغن اسطوخودوس استفاده کرد که البته استفاده از این روغن نیز نیاز به کسب اطلاعات اولیه در مورد آن دارد تا با محدودیت‌های مصرف آن آشنا شوید.

  • اما به طور کلی، ماساژ دادن شانه و گردن توسط مقداری روغن اسطوخدوس بعد از دوش آب گرم توصیه می‌شود.
  • استفاده سپس از حرکات چرخشی با فشار ملایم به مدت ۱۰ دقیقه.

- روغن سیاه‌دانه

از جمله فواید بی‌شمار سیاه‌دانه، تسکین دردهایی مثل گردن‌درد است. برای استفاده از سیاه‌دانه به‌منظور تسکین درد، کافی است یک فنجان روغن سیاه‌دانه را گرم کرد و قبل از خواب، محل درد را به‌خوبی با آن ماساژ دهید، سپس محل مورد نظر را با پارچه‌ای پشمی ببندید و استراحت کنید.

کد خبر: 60710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =