ورزش در محیط کار را فراموش نکنید

زندگی ماشینی و مشغله کاری سبب کم‌تحرکی کارکنان شده است و کم‌تحرکی باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها است. تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و استراحت کافی در سلامتی نقش مهمی ایفا می‌کند و افراد به دلیل داشتن نقش‌های مختلف باید به سلامتی خود اهمیت دهند و با اختصاص ساعاتی به ورزش در طول هفته به افزایش سلامتی خود کمک کنند.

ورزش پشت میز کار

  1. سر خود را آهسته به سمت شانه خم کنیم و بعد از حدود ۱۰ ثانیه مکث، این حرکت را برای طرف مقابل نیز تکرار کنیم، سپس شانه‌ها را رها کنیم.
  2. شانه‌ها را به صورت دایره وار ۱۰ بار به سمت جلو و ۱۰ بار به سمت عقب بچرخانیم.
  3. در ابتدا شانه‌ها را اندکی به سمت عقب متمایل کرده، سپس بالا آورده و به سمت جلو بچرخانیم، این حرکت را ۸ بار تکرارکنیم. سپس شانه‌ها را اندکی به سمت جلو متمایل کرده، سپس بالا آورده و به سمت عقب بچرخانیم، این حرکت را هم ۸ بار انجام دهیم.
  4. یکی از دست‌ها را پشت آرنج قرار دهیم، آرنج خود را بلند کرده و آن را به سمت سینه خود بکشیم. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در حالت کشش بمانیم، این حرکت را برای دست دیگر هم انجام دهیم.
  5. برای رهایی از خستگی دست‌ها و انگشتان پس از فعالیتی طولانی با موس و صفحه‌کلید؛ یکی از دست‌ها را به سمت جلو کشیده و به کمک دست دیگر انگشت‌ها را به سمت پایین بکشیم، بعد از چند ثانیه مکث، همین کار را با دست دیگران تکرار کنیم. این حرکت را ۳ بار برای هر دست انجام دهیم.

ورزش با وسایل موجود در محل کار

اگر قصد ورزش کردن داشته باشیم هر وسیله‌ای می‌تواند به کار بیاید، بنابراین جدای از حرکات هوازی و کششی، می‌توانیم از وسایلی که در محل کار موجود است هم برای ورزش استفاده کنیم. از میز و صندلی گرفته تا بطری آب روی میز، همه و همه می‌توانند تبدیل به وسایل کمکی برای ورزش شوند.

  1. همانطور که روی صندلی خود نشسته‌ایم به جلو خم شوید، بازوهایتان را باز کنید، چند ثانیه در همین حالت بمانید و سعی کنید تعادلتان را در این وضعیت حفظ کنید.
  2. روی یک صندلی ثابت بنشینیم، پاهایتان را دراز کرده و کنار هم قرار دهید، دسته‌های صندلی را محکم بگیریم و بدون اینکه زانوها خم شود سعی کنیم بلند شویم.
  3. در همان حالتی که در پشت میزتان نشسته‌اید، پشتتان را صاف کنید. کف پاهایتان را کامل روی زمین بگذارید و عضلات شکم را سفت نگه دارید، یک پا را تا سطح لگن بلند کنید و بکشید، ده ثانیه در همین حالت بمانید، پایتان را آهسته روی زمین بگذارید و با پای مقابل همین کار را تکرار کنید. حدود ۱۰ تا ۱۵ بار این حرکت را تکرار کنید.
  4. بطری پر آب که روی میز قرار دارد می‌تواند جایگزین خوبی برای دمبل باشد، صاف روی صندلی بنشینید، بطری را در دست‌ نگه دارید و به‌سمت شانه بالا بیاورده، پانزده بار این حرکت را برای هر دست تکرار کنید.

سخن آخر

فراموش نکنیم هر میزان هم که سرمان شلوغ باشد باز هم می‌توان وقت کافی برای ورزش کردن پیدا کرد. انجام این حرکات هر چند خیلی آسان به نظر می‌‎رسند، اما در بلند مدت تاثیر به‌سزایی روی سلامت جسم خواهند داشت.

کد خبر: 60835

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =