۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 61090
عرق کنید تا سلامت بمانید

وقتی صحبت از عرق کردن می‌شود، فقط به جنبه منفی آن یعنی بوی نامطبوع فکر می‌کنیم، در صورتی با رعایت بهداشت و استفاده از روش‌های خوشبوکننده می‌توان آن را را کنترل کرد و از این موضوع غافل نشویم که فواید عرق کردن برای سلامت بیشتر از چیزی است که فکر می‌کنیم.

عرق کردن بدن یک امر طبیعی به‌ویژه در فصل گرما است. یک فرد نسبتاً سالم که به‌ سختی ورزش می‌کند اگر نتواند عرق کند، می‌تواند نشان از کم‌آبی شدید بدن باشد. امروزه شاهد این هستیم که افراد برای جلوگیری از تعریق به روش‌های از جمله بوتاکس روی آورده‌اند. استفاده از این روش بدون شک بدون عارضه نیست بهتر است اگر تعریق غیرعادی نداریم از این روش‌های تهاجمی دوری کنیم در ادامه به مهم ترین فواید عرق کردن می پردازیم.

عرق کردن، اثرات ضد پیری دارد

عرق کردن پوست را مرطوب و خنک می‌کند. ثابت‌شده است که ورزش منظم و تولید عرق طبیعی اثرات ضد پیری دارد. علاوه بر این، حتی به کشتن باکتری‌های مضر روی سطح پوست کمک می‌کند. برخلاف تصور رایج، عرق کردن می‌تواند به بهبود آکنه کمک کند؛ وقتی عرق می‌کنید، منافذ باز می‌شوند و اجازه می‌دهند کثیفی‌ها، چربی‌ها و باکتری‌های موجود در منافذ خارج شوند اما نکته اینجاست که به‌محض اینکه عرق کردنتان متوقف شد باید صورتتان را بشویید تا باکتری‌ها از بین بروند.

سموم را از بین می‌برد

یکی از بهترین راه‌ها برای سم‌زدایی بدن، عرق کردن است. از طریق عرق، ترکیبات مختلفی ازجمله نمک، کلسترول و سایر سموم از بدن آزاد می‌شود.

تسهیل روند بهبود زخم ها

غدد عرق محل ذخیره سلول های بنیادی بالغ هستند که در فرآیند بهبودی و بسته شدن زخم‌ها نقش دارند. این غدد یک نوع از غدد عرق موجود در بدن هستند که به تعداد زیاد روی سطح پوست سراسر بدن وجود دارند.

شادی‌آور مغز است

ورزش روحیه خوبی به شما می دهد اما قبل از همه اینها توجه داشته باشید که باید با تمرینات وزنه برداری سنگین یا با ورزش بی هوازی عرق کنید تا از مزیت آن بهره مند شوید. سطح اندورفین در بدن هرکس منحصر به فرد است و انجام فعالیت بدنی مناسب باعث ایجاد "افیون" در مغز شده و شما را مجبور به تعریق می کند.

آنتی بیوتیک ترشح می‌کند

عرق آنتی بیوتیک های بسیار کارآمدی را روی پوست پخش می کند به همین دلیل در صورت بریدگی کوچک، خراش یا نیش پشه پوست زخم می شود و دیگر نیازی به آنتی بیوتیک نیست عوامل آنتی بیوتیکی ترشح شده در غدد عرق مانند درمسیدین، به سرعت و به طور موثر مهاجمان را از بین می برند.

روش‌های صحیح مقابله با بوی عرق

بسیاری از افراد روش راحت یعنی استفاده از اسپری‌های ضد تعریق‌ را برای مقابله با بوی نامطبوع عرق انتخاب می‌کنند در صورتی که این روش حاوی سمومی مانند آلومینیوم است که منافذ را مسدود کرده و توانایی بدن برای تعریق را کاهش می‌دهد. استفاده مداوم از آنها منجر به بروز مشکل در میکروبیوم (تنظیم‌کننده سیستم گوارش و همچنین فرآیند استخراج مواد مغذی) می‌شود. بنابراین، بهتر است بیشتر از ۲ یا ۳ بار در هفته از محصولات ضد تعریق استفاده نکنید و قبل از خواب هم پوست خود را از این مواد پاک‌ کنید.

روش‌های سنتی زیادی نیز برای اینکار وجود دارد که علاوه بر هزینه کمتر می‌توان گفت بعضا اثرگذاری بیشتری نیز دارند. از جمله گیاهان خوشبوکننده عرق می‌توان به جوشانده برگ حنا، سرکه سیب، گلاب، آب لیموترش، برگ شیرین‌بیان، سدر، بهارنارنج و اسطوخودوس اشاره کرد به اینصورت که با آغشته کردن پنبه این مواد را به ناحیه مورد نظر می‌زنیم که علاوه‌بر خشک نگه‌داشته ناحیه موردنظر باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر نیز می‌شود.

به طور کل می‌توان گفت عرق کردن بدن انسان نیز یک امر کاملا طبیعی و مفید برای سلامتی است و تنها در صورتی می‌تواند نگران‌کننده باشد که بیش از حد و مخل انجام فعالیت‌های روزانه باشد که در این صورت نیز بهتر است با پزشک متخصص برای درمان مشورت شود.

کد خبر: 61090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =