۱۹ نکته طلایی برای کمک به کبد

در مورد کبد چرب و بسیاری از بیماری‌های دیگر که به طور معمول رابطه‌ای با سبک زندگی دارند، موضوعی که بسیار باید مورد توجه قرار گیرد این است که؛ متاسفانه اغلب افرادی که به تازگی متوجه بیماری خود می‌شوند به رژیم‌های غذایی سخت و غیراصولی روی می‌آوردند که خود این رژیم‌ها سبب بدتر شدن کبدچرب می‌شود.

لازم است به خاطر داشته باشیم چنین مواردی که رابطه نزدیکی با سبک زندگی دارند با مرور زمان و تغییر مداوم و آرام آرام عادات زندگی اصلاح می‌شوند:

  1. گرسنگی طولانی مدت باعث بدتر شدن وضعیت کبد می‌شود.
  2. حتما روزانه ۸ لیوان آب مصرف کنید.
  3. سعی کنید خواب منظم و کافی داشته باشید.
  4. نظم در غذا خوردن بسیار مهم است، در طول روز ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده کم حجم مصرف کنید.
  5. میوه و سبزیجات را حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  6. از نان های سبوسدار استفاده کنید.
  7. مصرف نان‌های سفید و برنج سفید و ماکارونی باید در حد تعادل و کمتر از قبل شود.
  8. وزن خود را به آرامی کاهش دهید.
  9. از مصرف غذاهای پرچرب و غذاهای سرخ شده با روغن جامد خودداری کنید. علاوه بر خودداری از مصرف روغن جامد، مصرف نکردن روغن نباتی، کره و مارگارین تا حد امکان توصیه می‌شود.
  10. مصرف پروتئین‌هایی مانند مرغ، ماهی، حبوبات .... توصیه می‌شود، به طور کلی گوشت مرغ و ماهی بهتر از گوشت قرمز هستند.
  11. از مصرف غذاهای رستورانی خودداری کنید، چراکه حاوی روغن‌های مضر هستند (اگر سرکار می‌روید بهتر است غذای خود را در خانه تهیه کرده و همراه خود ببرید).
  12. از مصرف شیرینی‌ها، شکلات، قند و شکر پرهیز کنید.
  13. شیر و ماست پرچرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید و به جای آن از شیر و ماست کم چرب پروبیوتیک و دوغ کفیر استفاده کنید. در مجموع استفاده از مکمل های پروبیوتیک توصیه می شود.
  14. از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا پرهیز کنید.
  15. افزایش مصرف آنتی اکسیدانها بسیار مفید است که در انواع سبزیجات و میوه‌ و مغزها مانند انگور،گردو و... وجو دارد. (در حد تعادل).
  16. انجام فعالیت بدنی (ترکیبی از ورزش های هوازی و بی‌هوازی ) برای مثال پیاده روی + تمرین با وزنه(دمبل)، ۳ روز در هفته هر بار ۵۰ دقیقه و یا ۵ روز در هفته هر بار نیم ساعت بسیار مهم است.
  17. از استرس دوری کنید و اگر استرس و یا اضطراب دائمی دارید و این استرس باعث افزایش مصرف شیرینجات می‌شود، در چنین شرایطی بهتر است با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید.
  18. مصرف قهوه تلخ (بیشتر از دو فنجان در روز نباشد) و چای سبز بصورت کنترل شده توصیه می‌شود.
  19. گاهی بعضی افراد به بهانه رژیم؛ وعده شام خود را حذف کرده و به جای شام یک بشقاب میوه میخورند، در صورتی که قند مازاد میوه در بدن تبدیل به چربی شده و داخل کبد انباشته می‌شود. بنابراین بهتر است در روز سه الی ۴ عدد میوه در حد تعادل مصرف کنید.
کد خبر: 63197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =