تأثیر مثبت «طبیعت کوچک» بر بهره‌وری کارکنان

تحققیات جدید نشان می‌دهد وجود یک طبیعت کوچک (گل و گیاه‌های جمع‌وجور که گاهی بر روی میز قرار می‌گیرند) می‌تواند توان کاری و عملکرد کارمندان را بهبود بخشد. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، قرار گرفتن در معرض طبیعت در محل کار بهره‌وری، کمک‌رسانی و خلاقیت را افزایش می‌دهد و تاکنون شواهدی از اثرات منفی استفاده از آن وجود نداشته است. توصیه می‌شود در فضاهای بلااستفاده در محیط کاری از طبیعت واقعی و مصنوعی استفاده کنید و همچنین بعد از ساعات کاری زمانی را به سپری کردن در طبیعت اختصاص دهید. در واقع ادغام طبیعت در محیط‌های کاری عملکرد کلی کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

در کنری وورف - منطقه شلوغی در لندن که پایگاه تجاری برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهانی است - توسعه‌دهندگان در حال ساخت یک «ستون سبز» هستند که به زودی از میان آسمانخراش‌ها عبور خواهد کرد و به کارگران امکان دسترسی به فضاهای سبز را در طول روزهای کاری می‌دهد.
در آن سوی شهر در ساختمان در حال ساخت گوگل در انگلیس، پارکی به طول ۳۰۰ متر با بیش از ۲۵۰ درخت روی پشت‌بام ایجاد شده که این ساختمان را می‌پوشاند و به کارمندان این امکان را می‌دهد تا ساعاتی از روز را از دفاتر و فضای شهری فرار کرده و وقت خود را در این محیط سپری کنند.
در طرف دیگر اقیانوس اطلس و در ایالات متحده، شرکت خرده‌فروشی (L.L. Bean) یکی از انبارهای خود را به دو قسمت تقسیم و فضا را به حیاطی پر از گل و گیاه تبدیل کرده است تا همه در دفتر جدیدشان هنگام کار، منظره‌ای از طبیعت مقابل خود داشته باشند. این نمونه‌های واقعی از گنجاندن طبیعت در فضاهای تجاری، یک روند رو به رشد طراحی در چنین مکان‌هایی است تا کارکنان بتوانند در طول روزهای کاری خود در طبیعت غرق شوند و از آن لذت ببرند.

طبیعت و طرح‌های پایدار
افزایش روزافزون استفاده از طبیعت در محیط کار مطمئناً با طرح‌های پایدار بسیاری از شرکت‌ها هم‌سو است. با این حال، این انگیزه از تأثیر طبیعت بر انسان نشأت می‌گیرد و به خوبی ثابت شده که طبیعت به ما احساس بهتری می‌دهد. احساسات ما، تفکر ما، ارتباط ما با دیگران و سلامت جسمانی ما همه با حضور در طبیعت افزایش و بهبود می‌یابد. به‌رغم ارتباط بین تماس با طبیعت و سلامت ما، آوردن طبیعت به محل کار به دلیل هزینه و نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ مشکلاتی را به همراه دارد؛ نخست، در زمان رکود اقتصادی و تلاش برای کاهش هزینه‌ها، استفاده از طبیعت در محیط کاری کارمندان هزینه‌های گزافی به دنبال دارد که منطقی به نظر نمی‌رسد. دوم، در بسیاری از محیط‌های کاری ایجاد یک ستون سبز یا یک باغچه در پشت‌بام عملی نیست. در مورد این دو مشکل باید پرسید که راهکار منطقی چیست؟
پاسخ به این سؤالات ابتدا مستلزم درک این نکته است که آیا طبیعت تأثیراتی بر معیارهایی که برای سازمان‌ها مهم است (به عنوان مثال، رضایت و عملکرد کارکنان) دارد و اگر چنین است آیا استفاده کمتر از طبیعت برای به دست آوردن این نتایج امکان‌پذیر است یا خیر؟
بنابراین، ما تصمیم گرفتیم تأثیرات (در صورت وجود) چیزی را که ما به عنوان طبیعت کوچک می‌نامیم - روش‌های کوچک، مقرون‌به‌صرفه و به ظاهر بی‌ضرر برای گنجاندن طبیعت در محل کار - بر روی احساس کارکنان در محل کار و نحوه عملکرد آن‌ها آزمایش کنیم.

یک تحقیق جهانی
ما در دانشگاه هاروارد، در مورد تأثیر تماس با طبیعت در محل کار به روش‌های مختلف، در مطالعات متعدد با کارگران در ایالات متحده، کانادا، چین، نیوزیلند و اندونزی تحقیق کردیم. در آزمایش‌ها، به افراد شاغل تصاویری از مکان‌های کاری مملو از عناصر طبیعی یا تصاویر مشابه نشان داده شد. سپس از آن‌ها خواستیم تصور کنند که در این فضاها کار می‌کنند و گزارش دهند که این کار چه احساسی و عملکرد در آن‌ها ایجاد می‌کند.
همچنین مطالعات پیچیده‌تری را در محیط‌های کاری در دنیای واقعی انجام دادیم. به عنوان مثال، تماس واقعی کارکنان با طبیعت را در طول یک هفته در محل کار ارزیابی کردیم (مثلاً کار در نزدیکی گیاهان، مناظر طبیعی یا صدای آب) و سپس احساسات و عملکرد عینی شغلی آن‌ها را اندازه‌گیری کردیم. در این تحقیق و در یک آزمایش میدانی در یک شرکت حسابداری، شب به دفاتر رفتیم و گیاهان گلدانی را روی میز کارمندان و گلدان‌های مشابه را که فقط با لوازم اداری پر شده بودند، در میزهای دیگر قرار دادیم. سپس نگرش‌ها و عملکرد شغلی دو گروه را اندازه‌گیری و آن‌ها را با هم مقایسه کردیم.
نتایج تا حد زیادی در این مطالعات ثابت بود: استفاده از حتی میزان کمی از عناصر طبیعت در محل کار، احساس کارمندان را به‌گونه‌ای بهبود بخشید که به عملکرد کاری بالاتر، افزایش بهره‌وری و خلاقیت منجر شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ترکیب طبیعت کوچک در محیط‌های کاری می‌تواند به سلامت و عملکرد کارگران به شیوه‌ای معنادار کمک کند. همچنین بررسی کردیم که آیا بین کارمندانی که طبیعت بر کار آن‌ها تأثیر گذاشته تفاوتی وجود دارد؛ عواملی مانند میزان درک افراد از طبیعت به‌طور کلی، و میزان جذب آن‌ها به تجربیات جدید.
یافته‌ها نشان داد که برخی افراد ارتباط مؤثرتری با طبیعت برقرار کردند و این ارتباط بر نحوه فعالیت‌های کاری آن‌ها اثر مثبت داشت. همچنین هیچ مدرکی پیدا نکردیم که نشان دهد قرار گرفتن کارمندان در معرض طبیعت در محل کار تأثیرات منفی روی آن‌ها داشته باشد. بنابراین، به نظر می‌رسد که میکروطبیعت برای کارمندانی که کمی جنبه‌های منفی نیز دارند، بسیار مناسب است.
با در نظر گرفتن این یافته‌ها، ما بر این باوریم که طبیعت فقط نباید مختص کارمندانی باشد که محیط کارشان دارای ستون سبز یا پارکی در کنار محیط کاری‌شان است، بلکه طبیعت باید در دسترس بسیاری از کارمندان باشد. در واقع شرکت‌ها باید شرایط قرار گرفتن در کنار میکروطبیعت را برای کارکنان خود فراهم کنند. در زیر، پیشنهاداتی را برای گنجاندن میکروطبیعت در محیط کار ارائه کرده‌ایم و مدیران را تشویق می‌کنیم تا آزادی عمل و خلاقیت را در سازمان خاص خود داشته باشند.

سرمایه‌گذاری صحیح
دادن فرصت به کارمندان برای دسترسی به طبیعت واقعی ایده‌آل است. آب‌نمای داخلی و پنجره‌هایی با منظره طبیعت اگرچه واقعی نیست اما به این معنا نیست که کارمندان از طبیعت بهره نخواهند برد. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی به تصویر کشیدن طبیعت، مانند نقاشی‌های دیواری و گل‌های مصنوعی، می‌تواند به کارمندان روحیه طبیعی بدهد. طبیعت فقط مختص دفاتر اداری نیست. ناگفته نماند که فقط کارمندان ادارات نیستند که باید از طبیعت بهره ببرند. کارکنان محیط‌هایی که از طبیعت دور شده‌اند - مثل انبارداری یا خط تولید - نیز اگر در معرض فضاهای پر شده با عناصر طبیعت قرار بگیرند تأثیر مثبتی بر روند کار و بهبود وضعیت‌شان خواهد گذاشت. طبیعت فقط مختص محل کار نیست. مزایای طبیعت فراتر از زندگی کاری کارکنان است. برخی از تحقیقات ما در مورد تأثیر گذراندن وقت در بیرون از منزل در عصر بعد از روز کاری بوده است. ما متوجه شدیم کارمندانی که ساعاتی بعد از کار را در فضای باز وقت گذرانده‌اند روز بعد بهره‌وری بیشتری داشته‌اند. به‌ویژه برای کارگران دورکار، پیامدهای آن روشن است. مزایای حضور در طبیعت در خانه، به فضای کار نیز منتقل می‌شود. بنابراین حتی تشویق کارمندان برای پیاده‌روی عصرانه می‌تواند به آنها کمک کند روز بعد بهره‌وری بیشتری داشته باشند. از فضاهای بلااستفاده کمک بگیرید. طبق تعریف، طبیعت کوچک‌ کوچک است و می‌تواند به سادگی رنگ‌آمیزی یک دیوار با رنگ‌های طبیعی، افزودن گل به اتاق خواب، یا محوطه‌سازی فضای بیرون پنجره‌های کارکنان باشد. ما مدیران را تشویق می‌کنیم تا از فضاهای پرت و بلااستفاده در اطراف محل کار خود استفاده کنند. گاهی همین فضاهای کوچک و بلااستفاده می‌تواند با هزینه‌ای اندک به یک طبیعت کوچک تبدیل شود. به عنوان مثال افزودن محوطه‌سازی به یک پارکینگ بیش از حد صنعتی، ممکن است روحیه کارکنان را تقویت کند. به‌طور کلی، یافته‌های ما نشان می‌دهد که مزایای تماس کارکنان با طبیعت در محل کار بسیار زیاد است و تأثیرات مثبتی بر رفاه آنان و نحوه انجام کارشان می‌گذارد.

منبع:hbr

کد خبر: 63230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =