راهنمای تفکر نقادانه

تفکر انتقادی موضوعی است که در جامعه مدرن بسیار مورد توجه نظریه‌پردازان و اندیشمندان قرار گرفته است. برای رسیدن به روش‌های درست و گرفتن تصمیم‌های عقلانی به تفکری درست و عقلانی نیاز است.

از این نوع تفکر در زمینه‌های مختلفی چون تجارت و بازرگانی، کسب‌وکارهای کوچک، توسعه فردی و سازمانی، نگرش‌های درست تحصیلی و شغلی استفاده می‌شود. گاهی در زندگی نیاز داریم تا روش تفکرمان را تغییر دهیم و به شکل دیگری بیندیشیم. چون روش‌های قبلی پاسخگوی نیازهای جدید ما نیستند. کتاب راهنمای تفکر نقادانه یا پرسیدن سؤال‌های به‌جا، اثری بسیار ویژه و کم‌نظیر در این حوزه است. این کتاب با نگارش نیل براون و استوارت ام‌کیلی، برای اولین بار در سال 1981 به چاپ رسیده است. در این کتاب مخاطب یاد می‌گیرد که چگونه در مواجهه با یک موضوع آن را مورد پرسش و چالش قرار دهد و به خود کمک کند تا کورکورانه و بدون فکر و دلیل چیزی را نپذیرد. رد و قبول چیزها دانش و مهارتی می‌خواهد که باید آن را با استفاده از ابزاری به نام تفکر انتقادی فراگرفت. وقتی افراد، رسانه‌ها و منابع مختلف از ما می‌خواهند تا چیزی را بپذیریم باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا عقیده نادرست و غیرصحیح را کنار بزنیم و به ریشه‌های درست اندیشه نزدیک شویم. کتاب راهنمای تفکر نقادانه با تجزیه و تحلیل چگونگی برخورد با صورت مسئله به شما کمک می‌کند تا به قضاوت‌های بی‌نقص و تحلیل‌های عینی برسید. کتاب شامل تمرین‌ها و مثال‌هایی جهت کسب مهارت‌های تفکر نقادانه و اهمیت مهارت‌های اجتماعی زمینه‌ساز تفکر نقادانه است. این کتاب باهدف آشنا کردن مخاطب با سؤال‌های نقادانه، آموزش مهارت تفکر نقادانه برای داشتن نظرات، تصمیم‌ها یا قضاوت‌های بهتر در زندگی تهیه شده است.

در جایی از این کتاب آمده است: «بسته به ماهیت مسئله و اطلاعات در دسترس باید به بهترین و معقول‌ترین جواب رسید. برای بیشتر سؤالات، پاسخ صحیح وجود ندارد اما برخی پاسخ ها صحیح‌تر، مناسب‌تر، سودمندتر و با موازین اخلاقی سازگارترند.» اگر تمایل دارید از شر تفکرات قالبی و صورت‌های همیشگی پذیرش موضوعات مختلف خلاص شوید و روش عقلانی فکر کردن را بیاموزید، این کتاب را بخوانید. با استفاده از آموزه‌های این کتاب شجاعت به چالش کشیدن مسائل و افراد و رسیدن به بهترین پاسخ را پیدا می‌کنید.

کد خبر: 63236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =