سبک زندگی و اقتصاد چگونه بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند؟

از دیر باز سبک زندگی افراد به طور مستقیم تحت تأثیر وضعیت اقتصادی قرار داشته و در عین حال، اقتصاد نیز توسعه و تغییر سبک زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، این ارتباط تا جایی پیش رفته است که نزدیکی بین اقتصاد و سبک زندگی در جوامع مدرن به وضوح قابل مشاهده است.

در حال حاضر سبک زندگی فردی و خانوادگی به طور مستقیم از وضعیت اقتصادی تعیین می‌شود. افراد با درآمدهای متفاوت و حتی مساوی ممکن است در مواردی مثل مسکن، تغذیه، آموزش، سفر، درمان و ورزش نتوانند از امکانات برابری استفاده کنند و تجربه‌های متفاوتی برایشان ایجاد شود که این متاثر از رویکرد اقتصادی آنها است. اما به طور پیش فرض تصور می‌شود افرادی با درآمد بیشتر، اغلب دسترسی به خدمات بهتر و مواد مصرفی با کیفیت‌تری دارند و این به طور مستقیم سبک زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، که البته در برخی موارد می‌توان این فرضیه را نقض کرد.

اما چیزی که واضح است این است که سبک زندگی مدرن و مصرف بیشتر در برخی موارد می‌تواند به افزایش تقاضای کالاها و خدمات منجر شود و این تقاضا، اقتصاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد که در نهایت به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کمک می‌کند.

در مقابل، تحولات اقتصادی می‌توانند سبک زندگی را تغییر دهند، به عنوان مثال، رکود اقتصادی ممکن است منجر به کاهش درآمد و کاهش سطح مصرف شود که در نتیجه سبک زندگی افراد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اینها واضح‌ترین انواع تاثیر سبک زندگی و اقتصاد بر یک دیگر است که بیشتر در مباحث اقتصادی می‌گنجد، اما در این مطلب و مطالب بعدی هدف ارتباط اقتصاد خانواده و مدیریت آن برای ارتقای سبک زندگی افراد است.

سبک زندگی و اقتصاد چگونه بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند؟
ثاقب اشرفی
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی

تاثیر اقتصاد روی سبک زندگی:

قبل از بیان تاثیر اقتصاد روی سبک زندگی ابتدا به مفهوم سبک زندگی میپردازیم و لازم است بدانیم در این بحث دنبال جواب به دو سوال هستیم:

  1. تاثیر اقتصاد روی سبک زندگی چیست؟
  2. سبک زندگی چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟

سبک زندگی از نگاه متفاوت تعاریف مختلف دارد، مفهوم خیلی ساده سبک زندگی عبارت است: «از رفتار و کردار انسان‌ها در همه ابعاد زندگی». به طور مثال رفتار و کردار انسانها در ازدواج ، مصرف، تولید تجارت ، زراعت و .....که در هر بعد سبک زندگی تأثیر بر اقتصاد آن جامعه دارد. مثلا اگر سبک زندگی را براساس نظام و ارزش‌های اسلامی در نظر بگیریم دین اسلام در مورد مصرف، افراد را از اصراف و اضافه روی بر حذر داشته است که این مسأله باعث کاهش مصرف و افزایش پس انداز و در نهایت باعث افزایش سرمایه گداری مجدد می‌شود و یا در مورد کار ، مطابق ارزش‌های نظام اسلامی کار یک امر مقدس پنداشته شده است، بنابراین تاکید بر کار و تلاش بیشتر بر رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی تأثیر مثبت دارد.

از این رو به صورت کلی سبک زندگی به مجموعه انتخاب‌ها، عادات و روش‌هایی اطلاق می‌شود که یک فرد یا یک گروه در زندگی روزمره خود انتخاب می کنند. این انتخاب‌ها شامل عواملی مانند: تغذیه، فعالیت‌های ورزشی، سبک مدیریت زمان، استراحت ، روابط اجتماعی ، تعامل با محیط زیست و میزان استفاده از فناوری است.

سبک زنذگی می تواند به شکل یک الگوی عملکرد و رفتار ، اولویت‌ها و ارزش‌ها، عادات روزانه و میزان تعامل با محیط اطراف شخص نیز تعریف شود. هر فرد هم می‌تواند سبک زنذگی خود را بر اساس تمایلات و نیاز های شخصی خود شکل دهد. از این رو سبک زندگی می‌تواند تأثیر بسزایی در کیفیت زنذگی و رضایتمندی فرد داشته باشد.

با این مقدمه حال به بررسی تاثیر اقتصاد بر سبک زندگی می‌پردازیم : اقتصاد می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سبک زندگی افراد داشته باشد . در واقع عوامل اقتصادی مانند درآمد، قیمت‌ها، تورم، بیکاری و سطح رفاه اقتصادی می‌توانند تصمیم‌گیری‌ها و رفتار های مرتبط با سبک زندگی را تحت تأثیر قرار دهند .

به طور خلاصه می‌توان گفت میزان درآمد فرد در اقتصاد، نقش مهمی در تعیین سبک زندگی او و خانواده‌اش دارد.

درآمد بالاتر می تواند به افراد امکان انتخاب‌های گسترده‌تر و بهتر در زندگی را بدهد، مواردی مانند" خرید مسکن مناسب، تغذیه بهتر، فعالیت‌های تفریحی و سفرهای تفریحی و سفرهای بیشتر. همچنین ، درآمد پایین‌تر می تواند منجر به محدویت‌ها در زمنیه تحصیل، سلامت، تفریح و رفاه شخص شود.

قیمت‌ها نیز تأثیر مستقیمی بر سبک زندگی دارند، افزایش قیمت‌ها می‌تواند منجر به کاهش قدرت خرید و تغییر در الگوی مصرف شود، به عنوان مثال، افزایش قیمت مواد غذایی می‌تواند منجر به تغییر در تغذیه و الگوی خرید افراد شود.

تورم نیز تاثیر قابل توجهی بر سبک‌زندگی دارد، افزایش قیمت‌ها به دلیل تورم می‌تواند باعث کاهش قدرت خرید و کاهش رفاه شخصی و اجتماعی شود و در نتیجه سبک زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

از دیگر عوامل بیکاری است که می تواند تأثیر مستقیمی بر سبک زندگی افراد داشته باشد، بیکاری می‌تواند منجر به کاهش درآمد، کاهش رفاه و تغییر در الگوی زندگی شود.

در نهایت سطح رفاه اقتصادی جامعه نیز تأثیر قابل توجهی بر سبک زندگی افراد دارد، سطح رفاه بالاتر می‌تواند به افراد امکانات و خدمات بهتری در زمینه بهداشت، تحصیل ، فرهنگ و تفریح بدهد.

به طور کلی عوامل اقتصادی می‌توانند سبک زندگی افراد را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحث تأثیر قرار دهند و تصمیم گیری‌ها و رفتار های آنها را در زمینه تحصیل کار، مصرف ، تفریح و رفاه تحت تأثیر قرار دهند.

در پاسخ به این سوال که سبک زندگی چی تاثیر روی اقتصاد خانواده دارد؟ باید گفت: که سبک زندگی به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد خانواده دارد. چون همانطور که خواندید شد سبک زندگی شامل الگوها، عادات و تصمیماتی است که افراد در زنذگی روزمره خود اتخاذ می‌کنند. تصمیماتی که در ادامه تأثیر آنها بر اقتصاد را در چند زمینه مختلف بررسی می‌کنیم .

مصرف کنندگان: سبک زندگی مستقیما بر میزان و نوع مصرف ما تأثیر می‌گذارد . افرادی که سبک زندگی پر مصرفی دارند ، با خرید بیشتر و استفاده از خدمات بیشتر، رونق اقتصاد را افزایش می‌دهند. به علاوه، ترجیحات مصرفی مردم بر تولید و فروش محصولات تأثیر مستقیم دارد.

بنا براین سبک‌زندگی می‌تواند رونق تولید و اشتغال را تحت تأثیر قرار دهد و اشتغال و رونق اقتصادی هم سبک زندگی را ارتقا می‌دهد.

حمایت از صنایع: سبک زندگی می‌تواند تأثیر زیادی بر صنایع مختلف داشته باشد، برای مثال افرادی که سبک زندگی سالم و پایداری دارند ممکن است به محصولات اورگانیک، تولید محلی و دوستدار محیط زیست علاقه‌مند باشند. این ترجیحات مصرفی می‌تواند به رشد و توسعه صنایع مربوطه کمک کند و اقتصاد آنها را رونق دهد.

انرژی و منابع طبیعی: سبک‌زندگی ما می‌تواند تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و منابع طبیعی داشته باشد. به عنوان مثال: افراد و حتی کشورهایی که سبک زندگی پایداری دارند، ممکن است از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند: انرژی‌های خورشید و باد و.... بیشتر استفاده کنند تا آلودگی محیط زیستی کمتری ایجاد کنند و سعی در کاهش مصرف منابع طبیعی داشته باشند که هم هزینه بهره‌برداری و هم آلودگی بیشتر دارند.

این اقدامات می‌تواند به صرفه‌جویی در هزنیه‌های انرژی و حفظ منابع طبیعی و حتی حفظ سلامت هم کمک کند.

سلامت و هزینه های درمانی: سبک‌زندگی سالم و فعالیت‌های ورزشی منظم می‌تواند به بهبود سلامت عمومی افراد کمک کند، این موضوع در کاهش هزینه‌های درمانی و بهبود عملکرد اقتصادی کشور کمک می‌کند و هزینه‌های رایج این بخش با کاهش هزینه‌ها می‌تواند در موارد دیگر مانند موضوعات عمرانی و زیرساختی مصرف شود که به بهبود کیفیت زندگی و سبک زندگی بهتر افراد کمک کند.

مواردی که در بالا خواندید؛ موضوعاتی است که هم در بررسی کلان ارتباط سبک زندگی در حوزه حکمرانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و هم در موارد شحصی و خانوادگی می‌توان به آن توجه کرد تا در ارتقاع کیفیت سبک‌زندگی خود نقش داشته باشیم. در آینده در این مورد بیشتر خواهیم نوشت.

کد خبر: 63518

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =